handdator

Visa fullständig version : Hantelpress VS Flies


Tediiieee
2012-05-03, 17:23
Jag och en kompis diskuterade lite om vilket av hantelpress och flies (i cc) som var bäst för massa på bröstet, säg att 1000 personer kör endast flies för bröstet under 1 år, och 1000 personer kör endast hantelpress för bröstet under 1 år, vilka hade i snitt fått mest massa tror ni? Hantelpress eller flies?

arthax
2012-05-03, 17:32
Jag skulle på helt ovetenskapliga grunder säga hantelpress.

MrTe
2012-05-03, 17:57
Bänkpress.

nyahamd
2012-05-03, 18:04
flies.

deadich
2012-05-03, 18:27
press


skulle vara kul attt se skillnaden på någon som endast kört press och någon som endast kört flies dock.

Spartansk
2012-05-03, 18:44
"Alla" säger ju att basövningar är "bättre". Så jag säger hantelpress.

Klauk
2012-05-03, 18:52
Alla säger inte press. För mig har det alltid funkat bättre med flies, samma med scooby om du vill ha nån som är känd förespråkare för flies.

Testa och se vilken du får bäst pump och tryck när du kör, tror det är väldigt individuellt vad som funkar bäst.

Spartansk
2012-05-03, 18:55
Alla säger inte press. För mig har det alltid funkat bättre med flies, samma med scooby om du vill ha nån som är känd förespråkare för flies.

Testa och se vilken du får bäst pump och tryck när du kör, tror det är väldigt individuellt vad som funkar bäst.

"Pump" och "tryck" behöver inte betyda "tillväxt". Så jag skulle snarare säga "testa och se vilket du växer bäst på".

Commando1980
2012-05-03, 18:57
Kör både pressar och någon flye-variant (jag föredrar peck deck eller liggande i en cablecross).

Stoltz
2012-05-03, 19:01
På mig är svaret utan det minsta tvekan Flyes. Fy jävlar vad bröstet hoppade till när jag började köra dem med rätt teknik.

MackeJuve
2012-05-03, 19:35
Ingen tvekan. Press.

L2310
2012-05-03, 19:56
Blir det egentligen någon skillnad för muskelarbetet förutom att hävarmen blir längre i flyes, dvs det blir tyngre? Borde ju rent biomekaniskt bli i princip samma sak, bara man tar tyngre vikter i press? Eller är jag trött i huvudet nu?

Spartansk
2012-05-03, 20:36
Blir det egentligen någon skillnad för muskelarbetet förutom att hävarmen blir längre i flyes, dvs det blir tyngre? Borde ju rent biomekaniskt bli i princip samma sak, bara man tar tyngre vikter i press? Eller är jag trött i huvudet nu?

Ja, men folk säger ändå att basövningar är bättre. Har aldrig riktigt fattat det där.

L2310
2012-05-03, 20:53
Ja, men folk säger ändå att basövningar är bättre. Har aldrig riktigt fattat det där.

Menar du nu ja som i att det blir en skillnad, eller ja som i att det biomekaniskt blir samma sak? :Virro

Stoltz
2012-05-03, 21:03
Ja, men folk säger ändå att basövningar är bättre. Har aldrig riktigt fattat det där.

Folk anser generellt att basövningar är bättre då de tar på flera muskelgrupper samtidigt. Så istället för att köra T.ex. 3 set flyes och 3 set pushdowns (Dvs 3 set för bröst och 3 set för triceps) så om man istället gör 6 set hantelpress så får bröst och triceps bägge jobba i sex set.

Dvs totalmängden blir densamma, men antalet set som muskeln får "stryk" är fler.

BicepsPeak
2012-05-03, 21:25
Flyes bygger väl mer bredd på bröstet och hantelpressen bygger mer massa utåt eller hur man ska förklara.

Erik_Hellström
2012-05-03, 21:30
Flyes bygger väl mer bredd på bröstet och hantelpressen bygger mer massa utåt eller hur man ska förklara.

Nej.
När en muskel blir större så växer cellerna likvärdigt oavsett om det är en press eller flye som åstadkommit tillväxten.

straand94
2012-05-03, 21:33
Nej.
När en muskel blir större så växer cellerna likvärdigt oavsett om det är en press eller flye som åstadkommit tillväxten.

Kan ju vara så att fliesen sliter över hela bröstet, medan pressarna "endast" sliter i mitten?

en tanke som kom upp

vicarious
2012-05-03, 21:35
Hantelpress. Men varför ta det till såna extremer? Man kan ju träna båda.

Spartansk
2012-05-03, 21:42
Menar du nu ja som i att det blir en skillnad, eller ja som i att det biomekaniskt blir samma sak? :Virro

Ja, som i att det blir skillnad.

