handdator

Visa fullständig version : Ligga på underskott 6 dagar sedan överskott 1 dag


srenix
2012-05-04, 20:32
Har nu deffat i snart två och en halv månad och känner att sötsuget börjar skrika till lite ibland. Och då tänkte jag fråga om det är någon som vet ifall det är en större smäll för kroppen att äta kanske ca 3 hg godis/choklad en dag och sedan ligga på underskott de andra 6?

Vet att jag inte bör äta det men känns rätt att unna sig det också..

Tacksam för svar,

/ Sötsugen kille :cool:

nyahamd
2012-05-04, 20:35
300g godis får du plats med ändå elr? Hur hårt deffar du?

vicarious
2012-05-04, 20:37
Vad vill du ha svar på egentligen? 300g godis blir knappast någon "smäll" för kroppen men du får ju räkna med de kalorierna i dina beräkningar helt enkelt. 300g godis är väl ca 1500 kcal på sin höjd.

srenix
2012-05-04, 20:38
Snittar på ca 1200kcal per dag andra dagar.

Gått ner ifrån 103kg till 85.3 nu.

srenix
2012-05-04, 20:39
Vad vill du ha svar på egentligen? 300g godis blir knappast någon "smäll" för kroppen men du får ju räkna med de kalorierna i dina beräkningar helt enkelt. 300g godis är väl ca 1500 kcal på sin höjd.

Det jag ville ha svar på om kroppen får någon större chock då man inte har tagit ätit godis eller dylikt på en större tid att det inte har en förmåga att sätta sig på mage eller w/e direkt..

nisse1976
2012-05-04, 20:43
Det jag ville ha svar på om kroppen får någon större chock då man inte har tagit ätit godis eller dylikt på en större tid att det inte har en förmåga att sätta sig på mage eller w/e direkt..

Nej det kommer inte sätta sig specifikt på magen för att du äter klart mer en dag än övriga.

Sådär tror jag förövrigt är ganska vanligt bland folk som deffar, att man har en dag i veckan när man unnar sig lite mer än övriga dagar.

Kischen
2012-05-04, 20:44
Det jag ville ha svar på om kroppen får någon större chock då man inte har tagit ätit godis eller dylikt på en större tid att det inte har en förmåga att sätta sig på mage eller w/e direkt..

Nej kroppen blir inte chockad av godis. Den får mer kalorier än vad du tidigare stoppat i den. Thats all.

Eddie Vedder
2012-05-04, 20:46
Möjligt att du reagerar på det. Men det kommer ju knappast skada din kropp. Men visst, du lär ju märka att en kropp på kronisk energibrist plötsligt får i sig en hel del socker. Men känslan kan ju vara trevlig. :)

dauit
2012-05-04, 21:09
jag läst lite här och där att man ska lura sin kropp under deff genom att ha en ätardag då och då, ger det något positivt fysiologisk eller är det bara positivt för psykiskt och (kanske även) prestation?

azrael109
2012-05-04, 21:25
jag läst lite här och där att man ska lura sin kropp under deff genom att ha en ätardag då och då, ger det något positivt fysiologisk eller är det bara positivt för psykiskt och (kanske även) prestation?

Tanken bakom "ätardagar" är väl att man ska återställa vissa hormon nivåer som sjunker på underskott.

Tror dock det är mycket psykiskt lättare att hålla sig 1 vecka än om man vet att man inte kommer få titta på nått onyttigt på 20v och att det är den största fördelen. Sen att vissa äter ikapp hela sitt underskott på den dagen är väl ett annat problem.

Fredrik_S
2012-05-04, 21:27
jag läst lite här och där att man ska lura sin kropp under deff genom att ha en ätardag då och då, ger det något positivt fysiologisk eller är det bara positivt för psykiskt och (kanske även) prestation?

