handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein vid ett tillfälle


Dannnne
2012-05-03, 18:56
Har tidigare läst att ett intag av ungefär 20gr protein räcker för att stimulera muskeluppbyggnaden vid ett tillfälle. Hur går detta ihop sig med den lite nyare trenden att äta en monstruöst och proteinrik måltid efter träning?

Har försökt att söka för att få klarhet i detta, men utan lyckat resultat

Tack på förhand :)

Fishtank
2012-05-03, 18:59
20 gram protein från vassle räcker för att stimulera MPS maximalt.

Mat är rekommenderat så snart som möjligt.
Läs leangains hemsida om du vill förstå mer om LG principen.

Feelgood
2012-05-03, 18:59
Tror nog att 20g protein genom vassle räcker efter träning för att stimulera muskeluppbyggnaden. Sedan att äta en proteinrik middag efter träningen är bra då det är "segare" protein genom maten som stimulerar muskeluppbyggnaden längre(Vassle är snabbt). Fast det går lika bra att sprida ut proteinet så du får lika mycket varje måltid, kanske sammanlalgt 200g+ protein över 6 måltider

King Grub
2012-05-03, 19:00
30 gram verkar vara en bra siffra.

http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf

Wessen
2012-05-03, 19:09
Men äter man mer protein vid ett tillfälle så har man väl fortfarande användning av det? Äter man mer kommer det ju ta längre tid för kroppen att använda allt protein?

King Grub
2012-05-03, 19:14
Det tas upp, men det kanske inte används till att bygga muskler.

In terms of stimulating muscle growth, it therefore seems likely that under resting/nonexercising conditions, consumption of more than 30 g protein in a single meal is not justified. Indeed, it may well be the case that a slightly smaller meal would produce a similar protein synthetic response.

Sheogorath
2012-05-03, 19:16
...och för att folk inte ska sätta sin kvarg i halsen kan man väl tillägga att om proteinet inte används till att bygga muskler kommer det användas till annat så att annat tillgängligt protein kan användas till att bygga muskler.

Eller?

King Grub
2012-05-03, 19:22
Här ökade inte muskeluppbyggnaden mer av större intag än 30 gram. Då har uppenbarligen inte mer protein använts till muskeluppbyggnad.

Apos78
2012-05-03, 19:48
Proteinet används till annat som är väldigt praktiskt. Det här med muskler är inte allt kroppen har på sin att-göra lista.

Eddie Vedder
2012-05-03, 19:56
...och för att folk inte ska sätta sin kvarg i halsen kan man väl tillägga att om proteinet inte används till att bygga muskler kommer det användas till annat så att annat tillgängligt protein kan användas till att bygga muskler.

Eller?

Studien som Grub länkar till säger ingenting om muskelproteinbalansen den dagen, bara MPS timmarna närmast inpå. Så det kan mycket väl vara så att den största proteinportionen ändå var bättre.

King Grub
2012-05-03, 19:59
Det förutsätter att 30-gramsgruppen inte äter så många fler gånger den dagen. Om 90 gram inte stimulerade uppbyggnaden mer än 30 gram vid ett tillfälle gör det nog inte det vid nästa måltid heller. Och tre 30-gramsmåltider så har man täckt hela dygnet, förutsatt att man sover 8 timmar. Ett intag i samband med träning på det, så är man uppe i mängderna som rekommenderas för maximal muskeluppbyggnad även för styrketränande.

Eddie Vedder
2012-05-03, 20:04
Det förutsätter att 30-gramsgruppen inte äter så många fler gånger den dagen. Om 90 gram inte stimulerade uppbyggnaden mer än 30 gram vid ett tillfälle gör det nog inte det vid nästa måltid heller. Och tre 30-gramsmåltider så har man täckt hela dygnet, förutsatt att man sover 8 timmar. Ett intag i samband med träning på det, så är man uppe i mängderna som rekommenderas för maximal muskeluppbyggnad även för styrketränande.

Mer protein kommer innebära mer protein för att minska nedbrytning. Det är förmodligen inte lika viktigt men inte oviktigt. Men visst, flera 30-gramsmåltider lär räcka men det är inget särskilt vanligt sätt att äta tror jag. Snarare tre stora måltider och sedan eventuella proteinsnålare mellanmål.

Oxe
2012-05-03, 20:08
det finns väl lite mer faktorer som spelar in tex storlek,
en styrkelyftare på 150kg eller en byggare på 130 kg vs en 60kg justin bieber kopia...

jag är ytterst tveksam att 4ggr 30gram är en lämplig mängd för de första två 4 ggr 90gram känns som det ger mycket mer för dessa

smeander
2012-05-03, 20:21
Det tas upp, men det kanske inte används till att bygga muskler.

Min fråga var redan ställd

kajjm
2012-05-03, 21:50
Folk får uppenbarligen bra resultat även när dem kör Periodisk Fasta, där du får i dig praktiskt taget nästan all protein efter träningen så uppenbarligen borde protein i stora mängder tätt efter tränignspasset inte gå till "waste/fallo" utan fortsatt hjälper till att bygga muskler...?

aldoschadewitz
2012-05-03, 22:13
30 gram verkar vara en bra siffra.

http://abbmcertification.org/inc/assets/articles/Symons%2030%20g%20protein%20serving%20maximally%20 stimulates%20muscle%20protein%20synthesis%20JAmDie tAssoc%202009.pdf

men hur långt måste det vara mellan tillfällena? räcker 10-20 min eller är det 3 timmar.

Och på filmer har man ju sätt Ronnie Coleman trycka i sig betydligt mer än 30 gram i alla kycklingar, inte så att jag inte tror på dig men även han borde ju ha koll..

cero
2012-05-03, 22:47
Folk får uppenbarligen bra resultat även när dem kör Periodisk Fasta, där du får i dig praktiskt taget nästan all protein efter träningen så uppenbarligen borde protein i stora mängder tätt efter tränignspasset inte gå till "waste/fallo" utan fortsatt hjälper till att bygga muskler...?

