handdator

Visa fullständig version : Att tänka på när man ska köpa lyftarskor!


zeusden1
2012-05-04, 20:44
Hej! Står inför valet att införskaffa mig ett par lyftardojor..
Vad finns det för särskilt att tänka på? Vilka leverantörer finns det?

ceejay
2012-05-04, 20:59
inge speciellt att tänka på förutom att hitta rätt storlek ;) Klackhöjden skiljer sig rätt lite på de vanliga märkena

adidas
risto
do-win
nike
SMI

hemsidor blir svåra att länka då man inte får länka till webshopar som säljer kostillskott

zeusden1
2012-05-04, 21:32
Ok! Brukar det finnas mått i skornas innandömme? Jag har små fötter (och smala handleder....) och mina skor är i storlek 40-41, ca 8 US. Har inte haft tid att kolla runt särskilt mycket då jag sitter på en mobil enhet, men finns det svenska inrikesshopar eller är det amerikanska som gäller? Har en budget på ca 1000kr. Hur fungerar tull och skatt från USA?

ceejay
2012-05-04, 21:48
http://powerzite.se/

gå in på skor så hittar du ett antal olika modeller. Det ska nog vara safe att länka den sidan härifrån..

joker560
2012-05-04, 22:51
Då kan du ju köra på deras smi 2012 som det är utförsäljning på, bara storlek 40 kvar. Har testat den skon och den känns välgjord. Klippet!

hbe
2012-05-04, 23:15
lite off men vad finns det för smidiga, enkla skor för runt 500 kr?

Olegh
2012-05-04, 23:18
lite off men vad finns det för smidiga, enkla skor för runt 500 kr?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men för en femhunka får du nog inte ett par nya lyftarskor med klack. Ett par skor att lyfta i för en femhundring kan du hitta däremot. Bara att köra på valfri sneaker, med relativt tunn och stum sula.

Matsa
2012-05-04, 23:33
Jag köpte skor genom Anders Bergström i Gävle, han kan ge dig lite hjälp med att hitta rätt storlek.

Jag tänker förmodligen sticka till Gävle KK och träna på måndag så om du kan dyka upp där kan du få prova mina DoWin i storlek 41. (Inte bestämt tid ännu och det kan bli Workout Center i stället.) De gick på 999kr och är helt ok, lite sisådär kvalitet på färgen och vissa gummidetaljer men själva klacken är av trä så den lär ju inte slitas ut i första taget.

miaz
2012-05-05, 07:57
"Spread the floor with your feet as you squat. Remember the wide stance? Well, you must also force your knees out hard during the entire motion and push out on the sides of your shoes while you squat. This keeps the tension in the hips where it should be. This is also why most squat shoes, tennis shoes, and cross trainers suck for squatting. The best shoes for squatting are Converse Chuck Taylor All Stars. The soles are flat and the side construction is rugged enough to push out against without a blowout or rolling over the sole."
/Dave Tate

chucks får man för en hunka om man har tur.

zeusden1
2012-05-05, 14:03
Jag köpte skor genom Anders Bergström i Gävle, han kan ge dig lite hjälp med att hitta rätt storlek.

Jag tänker förmodligen sticka till Gävle KK och träna på måndag så om du kan dyka upp där kan du få prova mina DoWin i storlek 41. (Inte bestämt tid ännu och det kan bli Workout Center i stället.) De gick på 999kr och är helt ok, lite sisådär kvalitet på färgen och vissa gummidetaljer men själva klacken är av trä så den lär ju inte slitas ut i första taget.

Absolut! Vet flera som beställt genom honom, och samtliga har varit nöjda. Frågan är om han tar något mellanpris?
Jag hör av mig via PM så ska det gå att ordna. WC är bra men har tyvärr endast en ställning för böj så det brukar ibland vara kö där. Föredrar Gävle KKs utrustning, dock har de inte öppet dygnet runt vilket jag gillar.

Spinkis
2012-05-05, 15:37
Att köpa rätt storleken! http://partner-ad.photobucket.com/albums/gg117/Timstuff_photos/trollface_emoticon.gif

Matsa
2012-05-05, 18:31
Absolut! Vet flera som beställt genom honom, och samtliga har varit nöjda. Frågan är om han tar något mellanpris?
Jag hör av mig via PM så ska det gå att ordna. WC är bra men har tyvärr endast en ställning för böj så det brukar ibland vara kö där. Föredrar Gävle KKs utrustning, dock har de inte öppet dygnet runt vilket jag gillar.

Han tog inget extra när jag köpte. Jag har autogiro på WC än så länge men tränar inte så ofta i Gävle att det är värt det längre. Jag föredrar också kraftsportklubben när jag har tid, nog det bästa gymmet jag tränat på. Bra utrymme, bra utrustning och bra folk. Dessutom är det ju så billigt att träna enstaka pass där att man klarar sig bra utan kort.

"Spread the floor with your feet as you squat. Remember the wide stance? Well, you must also force your knees out hard during the entire motion and push out on the sides of your shoes while you squat. This keeps the tension in the hips where it should be. This is also why most squat shoes, tennis shoes, and cross trainers suck for squatting. The best shoes for squatting are Converse Chuck Taylor All Stars. The soles are flat and the side construction is rugged enough to push out against without a blowout or rolling over the sole."
/Dave Tate

chucks får man för en hunka om man har tur.