Nej det man borde prata om är att man då och då ska ha dagar där man äter mer kolhydrater tex pasta ris gröt bröd potatis för att hjälpa till att fylla upp glykogen.
Att frossa i godis pizza osv under deff är bara dålilgt.
Men jag skulle mycket hällre se att man fördelade den så kallade ätardagens kalorier över veckans alla sju dagar så att alla sju dagarna får lite mer kalorier, än att man ligger kraftigt underskott sex dagar och sen ett överskott en dag.

begt
2012-05-04, 21:31
Kan vara ganska värt med t.ex. 100 g gott och blandat (350 kcal) med 2-3 dagars mellanrum. Bara att motionera lite mer så är det inga problem.

nisse1976
2012-05-04, 21:31
Nej det man borde prata om är att man då och då ska ha dagar där man äter mer kolhydrater tex pasta ris gröt bröd potatis för att hjälpa till att fylla upp glykogen.
Att frossa i godis pizza osv under deff är bara dålilgt.
Men jag skulle mycket hällre se att man fördelade den så kallade ätardagens kalorier över veckans alla sju dagar så att alla sju dagarna får lite mer kalorier, än att man ligger kraftigt underskott sex dagar och sen ett överskott en dag.

För mig skulle deffen vart sjukt mycket tråkigare och jobbigare med den taktiken. Varför der du hellre det? För att det finns nån fördel med det eller för att du tycker det är trevligare att äta nåt litet gott varje dag än massa en dag?

Fredrik_S
2012-05-04, 22:13
För mig skulle deffen vart sjukt mycket tråkigare och jobbigare med den taktiken. Varför der du hellre det? För att det finns nån fördel med det eller för att du tycker det är trevligare att äta nåt litet gott varje dag än massa en dag?

Handlar ätardagen om 1000 kcal extra så fine, då ser jag inga problem med en dags nöje, men det är för att det är så många som tar ätardagen till det extrema och det är mycket vanligt att det är 3000+ kcal som det baltas på med. pizza och godis

Om vi säger att en person bantar med ett mål på 0,5 kil fettminsknin i veckan innebär det ca 500 kcal underskott per dag utan ätardagar. har en person en frossar dag där den hamnar på 3000 överskott så måste underskottet de sex andra dagarna vara drygt 1000 kcal för att uppnå samma fettminskning. Ett så stort underskott minskar prestationen och välmåendet mycket mer dessa sex dagar.

CalleP
2012-05-04, 22:35
Behöver inte just vara överskott. Att ligga på balans känns ju bara lyx det med om man har deffat ett tag.

Creeke
2012-05-04, 22:56
Det är bra att ha en ätardag eftersom att när du ligger på kcal underskott hindrar konverteringen av t3/t4 hormonerna som styr din fettförbränning. Jag väljer alltid att ha en dag i veckan då jag byter ut en av mina måltider mot låt oss säga en pizza (Det finns säkert 100 gånger bättre alternativ) för att komma på kcal överskott.

Detta är vad jag har läst och hört. Kan inte ange någon säker källa men de deffar jag har haft har funkat utmärkt med en dag då jag ligger på kcal överskott.

nisse1976
2012-05-05, 04:38
Handlar ätardagen om 1000 kcal extra så fine, då ser jag inga problem med en dags nöje, men det är för att det är så många som tar ätardagen till det extrema och det är mycket vanligt att det är 3000+ kcal som det baltas på med. pizza och godis

Om vi säger att en person bantar med ett mål på 0,5 kil fettminsknin i veckan innebär det ca 500 kcal underskott per dag utan ätardagar. har en person en frossar dag där den hamnar på 3000 överskott så måste underskottet de sex andra dagarna vara drygt 1000 kcal för att uppnå samma fettminskning. Ett så stort underskott minskar prestationen och välmåendet mycket mer dessa sex dagar.

Då håller jag med

massakay
2012-05-05, 06:47
Jag tror att alla funkar olika under deff helt enkelt,. En del måste nog ha en ätardag med lite godis för att orka med det psykiskt, medan andra bara kör på som om inget hade hänt!! Själv tar jag bara lite extra pasta och ris på min ätardag för det är det jag blir sugen på under deff. Jag tycker godissuget försvinner när jag börjar deffa, eftersom jag inte äter något. Men skulle jag börja äta godis varje lördag så skulle jag vara sugen på det hela tiden. Så jag undviker det under deff, för att slippa godis suget. Men alla är ju olika, och inga sätt är rätt, utan man måste hitta sitt eget sätt att få deffen att bli så smärtfri som möjligt..
*popcorn*

