handdator

Visa fullständig version : Vad går en normal badrumsrenovering på?


Glen
2012-05-04, 18:31
God kväll!

Har ett badrum om cirka 4 kvm som ska göras om från grunden med kakel/klinker. Tänkte göra det i standardutförande med undantag kanske för spotlights i taket, vägghängd toalettstol samt golvvärme. Har tagit in lite offerter men det skiljer en del (för att generalisera är utländska hantverkare inte helt överraskande en del billigare än svenska).

Frågan då är vad man bör vara beredd att betala samt om man får "valuta för pengarna" hos dom dyrare hantverkarna? Våtrumsbehörighet är ett krav för övrigt dom andra sorterar vi bort.


/Glen

petah
2012-05-04, 18:37
Folk som brukar låna till det hos mig brukar vilja ha 40-100k typ, bra hjälp va? :D

Yip_man
2012-05-04, 18:38
Ca 100k med medeldyra material

Xtronal
2012-05-04, 18:40
Folk som brukar låna till det hos mig brukar vilja ha 40-100k typ, bra hjälp va? :D

över 100k förmodligen. Beror dock på vad han ska ha för kakel och klinker. Sen tar ju vissa byggarbetare olika betalt.

- Ett råd, gör det inte svart om du inte känner personen.

yeahgrr
2012-05-04, 18:43
jag har hört summor runt 80-90K för renoveringar av badrum i den storleken

du får nog lägga på lite till för den vägghängda stolen, blir ju en del extrabyggande för den

dream_theater_
2012-05-04, 18:52
Jag kan aldrig för mitt liv tro att det skulle gå på mer än 60 kkr. Monterat och klart brukar hantverkare ta 750 kr + moms för kakel i standardutförande. Vita 15x15. Har du ett badrum på 2x2 m antar jag att du får ca 5 m2 per vägg, dvs 20 m2 + golv = 24 m2. Lägg till lite golvvärme på det och du borde vara uppe i kanske 30-35 kkr, minus rotavdrag.

Det borde vara kostnaden enbart för att få klinkers och kakel. Vägghängd toalett och vissa omdragningar kanske går på 15 kkr?

Det skulle förvåna mig om det går på över 60 kkr.


Edit: Tack vare den kloka delen av regeringen med rotavdrag så är det i stort sett inte lönt att ta byggtjänster svart.

MasterChief
2012-05-04, 19:05
Mellan 75-100 tsek är normalt om du tar in offerter av svenska byggfirmor för den typen av renovering. Har gjort det själv och har många vänner som gjort det i villaområdet där jag bor. Vägghängd toalett kan fördyra det en hel del.

Angel
2012-05-04, 20:37
Åh fy i helvete. Där släppte jag iden om att köpa lägenhet med kass badrum iallafall

Glen
2012-05-04, 21:48
Tackar för inputen!

Cirka 90 000 ligger vi på i dagsläget allt som allt för arbete och material/inredning med svensk firma, fan det är mycket pengar för några kvadrat... Är inne på att göra rivningen själv iaf så spar man några tusenlappar, där behövs det som tur är inte så mycket tekniskt kunnande :D

Edit: ang. den vägghängda toaletten så är dom vi pratat med av den uppfattningen att det betalar sig då man säljer en vacker dag. Sen var själva jobbkostnaden inte så jättehög vill jag minnas däremot blir själva toaletten dyrare i regel.

Bushi^
2012-05-04, 21:52
kostnad för kakel&klinker, möbler, golvvärme (el), toalett, fästmassa landar på ca 30k om du väljer medeldyra produkter. Sen tillkommer arbetskostnader och hela den biten. Men som någon ovan skrev kommer det inte gå på mer än 60k.

Visst, sen kan du ju alltid välja kakel och klinkers för 4000kr/m2, en toalett för 25k, badrumsmöbler för 50k men iom att du skrev standardutförande så räknade jag på normala priser för allt material.