Och lyssnar man på Mike Tuchscherer så är Chuck Taylors inget vidare ens om man vill ha platt sula, brottarskor eller liknande är stabilare (själv kör han med OL dojor med avkapad klack). Lyssnar man på Jason Pegg så säger han "Hurr durr jag bryr mig inte ens om att knyta skorna när jag böjer 1000lbs, så liten roll spelar det vad man har på fötterna!"

Slutsatsen kanske är att man inte ska svälja allt man hör bara för att man råkar gilla personen som säger/skriver det. Det bästa är att prova sig fram och ett bra förstasteg är nog att ta reda på om man funkar bäst med eller utan klack. Jag har inte precis gigantisk erfarenhet men jag har böjt i både Converse och OL skor. Jag tyckte att Conversen var helt ok men jag kommer ned bättre med klack. Med platt sula får jag stå så brett att det blir slitigt för ljumskarna alternativt fälla onödigt mycket.

göteborg
2012-05-05, 18:48
inge speciellt att tänka på förutom att hitta rätt storlek ;) Klackhöjden skiljer sig rätt lite på de vanliga märkena

adidas
risto
do-win
nike
SMI

hemsidor blir svåra att länka då man inte får länka till webshopar som säljer kostillskott


Kollar runt lite på forumet ibland. Får du betalt för att tala gott om dessa skor (powerzite?), eller vad är det frågan om?

Till ts vad du ska ha för skor beror på vilken typ av lyftning du har tänkt dig (tyngtlyftning, knäböj?, eller något annat) och hur du är byggd. Skorna är dyrare än vanliga gympaskor.

zeusden1
2012-05-05, 20:25
Kollar runt lite på forumet ibland. Får du betalt för att tala gott om dessa skor (powerzite?), eller vad är det frågan om?

Till ts vad du ska ha för skor beror på vilken typ av lyftning du har tänkt dig (tyngtlyftning, knäböj?, eller något annat) och hur du är byggd. Skorna är dyrare än vanliga gympaskor.

Haha skönt anklagande! Det är en inrikesshop, och ceejay svarade på frågan jag hade om olika leverantörer.

Knäböj är tanken med skorna. Har fö små fötter vilket jag skrev.

Grazzafukkinrazzi
2012-05-05, 20:40
Om du även har relativt smala fötter kan Do-Win dojorna med stor sannolikhet vara lite för breda.

Degpekka
2012-05-05, 21:05
Reebok har väl kommit med någon crossfit/lyftdoja nu också?

Fatalist
2012-05-05, 21:09
Då är jag så fräck och hijackar tråden lite: Hurpass stor skillnad gör det egentligen?

Kan jag räkna med en rejäl förbättring i böjen om jag byter ut mina fivefingers (yes ;) ) mot ett par ordentliga lyftarpjuck med lite klack?

Jag kommer ner till ATG-djup redan i dagsläget utan problem.

göteborg
2012-05-05, 21:11
Ska du knäböja tror jag vanliga stabila skor funkar. Inte joggningskor mer stumma skor med platt sula. Det finns skor med klack och dessa är ofta dyra och det är inte säkert de passar din böj. Om du vill kan skomakaren lägga in en klack ganska billigt i dina vanliga platta tennisskor.

z_bumbi
2012-05-05, 21:57
Att lägga in en klack i ett par platta skor låter väldigt omständigt när det finns skor med klack att köpa och att man måste bygga upp hela bädden i skorna dvs man får skaffa ett par skor som har utrymme uppåt hela vägen fram till tårna.
Ska man inte tävla eller bara känner att man vill test klack ett par pass så leta hellre upp ett par stabila herrskor med klack.

Matsa
2012-05-05, 22:05
Jag hade en liten extraklack inlagd i mina Wahlanderskor (hade helt glömt att jag hade sådana...), den var ganska kort men jag tyckte inte att det var så illa ändå. Däremot var den för låg för mig, jag behöver mer nivåskillnad. Riktigt lika bra som skor som är uppbyggda med klack blir det dock givetvis inte, det kan bli lite konstigt vid hålfoten t.ex.

Bra och rejäla skor i övrigt, går jag någonsin tillbaka till platta dojor lär jag köra med dem.

ChuckTesta
2012-05-06, 00:12
Kollar runt lite på forumet ibland. Får du betalt för att tala gott om dessa skor (powerzite?), eller vad är det frågan om?

Till ts vad du ska ha för skor beror på vilken typ av lyftning du har tänkt dig (tyngtlyftning, knäböj?, eller något annat) och hur du är byggd. Skorna är dyrare än vanliga gympaskor.

Äger man ett par do-win så talar man gott om dom. Jag har haft mina i kanske 4 år nu och dom är fortfarande i perfekt skick förutom lite smuts och sånt där vanligt "slitage" för det är inga veck, hål, utnött eller dylikt någonstans på skorna. När man har dom på sig och knäböjer så känner man sig som knäböjsguden.