Fredrik_S
2012-05-05, 07:29
Samma här massakey, jag hade ätar dag igår vilket för mig blev extra mycket bröd med marmelad. För att hålla fettinlagringen så låg som möjligt försökte jag undvika fett.
Kör jag helt fritt på en ätar dag så är mitt val ofta choklad och feta bakelser. och alltid 3000-5000 kcal från dessa varor utöver maten. Problemet är att suget finns kvar efterföljande dagar. Det lixom triggas igång på nått sätt för mig, medans nu när jag körde en ätardag med mer matiga saker så upplevde jag samma belåtenhet men utan känslan av att vilja springa och köpa ännu mer idag...

massakay
2012-05-05, 14:19
Samma här massakey, jag hade ätar dag igår vilket för mig blev extra mycket bröd med marmelad. För att hålla fettinlagringen så låg som möjligt försökte jag undvika fett.
Kör jag helt fritt på en ätar dag så är mitt val ofta choklad och feta bakelser. och alltid 3000-5000 kcal från dessa varor utöver maten. Problemet är att suget finns kvar efterföljande dagar. Det lixom triggas igång på nått sätt för mig, medans nu när jag körde en ätardag med mer matiga saker så upplevde jag samma belåtenhet men utan känslan av att vilja springa och köpa ännu mer idag...

Tror vi fungerar lika i den här frågan!! Med andra ord inget godis för oss!!*drool*

Commando1980
2012-05-05, 14:30
Jag tror att alla funkar olika under deff helt enkelt,. En del måste nog ha en ätardag med lite godis för att orka med det psykiskt, medan andra bara kör på som om inget hade hänt!! Själv tar jag bara lite extra pasta och ris på min ätardag för det är det jag blir sugen på under deff. Jag tycker godissuget försvinner när jag börjar deffa, eftersom jag inte äter något. Men skulle jag börja äta godis varje lördag så skulle jag vara sugen på det hela tiden. Så jag undviker det under deff, för att slippa godis suget. Men alla är ju olika, och inga sätt är rätt, utan man måste hitta sitt eget sätt att få deffen att bli så smärtfri som möjligt..
*popcorn*

Tummen upp. Många glömmer den här psykologiska dimensionen (och variationen mellan människor) vid deff upplägg. Sen är det iofs inte enbart psykiskt, vissa behöver ätardagar/refeeds/carb ups/whatever medan andra kan ligga på ett konstant underskott tills deffen är avklarad.

Dashivas
2012-05-05, 14:49
Jag tror att alla funkar olika under deff helt enkelt,. En del måste nog ha en ätardag med lite godis för att orka med det psykiskt, medan andra bara kör på som om inget hade hänt!! Själv tar jag bara lite extra pasta och ris på min ätardag för det är det jag blir sugen på under deff. Jag tycker godissuget försvinner när jag börjar deffa, eftersom jag inte äter något. Men skulle jag börja äta godis varje lördag så skulle jag vara sugen på det hela tiden. Så jag undviker det under deff, för att slippa godis suget. Men alla är ju olika, och inga sätt är rätt, utan man måste hitta sitt eget sätt att få deffen att bli så smärtfri som möjligt..
*popcorn*


Funkar likadant lättare att hålla dieten rakt igenom så slipper man samma sug.

begt
2012-05-05, 14:56
Att äta flera hundra gram grönsaksblandning (gärna med broccoli och blomkål) är grymt bra att ta till om man känner sötsug eller bara rent allmänt hungrig.

Stekte nyss 140 g tonfisk (Euroshopper)+ 300g ICA basic wokmix med 0.5 msk rapsolja (snålt heh)+ citronpeppar. Vilket är ca 270 kcal men mättar ungefär lika bra som bortemot 1000 kcal bröd.

begt
2012-05-05, 15:16
+ ~180g kycklingfilé glömde jag skriva :) Totalt 270+220=490 kcal.

Rusk
2012-05-05, 15:23
Snittar på ca 1200kcal per dag andra dagar.

Gått ner ifrån 103kg till 85.3 nu.

Är du en tjej?

srenix
2012-05-05, 17:10
Är du en tjej?

Nej, jag är en man.