handdator

Visa fullständig version : Valeriana


Holabandola
2012-05-04, 17:56
Tänkte prova knapra lite variana mot sömnlöshet.

Måste bara höra om det finns några risker förknippade med att vändelrot i större doser.
Långtidseffekter?

Har försökt googla men fann inget.

Sverker
2012-05-04, 18:00
Är det inte bättre att du ser över din livssituation.

Annars läs några böcker om sömn och insomning. Du kanske kan få några tips.

Holabandola
2012-05-05, 16:47
Hehe, livssituation....det går djupare än så.
Jag är "psykiskt svag" sen födseln (HSP, HyperSensitiv Person). Har ångestproblematik, men förstått det först nu i vuxenålder.
Jag har anpassat allt till mitt tillstånd, men man måste ju jobba. Jag är dock inte skapt för att jobba 5 dagar i veckan. Jag ser ut som en atlet, men kroppen går för fort, och tanken är för snabb, det dränerar mig på energi väldigt fort, och jag blir trött samtidigt som 70 åring :-)

Tänkte prova valeriana för att sänka tempot på kroppen. Men eftersom mitt tillstånd är livslångt så är det ingen ide att prova om jag ändå inte kan äta det resten av livet.

TheIsh
2012-05-05, 17:30
Att förstärka de negativa tankarna om ångest och "psykiskt svag" kan ju inte hjälpa iaf. Missförstå mig rätt, men ge dig inga ursäkter till att inte lyckas. Jag kan, jag ska osv. Lova inte saker till andra. Lova dig själv. Finn saker inom dig som är positivt istället. Om du ligger och tänker på en massa skit om nätterna. Vad måste du göra för att kunna lägga det åt sidan.. Dra upp problemet med roten istället för att kasta gödning [negativa tankar] på det.

Du verkar spänd och stressad mer än något annat.

Holabandola
2012-05-05, 19:17
Jojo, om det var så enkelt.
Men någonstans måste jag acceptera att jag inte är som andra, för att ständigt kämpa mot sig själv är lika jobbigt.

Jag kan inte ens nå 80% maxpuls utan må dåligt i flera dagar efteråt. Får yrsel, småångest och migrän efteråt.
Har varit så i stort sett hela mitt liv.
Kan däremot hålla normal hög puls, typ syrketräning, speed-gå el cykla i flera timmar utan att bli knäckt.
Detsamma på det psykiska planet, utsätts jag för normal psykisk påfrestning så blir jag helt utmattad. Typ en normal 8h stressig arbetsdag. Efter 4h är jag helt slut i huvudet. Har varit så hela mitt liv.
To m på fritids när jag var 9 år så fick jag migrän och blev utmattad av de långa skoldagarna, det blev för mycket för mig att gå på fritids efter skoldagen så jag fick skippa det.

Är hypersensistiv på många andra områden, allergier, födoämnesintoleranser etc.

Men men, negativa tankar göder problemen. Men jag har bara EN negativ tanke, och det är HUR ska jag försörja mig, att arbeta när jag inte orkar genomföra en 8h arbetsdag, år ut och år in?
4h orkar jag.

Jag har stark och bra fysik, har vacker fru och friska perfekta intelligenta duktiga barn, har en fin bostadsrätt och snygg bil utan en krona lån på de. Jag är god för över en miljon kronor. Jag lever det perfekta svensssons livet :-)
Jag är snygg, intelligent och lycklig....men jag orkar inte jobba 9h, för jag blir så jävla speedad och knäckt av att vara tvungen att jobba så länge.

clavain
2012-05-07, 08:31
Jojo, om det var så enkelt.
Men någonstans måste jag acceptera att jag inte är som andra, för att ständigt kämpa mot sig själv är lika jobbigt.

Jag kan inte ens nå 80% maxpuls utan må dåligt i flera dagar efteråt. Får yrsel, småångest och migrän efteråt.
Har varit så i stort sett hela mitt liv.
Kan däremot hålla normal hög puls, typ syrketräning, speed-gå el cykla i flera timmar utan att bli knäckt.
Detsamma på det psykiska planet, utsätts jag för normal psykisk påfrestning så blir jag helt utmattad. Typ en normal 8h stressig arbetsdag. Efter 4h är jag helt slut i huvudet. Har varit så hela mitt liv.
To m på fritids när jag var 9 år så fick jag migrän och blev utmattad av de långa skoldagarna, det blev för mycket för mig att gå på fritids efter skoldagen så jag fick skippa det.