Då är jag så fräck och hijackar tråden lite: Hurpass stor skillnad gör det egentligen?

Kan jag räkna med en rejäl förbättring i böjen om jag byter ut mina fivefingers (yes ;) ) mot ett par ordentliga lyftarpjuck med lite klack?

Jag kommer ner till ATG-djup redan i dagsläget utan problem.

Tar du på dig ett par lyftarskor och knäböjer kommer du få känna "aha, är det så här det ska kännas att göra en perfekt knäböj" även om du kommer ner i fullt djup utan klack. Det gör jag också helt utan problem, ouppvärmd och mitt i natten, men med lyftarskorna är det ändå en sjukt stor skillnad.

limenka
2012-05-06, 00:29
Tar du på dig ett par lyftarskor och knäböjer kommer du få känna "aha, är det så här det ska kännas att göra en perfekt knäböj" även om du kommer ner i fullt djup utan klack. Det gör jag också helt utan problem, ouppvärmd och mitt i natten, men med lyftarskorna är det ändå en sjukt stor skillnad.

+1

Mitt bästa köp någonsin. Lyftarskor*cupid* *hug**love*:hbang:

ChuckTesta
2012-05-06, 00:57
+1

Mitt bästa köp någonsin. Lyftarskor*cupid* *hug**love*

Mitt bästa köp någonsin alla kategorier för all framtid :n00b :D

Fatalist
2012-05-06, 01:56
Det blev genast mer lockande att köpa ett par, bra säljtugg ChuckTesta :)

gnilrub
2013-02-21, 22:00
Är det inte bara att ställa sig med hälarna på en bräda eller ett par tunna viktskivor för att känna hur det känns med lyftarskor?

zeusden1
2013-02-22, 15:47
Är det inte bara att ställa sig med hälarna på en bräda eller ett par tunna viktskivor för att känna hur det känns med lyftarskor?

Nej. Visserligen kommer man närmare känslan men det som skulle funka bäst är att hyvla en bräda med 5cm klack i ena änden och 0,5cm i andra sen ställa sig på denna. Att stå på vikter skapar ett hålrum i foten.

strikt
2013-02-22, 17:11
Böja barfota/strumplästen? Eller är klack ett måste för att ge så bra fördelar som möjligt?

ceejay
2013-02-22, 17:12
Alla gillar inte klack och det kommer nödvändigtvis inte ge dig fördelar.
I lurv klack, däremot.

Määng
2013-02-22, 21:22
Beställde just hem ett par powerperfect från ebay för 1025 spänn. Kanske går att få billigare men jag ville ha dom NU!

gnilrub
2013-02-23, 00:16
Nej. Visserligen kommer man närmare känslan men det som skulle funka bäst är att hyvla en bräda med 5cm klack i ena änden och 0,5cm i andra sen ställa sig på denna. Att stå på vikter skapar ett hålrum i foten.

Nja hyvla låter ju jobbigt. Men man kan ju i så fall prova att lägga två bädbitar som är aningen större än fötterna med ena änden lite upphöj på en annan bräda. Sen ställer man sig med vardera fot på en brädbit som sluttar en aning framåt.

Eller om man tränar hemma som jag gjorde förut borde man ju helt sonika kunna skapa ett podium som lutar lite så kan man köra med vilka dojor man vill sen.

Määng
2013-03-04, 14:01
Beställde just hem ett par powerperfect från ebay för 1025 spänn. Kanske går att få billigare men jag ville ha dom NU!

Jag fick ett par adipower istället för powerperfect eftersom adidas återkallat alla powerperfect pga något storleksfel.
Nu är det så att adipower verkar vara lite små, känner tryck mot lilltån och tån bredvid (minns inte vad den heter?).
Går de ut sig någonting eller är det lika bra att skicka tillbaks? Kändes tråkigt att skicka tillbaks dem till England när jag väntat en vecka. :(

ceejay
2013-03-04, 14:02
adipower istället för powerperfect? Det är ju awesome. Synd påstorleken bara.

Määng
2013-03-04, 14:35
adipower istället för powerperfect? Det är ju awesome. Synd påstorleken bara.

Jo, kändes bra. Fick den till samma pris så de var ju perfekt. Vet du om de går ut sig något? Jag försöker intala mig att de ska vara tighta eftersom det är träningsskor. Sen använder man dom ju inte så långa perioder heller.

Lundberg
2013-03-05, 23:27
Jo, kändes bra. Fick den till samma pris så de var ju perfekt. Vet du om de går ut sig något? Jag försöker intala mig att de ska vara tighta eftersom det är träningsskor. Sen använder man dom ju inte så långa perioder heller.

Se till att ha klippta tånaglar och ha bara på dig skorna när du ska lyfta om du har så pass ont.
Mina adipower gjorde lite ont till en början, var stela som fan, men nu har dom börjat ge med sig lite och är hur sköna som helst :)
sen ska dom ju sitta tajt, adidas förespråkar gärna en storlek mindre i deras lyftarskor.
Jag har vanligtvis storlek 46 men 45 1/3 i adipowern :)