Jockefoten
2012-05-04, 21:53
Runt 100 om det ska vara top notch.
Runt 20 om du är kompis med en snickare och en rörmokare. :D

shadowfire
2012-05-04, 21:53
Åh fy i helvete. Där släppte jag iden om att köpa lägenhet med kass badrum iallafall

Eller så ser du till att bli händig och fixa det själv. Det är en sjuk skillnad i kostnad.

Angel
2012-05-04, 21:54
Eller så ser du till att bli händig och fixa det själv. Det är en sjuk skillnad i kostnad.

Ha ha. Kan knappt korka upp en flaska vin själv.

fiskarn
2012-05-04, 21:55
Ok ja 90 k låter rimligt. Är det nån del du ska göra själv så är det rivningen. Om den gamla brunnen och rör skall bytas krävs det dock lite kunskap om hur mycket som skall friläggas för att rörläggaren skall kunna dra nytt. Lycka till!

tjabolabo
2012-05-05, 10:46
Runt 100k är absolut inget konstigt om man ska ha kvalite.

Som tips då jag gjort ett hundratal badrumsrenoveringar så kan man börja med och använda Svensk personal.

Det är inte ovanligt att vi får åka på nyrenoverade badrum och sätta kobenet i en månad gammalt kakel där det fuskats rejält med både tätskikt och underarbete med fel ccmått på reglar så det sviktar och kaklet lossnar..

Kunden säger alltid att det var ju så billigt och han sparade 30k 70 i stället för 100k. Av ren snålhet och okunskap kommer badrummet nu kosta 170k i stället.

Kunden har oftast inga problem att köpa en bil för 300k som han har några år som han losar 200k på när det är dax för nästa byte.

Gevol
2012-05-06, 18:04
Ska man ha kommod, duschväggar, sänkt tak, golvvärme etc så kan det sluta på mer än 100tkr utan större konstigheter.

70-160tkr är en vanlig summa, sedan går det att komma mycket högre.

Herman H
2012-05-06, 18:18
Ja dyrare är absolut inte svårt, har varit på bygge där bara kakeln och klinkern kostat över 80000 och sen kommer jobb allt annat till...

agazza
2012-05-06, 18:18
Svartjobb plus importmaterial, sjukt mycket billigare än i Sverige.

Läs på och gör det själv annars, Kul att lära sig saker, och för 100.000 kan du säkert göra det tre gånger om.

Adama
2012-05-06, 18:30
Gav ca 130k för vårat (innan det fanns rotavdrag). Firman gjorde rubbet, rev och satte in nytt. Har för mig att själva arbetet gick på ca 70k, resten är till matrial inklusive möbler. (således om rotavdrag funnits hade vi sparat 35k).

Använde oss av firman med bäst rykte och referenser i stan. Det gick snabbt och blev bra som fan. Noll strul.

Kliffen
2012-05-06, 21:11
angående vägghängd toalett så borde de bli en bra bit dyrare. utom lådan som allt ska monteras i så är de rekommenderat att man har tätskickt även i den och golvbrunn om man vill vara på den säkra sidan om saker skulle skita sig. i övrige låter 100.000 som en rimlig summa för ett badrum i den storleken om man inte har tänkt lyxa till det. Det finns nästan ingenting i ett badrum som är "billigt" så priset skenar iväg fort.
Å när du menar göra om från grunden ska golvet rivas å gjutas om eller chansar ni på spånskiva i golvet?

Glen
2012-05-06, 22:21
Svartjobb plus importmaterial, sjukt mycket billigare än i Sverige.

Läs på och gör det själv annars, Kul att lära sig saker, och för 100.000 kan du säkert göra det tre gånger om.

Just nu så medges inte tid men om det blir till att skjuta på det så är det ju ett alternativ, eller att göra det delvis själv iaf. Sen är ju frågan om man kommer gå runt och vara nervös efteråt för att det ska bli vattenläckage och arbetet inte anses tillräckligt "fackmannamässigt" för att försäkringen ska täcka kalaset...