Läs vad Eddie Vedder skrev.

MrBulk
2012-05-04, 07:24
men hur långt måste det vara mellan tillfällena? räcker 10-20 min eller är det 3 timmar.

Och på filmer har man ju sätt Ronnie Coleman trycka i sig betydligt mer än 30 gram i alla kycklingar, inte så att jag inte tror på dig men även han borde ju ha koll..

Om man är fullpumpad med steroider så så är gränsen säkert fördubblad eller mer.

Fishtank
2012-05-04, 07:50
men hur långt måste det vara mellan tillfällena? räcker 10-20 min eller är det 3 timmar.

Och på filmer har man ju sätt Ronnie Coleman trycka i sig betydligt mer än 30 gram i alla kycklingar, inte så att jag inte tror på dig men även han borde ju ha koll..

Läste du ens grubs länk?
Grub pratar om vassleprotein och inte om kyckling.

z_bumbi
2012-05-04, 07:50
Men visst, flera 30-gramsmåltider lär räcka men det är inget särskilt vanligt sätt att äta tror jag. Snarare tre stora måltider och sedan eventuella proteinsnålare mellanmål.

Att äta var tredje timme har varit standard 1a under lång tid när det gäller byggning. Även om måltiderna kanske har varierat i storlek så är 25-30 g protein per mål oftast den lägsta nivån.

Ur den viktigaste gruppen i studien (dvs de äldre) så är det däremot nog inte så vanligt men det är också därför något att fundera på och ska man t ex ge tillägg så ska man kanske inte kombinera det med maten utan lägga det separat.

Eddie Vedder
2012-05-04, 07:51
Att äta var tredje timme har varit standard 1a under lång tid när det gäller byggning.

Jag pratar om de trender jag ser på Kolo. Sällan att det ser ut så tycker jag.

RobbanColeman
2012-05-04, 08:00
Detta leder ju oss in på varför det ska ätas typ 11ggr om dagen... :)

Stod det inte ngt sådant i nya Body t ex? Gick förbi den på ICA nyligen.

Eddie Vedder
2012-05-04, 08:05
Stod det inte ngt sådant i nya Body t ex? Gick förbi den på ICA nyligen.

Nej. Bara att Samir gjorde det mot slutet av deffen. Det var alltså lite av ett "hemma hos..."-reportage om hur Samir äter (eller åt just då).

RobbanColeman
2012-05-04, 08:11
Nej. Bara att Samir gjorde det mot slutet av deffen. Det var alltså lite av ett "hemma hos..."-reportage om hur Samir äter (eller åt just då).

Ok. :)

Jag tror iaf att portionerna kan bli större ju större man är. Jag tror inte att man måste dela upp måltiderna mer för att man är större.

Hur mycket BCAA gäller då, samma fråga fast med detta pulver? Det är ju som bekant protein det med.

King Grub
2012-05-04, 10:37
Läste du ens grubs länk?
Grub pratar om vassleprotein och inte om kyckling.

Läste du den? ;)

I studien var det rött kött som användes.

King Grub
2012-05-04, 10:37
men hur långt måste det vara mellan tillfällena? räcker 10-20 min eller är det 3 timmar.

I studien var det ingen skillnad sett över en mätperiod på 5 timmar efter intaget.

Fishtank
2012-05-04, 10:53
Läste du den? ;)

I studien var det rött kött som användes.

Haha pinsamt.
Erkänner att jag inte läste den utan trodde det var den vanliga länken om vassle och max MPS uppreglering som brukar komma varje gång den här diskussionen kommer upp.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

King Grub
2012-05-04, 10:54
Någon sådan studie finns inte vad jag vet.

När det gäller vassleprotein brukar diskussionen handla om huruvida det är för snabbt för att tarmen överhuvudtaget skall kunna hinna med och ta upp större portioner på en gång, inte om muskelproteinsyntesen.

Eddie Vedder
2012-05-04, 11:04
Någon sådan studie finns inte vad jag vet.

Jag undrar också vilken han pratar om. En annan studie jag vet på ram arm som testat olika proteindoser för maximal stimulans av MPS är ju den här:

http://www.ajcn.org/content/89/1/161.long

Moore et al. (2009). Ingested protein dose response of muscle and albumin protein synthesis after resistance exercise in young men. American Journal of Clinical Nutrition, 89: 161–168.

Men där var det ju äggprotein. Efter styrketräning på deltagare som var tränande också. Men inget vassle. :)

nisse1976
2012-05-04, 18:04
I studien var det ingen skillnad sett över en mätperiod på 5 timmar efter intaget.

Ett kaloriöverskott bygger ju mer muskler än underskott eller balans, stämmer då följande (om vi förutsätter att man intar 30g protein 4 ggr per dag, var femte timme, och det stimulerar muskeluppbyggnaden maximalt):

Om man landar på -500 i energiförbruking med ovan så spelar det ingen roll för muskeluppbyggnaden om man äter ytterligare 1000 kcal enbart från fett och kolhydrater eller om man också blandar in ytterligare protein?

King Grub
2012-05-04, 18:49
Om du har täckt protein"behovet" för maximal muskeluppbyggnad för en styrketränande gör det ingen skillnad om du äter ännu mer protein jämfört med kolhydrat eller fett i stället, nej.

Var den siffran ligger är dock oklart. Vetenskapliga rekommendationer brukar ligga upp till runt 1.3 - 1.6 gram protein per kilo kroppsvikt per dygn.

nisse1976
2012-05-04, 18:51
Tackar