handdator

Visa fullständig version : Hyper-extensions för hamstrings


Bjern
2012-05-03, 18:07
När jag kör ben har jag mitt pass uppdelat i baksida och framsida-lår. När jag ska köra baksida brukar jag börja med hyper-extensions med fokus att gå tills överkroppen är pararell med golvet för att lägga fokus på benen och inte svanken. Kör f.ö olika varianter av good-morning/raka marklyft och lårcurl utöver denna övning, ibland finnen.

Gör jag rätt i att ha Hyper-extensions som specifik hamstrings-övning?

svenbanan
2012-05-03, 23:22
Får du verkligen full ROM då? Om du i toppläget ligger helt horisontellt, så kommer du i bottenläget ha böjt 90 grader i höften om ryggen är helt spikrak. Jag brukar ha svårt att få riktigt bra stretch i botten. Men får du det så är det väl rimligtvis samma sak som rakbenta marklyft i princip. Dock är det väl lite svårt att lassa på vikt, så du kanske får svårt att göra tunga femmor...

Fredrik_S
2012-05-03, 23:45
Får du verkligen full ROM då? Om du i toppläget ligger helt horisontellt, så kommer du i bottenläget ha böjt 90 grader i höften om ryggen är helt spikrak. Jag brukar ha svårt att få riktigt bra stretch i botten. Men får du det så är det väl rimligtvis samma sak som rakbenta marklyft i princip. Dock är det väl lite svårt att lassa på vikt, så du kanske får svårt att göra tunga femmor...

Definitivt inte samma sak.
För det första behövs inte full ROM när belastningen försvinner vilket den gör när överkroppen närmar sig rakt ner.

I raka mark har du maximal belastning när höften är böjd 90 grader och den avtar tills kroppen är rak då belastningen är nära på noll på hamstrings. I den variant som beskriv här är maximal belasning på hamstrins när höftleden är rak och den avtar istället när höftleden flekteras för att vara nära noll vid 90 graders flektion...

Spartansk
2012-05-03, 23:48
Definitivt inte samma sak.
För det första behövs inte full ROM när belastningen försvinner vilket den gör när överkroppen närmar sig rakt ner.

I raka mark har du maximal belastning när höften är böjd 90 grader och den avtar tills kroppen är rak då belastningen är nära på noll på hamstrings. I den variant som beskriv här är maximal belasning på hamstrins när höftleden är rak och den avtar istället när höftleden flekteras för att vara nära noll vid 90 graders flektion...

Borde inte det du skriver (vilket jag för övrigt håller med om) betyda att raka mark och hyperextensions kompletterar varandra bra?

Fredrik_S
2012-05-03, 23:55
Borde inte det du skriver (vilket jag för övrigt håller med om) betyda att raka mark och hyperextensions kompletterar varandra bra?

Jo verkligen. Den ena jobbar hamstrings i kort position(hopdragen muskel) och den andra jobbar upp styrkan i lång positino(utsträckt muskel).
Gluteus är dock den absolut starkaste extensorn i höftleden och mycket arbete kommer utgöras av denna också i båda övningarna

svenbanan
2012-05-04, 02:16
Definitivt inte samma sak.
För det första behövs inte full ROM när belastningen försvinner vilket den gör när överkroppen närmar sig rakt ner.

I raka mark har du maximal belastning när höften är böjd 90 grader och den avtar tills kroppen är rak då belastningen är nära på noll på hamstrings. I den variant som beskriv här är maximal belasning på hamstrins när höftleden är rak och den avtar istället när höftleden flekteras för att vara nära noll vid 90 graders flektion...

Du har såklart rätt. Jag måste haft huvet i röven.

Sheogorath
2012-05-04, 04:50
Nu har förmodligen "alla" redan tänkt på detta men A och O om man vill ha hyperextensions/bellybacks som benövning är naturligtvis att positionera stödet för magen så pass långt ner att man får fullt rörelseutslag i höften och inte i ryggen.