Importmaterial förresten, tänker du på grundmaterialet så att säga eller själva inredningen? Var och hur importerar man sånt månne?


angående vägghängd toalett så borde de bli en bra bit dyrare. utom lådan som allt ska monteras i så är de rekommenderat att man har tätskickt även i den och golvbrunn om man vill vara på den säkra sidan om saker skulle skita sig. i övrige låter 100.000 som en rimlig summa för ett badrum i den storleken om man inte har tänkt lyxa till det. Det finns nästan ingenting i ett badrum som är "billigt" så priset skenar iväg fort.
Å när du menar göra om från grunden ska golvet rivas å gjutas om eller chansar ni på spånskiva i golvet?

Du gjuta är det enda som varit aktuellt, hade faktiskt inte koll på att man kan köra med spånskiva. Gissar att det blir enklare men det kanske finns nackdelar på köpet?

agazza
2012-05-06, 23:03
Just nu så medges inte tid men om det blir till att skjuta på det så är det ju ett alternativ, eller att göra det delvis själv iaf. Sen är ju frågan om man kommer gå runt och vara nervös efteråt för att det ska bli vattenläckage och arbetet inte anses tillräckligt "fackmannamässigt" för att försäkringen ska täcka kalaset...

Importmaterial förresten, tänker du på grundmaterialet så att säga eller själva inredningen? Var och hur importerar man sånt månne?




Du gjuta är det enda som varit aktuellt, hade faktiskt inte koll på att man kan köra med spånskiva. Gissar att det blir enklare men det kanske finns nackdelar på köpet?

Har för mig det är billigt i danmark, eller gruppköp en container från asien och sälj allt du inte ska ha. Annars finns det laminatskivor som är rätt imponerande likt kakel också.

shadowfire
2012-05-06, 23:08
Har för mig det är billigt i danmark, eller gruppköp en container från asien och sälj allt du inte ska ha. Annars finns det laminatskivor som är rätt imponerande likt kakel också.

Polen. Jag kommer ta en ny vända dit när det är dags för badrumsrenoveringen. Främst kakel, klinker samt möblerna tänker jag köpa jag där för under halva svenska priset om kronan står sig som den gör nu.

Sparade precis in 10000 kr på att hämta mitt IKEA-kök i Polen och ännu mer på att göra jobbet själv.

agazza
2012-05-06, 23:15
Polen. Jag kommer ta en ny vända dit när det är dags för badrumsrenoveringen. Främst kakel, klinker samt möblerna tänker jag köpa jag där för under halva svenska priset om kronan står sig som den gör nu.

Sparade precis in 10000 kr på att hämta mitt IKEA-kök i Polen och ännu mer på att göra jobbet själv.

:thumbup:

Spiffy
2012-12-27, 10:27
Polen. Jag kommer ta en ny vända dit när det är dags för badrumsrenoveringen. Främst kakel, klinker samt möblerna tänker jag köpa jag där för under halva svenska priset om kronan står sig som den gör nu.

Sparade precis in 10000 kr på att hämta mitt IKEA-kök i Polen och ännu mer på att göra jobbet själv.

Medräknat ikeas tusen tillbaka per tio tusen handlat kök för? Räknade på det när vi gjorde kök, och vi skulle inte spara något. Eller om det var så lite så det inte var lönt. Hur är det med garanti och byte? Lite långt att åka till polen för att byta.

Håller med om att 100 är rimligt.

Tomas W
2012-12-27, 10:55
Medräknat ikeas tusen tillbaka per tio tusen handlat kök för? Räknade på det när vi gjorde kök, och vi skulle inte spara något. Eller om det var så lite så det inte var lönt. Hur är det med garanti och byte? Lite långt att åka till polen för att byta.

Håller med om att 100 är rimligt.

Borde väll vara garanti på IKEA world-wide?