Är hypersensistiv på många andra områden, allergier, födoämnesintoleranser etc.

Men men, negativa tankar göder problemen. Men jag har bara EN negativ tanke, och det är HUR ska jag försörja mig, att arbeta när jag inte orkar genomföra en 8h arbetsdag, år ut och år in?
4h orkar jag.

Jag har stark och bra fysik, har vacker fru och friska perfekta intelligenta duktiga barn, har en fin bostadsrätt och snygg bil utan en krona lån på de. Jag är god för över en miljon kronor. Jag lever det perfekta svensssons livet :-)
Jag är snygg, intelligent och lycklig....men jag orkar inte jobba 9h, för jag blir så jävla speedad och knäckt av att vara tvungen att jobba så länge.

Om du är HSP-diagnosticerad har du fått hjälp med terapi? Typ KBT/Mindfullness?

Holabandola
2012-05-07, 10:24
Om du är HSP-diagnosticerad har du fått hjälp med terapi? Typ KBT/Mindfullness?

Ha inte fått diagnosen, men allt stämmer in. HSP är en rätt ny-påkommen grej inom medicinen också tror jag.

Jag står på kö till psykolog, men det råder psykologbrist i sverige, så jag får snällt vänta :-)

Just nu är jag hysteriskt nervös. Ska på mötet på jobbet kl 15 00 och de ska göra om fullständigt, vet inte vad som händer, blir jag kvar? Säger de upp oss allihopa (jobbar som konsult)? Ska jag byta arbetsplats? Nya sämre avtal....what!?
Så jävla surt, skulle gå på föräldrarledighet om 2 veckor hela sommaren, men nu ska de böka om på jobbet och det vore surt att inte ha något jobb att komma tillbaka till efter föräldrarledigheten.

Återkommer ikväll om hur det blev.
Ännu inte provat valeriana, eftersom jag troilgen är HSP så finns det risker för kraftiga biverkningar och reaktioner om jag petar i mig något främmande ämne utan kunskap om det först.
Tål för övrigt inga mediciner, får diabetes, astma och blodtrycksfall av NSAID, hallucinationer av SSRI och antivirala, antihistaminer clarityn gör mig konstigt kissnödig och med vallningar, alla mediciner jag provat genom åren har gett kraftiga biverkningar, min kropp är jävligt speciell :-)

TheIsh
2012-05-07, 13:02
Du "får diabetes" av NSAID? Right. Faktum är att jag hittade artiklar via google som pekade på att NSAID's kunde hjälpa Mot diabetes. Du kanske är allergisk mot någon substans som finns i NSAID's. Annars tycker jag det låter som hypokondri. Att leta piller för att lösa problemet du beskriver lär ju vara den absolut sista utvägen. Det låter som att det är 100% psykiskt. Men jag är ingen läkare, det är bara vad jag känner spontant.

Holabandola
2012-05-07, 17:45
Nä inte hypokondri, smetade mig med voltaren-gel hela sommaren mot ett ryggskott och det gjorde mig insulinresistent...tills jag insåg sambandet och slutade. Då normaliserade sig blodsockret också.
Läkaren var på väg att skicka mig till en diabestessköterska innan jag kom på sambandet.

Tror inte det är 100% psykiskt. Men precis som att kroppen är hypersensitiv så är också psyket det. Jag är en orolig själ och mår bra av KBT, det funkar.
Det förnekar jag inte. Men det finns en anledning till att jag har känsligt psyke också. Vissa människor har fallenhet för psykisk ohälsa, det är ofta intelliegenta och känsliga människor. Är man som jag HSP, dvs hypersensitiv på alla plan så får jag nog dras med att känslorna svallar också.
Men jag är inte psykiskt sjuk, bara nervös, stressad och överdrivet neurotisk :-)

Mötet gick sådär, fick sämre avtal, men blev inte av med jobbet och det var det viktiga.