Folk anser generellt att basövningar är bättre då de tar på flera muskelgrupper samtidigt. Så istället för att köra T.ex. 3 set flyes och 3 set pushdowns (Dvs 3 set för bröst och 3 set för triceps) så om man istället gör 6 set hantelpress så får bröst och triceps bägge jobba i sex set.

Dvs totalmängden blir densamma, men antalet set som muskeln får "stryk" är fler.

Nej, jag har förstått det som att basövningar är bättre. Som i att 6 set flies är sämre för bröstet än 6 set pressar. För att ta ett annat exempel; många anser ju att viktade chins är bättre än olika curls för biceps.

Som sagt, jag har aldrig fattat varför.

Tediiieee
2012-05-03, 21:42
Hantelpress. Men varför ta det till såna extremer? Man kan ju träna båda.

Kör blandat nu men intressant att se vad folket tycker bara.

+1ar spartanskt

anvihl
2012-05-03, 21:48
Ja, som i att det blir skillnad.



Nej, jag har förstått det som att basövningar är bättre. Som i att 6 set flies är sämre för bröstet än 6 set pressar. För att ta ett annat exempel; många anser ju att viktade chins är bättre än olika curls för biceps.

Som sagt, jag har aldrig fattat varför.

Anledningen till att chins är bättre bicepsövning än curls är att överbelastningen blir sjukt mycket större är ju hela din kroppsvikt+extra vikten inte många som kan använda de vikterna i en preachercurl ;)

Stoltz
2012-05-03, 21:50
Ja, som i att det blir skillnad.



Nej, jag har förstått det som att basövningar är bättre. Som i att 6 set flies är sämre för bröstet än 6 set pressar. För att ta ett annat exempel; många anser ju att viktade chins är bättre än olika curls för biceps.

Som sagt, jag har aldrig fattat varför.

Så har jag aldrig förstått det faktiskt. Jag ser inte logiken bakom det resonemanget, men sen är jag inte insatt på ett djupare plan. Hade varit intressant att läsa mer om dock.

Spartansk
2012-05-03, 21:54
Anledningen till att chins är bättre bicepsövning än curls är att överbelastningen blir sjukt mycket större är ju hela din kroppsvikt+extra vikten inte många som kan använda de vikterna i en preachercurl ;)

Men det blir ju samma kraft utfört av Biceps. Skillnaden i vikt beror ju bara på att det blir andra vinklar, vridmoment mm.

Enligt ditt resonemang vore det ju ännu bättre bicepsträning att sätta en domkraft under bilen och börja pumpa upp bilen med domkraften. Bilen väger 1 400 kg. Något mer än kroppsvikten + extravikten i chins!

RobbanColeman
2012-05-03, 21:58
Men det blir ju samma kraft utfört av Biceps. Skillnaden i vikt beror ju bara på att det blir andra vinklar, vridmoment mm.

Enligt ditt resonemang vore det ju ännu bättre bicepsträning att sätta en domkraft under bilen och börja pumpa upp bilen med domkraften. Bilen väger 1 400 kg. Något mer än kroppsvikten + extravikten i chins!

Dagens bästa inlägg! :)

Röda Björnen
2012-05-03, 21:58
Press är en mer allsidig övning och bör väljas om du nu måste välja mellan flies eller press.

Annars skulle jag välja bägge!

MVH

Röda Björnen
2012-05-03, 21:59
Men det blir ju samma kraft utfört av Biceps. Skillnaden i vikt beror ju bara på att det blir andra vinklar, vridmoment mm.

Enligt ditt resonemang vore det ju ännu bättre bicepsträning att sätta en domkraft under bilen och börja pumpa upp bilen med domkraften. Bilen väger 1 400 kg. Något mer än kroppsvikten + extravikten i chins!

Läste du inlägget ens eller försökte du vara rolig ?

Dagens bästa inlägg! :)

*slap*

MVH

Gustaf C
2012-05-03, 22:03
Anledningen till att chins är bättre bicepsövning än curls är att överbelastningen blir sjukt mycket större är ju hela din kroppsvikt+extra vikten inte många som kan använda de vikterna i en preachercurl ;)

Jag tror inte på det. Muskeln arbetar inte mer eller utvecklar inte mer kraft i en chins än koncentrerad bicepscurl eftersom vid chins är det fler muskelgrupper som är involverade.

Om du har en koncentrerad bicepsswing med en något framåtlutad hållning och 100 % kontakt, då vet du att biceps arbetar vid sin maximala kapacitet såvida du anstränger dig maximalt och det endast är biceps som utför arbetet.

