handdator

Visa fullständig version : Vikten ostabil under deff


madballz
2012-05-05, 09:29
Vikten är ostabil som fan just nu, vettefan vad det är, ligger på ett ganska högt underskott, runt 800-1000 kcal för tillfället, grejen är att jag började med kreatin för två veckor sedan, i början gick jag inte upp något i vikt, sedan efter min uppladdning gick jag upp 2 kg på 4 dagar, detta tror jag då var vätskan, men efter detta så var det valborgsfirande och dagen efter några öl och ett par drinkar så vägde jag in mig på 78.7, alltså min lägsta vikt någonsin!

Sedan nu har jag legat hårt under veckan på samma underskott men har gått upp till 81kg nu, jag undrar vad fan det är för fel, är det massa vätska jag lägger på mig? Att ställa sig på vågen och inse att man gått upp gör en inte speciellt supermotiverad. Kan förövrigt tillägga att jag är pollenallergiker och det är väldigt jobbigt just nu, om det kan vara något med det? Tack på förhand :)

Fredron
2012-05-05, 09:49
Jag antar att du vet hur mycket energi kroppen får i sig samt hur mycket extra energi som krävs för att kroppen ska kunna lagra in ett kilo fett t.ex. Med den kunskapen borde du inte vara så rädd även om det var 5kg skillnad från dag till dag ifall du har någorlunda bra koll på kosten.
Så va har vi för alternativ egentligen? Du kanske har massa mat i magen vilket du inte hade tidigare, eller så har du mycket mer vätska i kroppen.
Om din tidigare vägning var efter alkoholkonsumtion så hade du antagligen mindre vätska i kroppen än vanligt.

Mattiays
2012-05-06, 15:31
Låter som att du börjar bli sugen på att blogga om din deff, go for it!!

madballz
2012-05-06, 19:17
Låter som att du börjar bli sugen på att blogga om din deff, go for it!!

Haha, förlåt för att jag postat så mycket trådar på sistonde :)

Grotesk
2012-05-06, 19:46
Väg dig en gång i veckan och börja inte noja förrän du ökar stadigt i vikt.
Det är inte precis ovanligt att vikten varierar från dag till dag.

Reaper123
2012-05-07, 08:45
Kanske ingen tröst, men du är inte ensammen. Just supandet avspeglas väldigt väl på min viktkurva då jag vaknar upp x antal kilon lättare och nästkommande dagar lägger jag på mig dessa + mer därtill då jag oftast frossar i carbs på bakfyllan.

Vad ska man göra åt det? Försöka hålla en vettig nivå på både kcal och carbs varje dag. Sen sluta supa är ju en fördel, men du får tänka på att 90% av din varians är pga vätska och inget annat!

Edit: Jag väger mig varje dag och kollar som ni ser på bilden främst på trenden och snittvikterna per 7/14 dagar... skulle jag stirra blint på en invägning i veckan skulle jag bli galen och inte fatta om jag deffade/bulkade.

Pretorian
2012-05-07, 08:49
Tror också det är bra att äta ganska jämt under veckan. Jag gillar inte att "supa på helgen" och sen "köra stenhårt med 1000 kalorier i underskott under veckan"...

Och att äta någorlunda kalori-jämt (ursäkta ordet) behöver inte betyda att man äter kyckling varje dag.