Jag skulle vilja säga att strikt utförda bicepscurls med progression i vikt på stången är bättre än samma progression i chins. Därför att i chins är det lättare att "fuska" med utförandet och det kan vara så att ryggen eller andra muskelgrupper utför majoriteten av arbetet i stället för biceps.

Kan någon upplysa mig varför chins skulle vara bättre bicepsträning än exempelvis strikta stångcurls?

Stoltz
2012-05-03, 22:04
Läste du inlägget ens eller försökte du vara rolig ?



*slap*

MVH

Förklara gärna hur det går till, för nu börjar jag bli riktigt nyfiken.

Spartansk
2012-05-03, 22:06
Läste du inlägget ens eller försökte du vara rolig ?

Ja, jag läste inlägget. Varför skulle jag inte ha gjort det?

Låt säga att Biceps är ens svaga länk i chins, och man testar sitt 8RM i chins och sedan sitt 8RM i preacher curls. Menar du att biceps får arbeta hårdare under chinsen än under preacher curlsen? Hur fungerar det, rent fysiologiskt?

Under chinsen, märker hjärnan att "nu jäklar märker jag att det är dags att göra chins, då skickar jag genast nervsignaler som gör att Biceps tar i 85 % hårdare än när de gör curls", eller hur fungerar det, menar du?

Latissimus Dorsi
2012-05-03, 22:27
Ja du, scooby1961 från youtube påstår att speciellt flies är mycket viktigt för ett välutvecklat bröst. Och han har tamejfan ett jävligt välutvecklat par tuttar :D . Man bör balasera med 60% (squeeze, vafan glömt bort ordet på svenska) och 40% press övningar anser han även. Så båda två är bäst för ett välutvecklat bröstparti.

kaffe_psykos
2012-05-04, 11:44
Ja, jag läste inlägget. Varför skulle jag inte ha gjort det?

Låt säga att Biceps är ens svaga länk i chins, och man testar sitt 8RM i chins och sedan sitt 8RM i preacher curls. Menar du att biceps får arbeta hårdare under chinsen än under preacher curlsen? Hur fungerar det, rent fysiologiskt?

Under chinsen, märker hjärnan att "nu jäklar märker jag att det är dags att göra chins, då skickar jag genast nervsignaler som gör att Biceps tar i 85 % hårdare än när de gör curls", eller hur fungerar det, menar du?
Men i flerledsövningar kan assisterande muskler hjälpa till genom faser där tex biceps inte kan utveckla lika mycket kraft, tvärtom inte koppla ur muskler, utan arbete i synergi! Visst man kan även cheata i isoleringsövningar då genom samma princip att involvera fler leder med risk för att som vissa kallar det att tappa kontakten med avsed muskel. Bra exempel på basövning för axlar som kommer garanterat åt fler muskelfibrer än att försöka isolera är pushpress!
Har själv kört perioder med nästan enbart ryggövningar för bicepsträning, men att säga att just chins är bättre för biceps än curls håller nog inte jag med om heller!

Spartansk
2012-05-04, 11:54
Men i flerledsövningar kan assisterande muskler hjälpa till genom faser där tex biceps inte kan utveckla lika mycket kraft, tvärtom inte koppla ur muskler, utan arbete i synergi! Visst man kan även cheata i isoleringsövningar då genom samma princip att involvera fler leder med risk för att som vissa kallar det att tappa kontakten med avsed muskel. Bra exempel på basövning för axlar som kommer garanterat åt fler muskelfibrer än att försöka isolera är pushpress!
Har själv kört perioder med nästan enbart ryggövningar för bicepsträning, men att säga att just chins är bättre för biceps än curls håller nog inte jag med om heller!

Men hur stimuleras Biceps mer av att andra muskler hjälper till?

Morrris
2012-05-04, 11:57
Hantelpress så länge vikterna inte är för stora att de tar i bröstkorgen. Vill man göra en flyesrörelse i botten av pressen, så visst. Flyes utförda med så gott som raka armar är totalt värdelöst.

Stoltz
2012-05-04, 12:16
Hantelpress så länge vikterna inte är för stora att de tar i bröstkorgen. Vill man göra en flyesrörelse i botten av pressen, så visst. Flyes utförda med så gott som raka armar är totalt värdelöst.

För dig då eller? För mig är de givande som sjutton.

kaffe_psykos
2012-05-04, 12:42
Mer belastning under hela rörelseomfånget, samma princip som vissa maskiner har anpassad variabel utväxling efter muskelns variation i styrka genom längd/ vinkel i leden.
Större vikter > möjligör större excentrisk belastnig.
Fler leder > fler muskler som "drar i varandra", stretchreflexen! Som vid överaktivitet hos tex en tyngdlyftare kan rycka av bicepssenan, vid för påfrestande träning!

Tre punkter jag kom på, sen finns det såklart annan typ stimulans för muskelceller där även isoleringsövningar lämpas!

Spartansk
2012-05-04, 12:50
Mer belastning under hela rörelseomfånget, samma princip som vissa maskiner har anpassad variabel utväxling efter muskelns variation i styrka genom längd/ vinkel i leden.

Det där stämmer väl bara i vissa fall? Flies och hantelpressar, t ex, har väl samma belastning under rörelseomfånget: Högst i ytterläget, nästan ingen i toppläget.

Större vikter > möjligör större excentrisk belastnig.

Återigen, det handlar väl bara om vinklar och att andra muskler hjälper till, inte att muskeln i sig jobbar hårdare?

Fler leder > fler muskler som "drar i varandra", stretchreflexen! Som vid överaktivitet hos tex en tyngdlyftare kan rycka av bicepssenan, vid för påfrestande träning!

Även detta är väl något som bara stämmer i vissa fall? I fallet flies och hantelpressar är det väl inte så att Triceps och bröstmuskeln drar i varandra under pressar? Om något så drar väl bröstmuskeln och Biceps i varandra under flies?

Morrris
2012-05-04, 14:21
För dig då eller? För mig är de givande som sjutton.

Vad är det som är givande?

Stoltz
2012-05-04, 14:32
Vad är det som är givande?

Muskeltillväxten, som trådstartaren undrar över.

Sen att penisen växer tre tum och att vaderna blir ådrigare, det ser jag som en bonus.

Morrris
2012-05-04, 14:34
Muskeltillväxten, som trådstartaren undrar över.

Sen att penisen växer tre tum och att vaderna blir ådrigare, det ser jag som en bonus.

Vad är det som är givande? Inte: "Vad ger det?"

aijou
2012-05-04, 14:36
Utan någon som helst vetenskaplig grund så säger jag hantelpress.

Stoltz
2012-05-04, 14:36
@Morris - Aah, Flyesen.

Pahwn
2012-05-04, 14:37
För mig så är det utan tvekan flies sedan jag lärde mig att utföra övningen korrekt. Med det sagt så är inte pressar dåliga!

kaffe_psykos
2012-05-04, 14:41
Det där stämmer väl bara i vissa fall? Flies och hantelpressar, t ex, har väl samma belastning under rörelseomfånget: Högst i ytterläget, nästan ingen i toppläget.



Återigen, det handlar väl bara om vinklar och att andra muskler hjälper till, inte att muskeln i sig jobbar hårdare?



Även detta är väl något som bara stämmer i vissa fall? I fallet flies och hantelpressar är det väl inte så att Triceps och bröstmuskeln drar i varandra under pressar? Om något så drar väl bröstmuskeln och Biceps i varandra under flies?
Ja jag svarade på ditt senaste inlägg, sidospåret med basövningar jämförande isolering (och biceps suom exempel), ursäkta att jag ej citera!
Klargörande angående det excentriska ja vinklar fler muskler hjälper till, och vid den excentriska biten hålla emot med avsedd muskel. Och få högre belastning än möjligt vid total isolering som precher curls!
Muskeln fårjobba hårdare!
Både och på sista punkten, om man nu ska applicera det där. Men der är ju inte mycket kraft biceps behöver utveckla om armen hålls rak och den lilla del inte huvude utövar över axelleden.

DarcyGrahn
2012-05-04, 14:51
Vad är det som är givande? Inte: "Vad ger det?"

Hans utförande på flyesen är givande. Du sa det var sämst att utföra flyes med raka armar medans Stoltz tycker det är bra och givit han tillväxt på brösten. Sluta spela dum.

Morrris
2012-05-04, 15:00
Hans utförande på flyesen är givande. Du sa det var sämst att utföra flyes med raka armar medans Stoltz tycker det är bra och givit han tillväxt på brösten. Sluta spela dum.

Såja, såja... Missade Stoltz första inlägg och var osäker på om han menade hantelpress med stora vikter eller flyes med raka armar.

@ Stoltz: Det har helt klart gett mig mer. Samtidigt är jag övertygad om att belastningskurvan som ges av en korrekt utförd hantelpress är mer gynnsam för aktivering av bröstmuskulatur. Alternativt det utförande på flyes som Arne Persson lagt upp på tuben.

Zhang
2012-05-04, 16:36
Jag har aldrig förstått mig på argumentet " Person X har ju med övningen i sitt schema så övning X måste vara bäst, bara kolla in hans bröst! "

Kan ju lika gärna vara så flyes inte har gjort ett skit för personens utveckling egentligen och pressarna är den övningen / övningarna som ska ha ros för utvecklingen.

Skuggvargen
2012-05-04, 16:49
Jag tror fan dom är lika bra, dock känns det som att övningarna vill ligga med varandra så mix it up :)