handdator

Visa fullständig version : Hård stretching - skadligt?


cero
2012-05-03, 15:53
Finns det risk för skada vid riktigt hård stretch? T.ex. när man helt ouppvärmd tvingar sig själv ned i splitt genom att en kompis står ovanför och trycker ned. Eller att stretcha med ganska tunga vikter så det stramar åt rejält. Worst case scenario, vad händer? Brister muskeln?

emi23j
2012-05-03, 16:08
Worst case scenario skulle jag säga är en avulsionsfraktur, men då ska det nog ske snabbt (alltså att rörelsen nedåt går väldigt snabbt). Varför funderar du på detta?

svenbanan
2012-05-03, 18:11
Det finns risker med allt, även stretching.
Härom året slet jag sönder höftböjaren eller nån del av quadriceps då jag stretchade framsida och höftböjare. Jag var inte kall, och jag drog inte särskilt hårt. Det var bara en lättare uppmjukning inför en löprunda, så det kom verkligen helt oväntat. Kunde inte använda benet till nåt vettigt på massor av veckor.

apfel
2012-05-03, 18:15
viktigt är att lära sig stretcha RÄTT. många använder idiotiska övningar och ställningar då dem stretchar som bara är just det, idiotiska.
läs boken "stora stretchboken" av kristian berg. där beskrivs dessa idiotiska övningar, hur man utför rätt övningar och hur man stretchar för att snabbast uppnå resultat.
ett annat plus med boken är att det finns rörlighetstest till varje muskel som presenteras, så du kan med hjälp av boken uppnå muskelbalans.

för att svara rakt av på frågan, ja det är skadligt och en jävla massa kan hända :D
jag har själv skadat mig för att jag böjde ryggen frammåt vid en stretch av hamstrings- något som nästan alla gör men som också är helt dumt.

emi23j
2012-05-03, 21:56
Man kan också lyssna igenom (och genomföra) Kelly Staretts Mobility project. (just google it).

svenbanan
2012-05-03, 22:09
Man kan också lyssna igenom (och genomföra) Kelly Staretts Mobility project. (just google it).

När jag sumpade min höftböjare (se ovan) gjorde jag just den där "couch stretch" som Kstarr ju kör titt som tätt. Ren och skär jävla otur skulle jag säga. Nu använder jag fortfarande denna stretch innan jag springer, och innan jag böjer... :)

tobbo
2012-05-03, 22:10
Eller förhandsboka. : }

http://www.amazon.co.uk/Becoming-Supple-Leopard-Preventing-Performance/dp/1936608588/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1336079378&sr=8-1

emi23j
2012-05-03, 22:12
När jag sumpade min höftböjare (se ovan) gjorde jag just den där "couch stretch" som Kstarr ju kör titt som tätt. Ren och skär jävla otur skulle jag säga. Nu använder jag fortfarande denna stretch innan jag springer, och innan jag böjer... :)


hehe. den är rätt jävlig. Men rörligheten ökar snabbt.

Måste ha varit något korrupt med den redan innan?

Värmer aldrig upp innan dessa stretcher. Men det är väl inte tänkt att man ska göra det heller. Men man får ju ta det lite lugnt. Exempelvis couch stretchen är ju extremt svår att komma in i från början (i alla fall om man börjar mot en vägg), så där bör man nog ta det lite lugnt.
I ofs är de flesta av hans övningar rent ut sagt horribla de första gångerna man kör dem.

Måste dock säga att baksida lår stretchen (utsidan av foten på en låda) varit ett under för mina knäböj

svenbanan
2012-05-03, 22:34
hehe. den är rätt jävlig. Men rörligheten ökar snabbt.

Måste ha varit något korrupt med den redan innan?

Värmer aldrig upp innan dessa stretcher. Men det är väl inte tänkt att man ska göra det heller. Men man får ju ta det lite lugnt. Exempelvis couch stretchen är ju extremt svår att komma in i från början (i alla fall om man börjar mot en vägg), så där bör man nog ta det lite lugnt.
I ofs är de flesta av hans övningar rent ut sagt horribla de första gångerna man kör dem.

Måste dock säga att baksida lår stretchen (utsidan av foten på en låda) varit ett under för mina knäböj

Ja nåt måste ju ha varit vajsing innan.

Mot en vägg är det ruggigt svårt att komma i bra position (få fram höften). Men på en soffa, med andra foten stående på marken blir det ju mycket mildare. Därför jag kör så innan jag tränar och mot vägg efter träning eller fristående stretching.

Har du länk till vilken stretch du menar för baksida lår? Det finns ju ett antal videos att titta igenom på sajten... Jag kan behöva nåt som gör lite underverk också... :D

emi23j
2012-05-04, 07:46
Har du prövat köra något med band? Upplever att det är rätt bra att börja med det för att få en bekväm initiell rörlighetsökning innan man går på exempelvis couch stretch. Ja det är riktigt svårt att komma i position mot vägg, jag har dock märkt att det är att föredra att köra i en dörrpost eftersom det blir mycket enklare att komma in i själva positionen, och slutresultatet blir ju detsamma.

Visst har jag det=) Du har nog möjligtvis redan prövat på den. Men det är en väldigt basic stretch (inga band behövs) som han introducerar redan i episode 8. Den kommer sen komma i flertalet videor med lite olika variationer. Kör man den på golvet känns det som att den blir lite mer avancerad. Om man dock är lite orörlig i just detta läge från början så kommer det nog ta ett par tillfällen innan man verkligen kan utnyttja övningen till fullo och oscillera fram och tillbaka.

http://www.mobilitywod.com/2010/08/mobility-i-has-it.html

emi23j
2012-05-04, 07:47
Eller förhandsboka. : }

http://www.amazon.co.uk/Becoming-Supple-Leopard-Preventing-Performance/dp/1936608588/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1336079378&sr=8-1


Du den där ska jag fan ha. Bra look out!

z_bumbi
2012-05-04, 08:03
Att tvångsstretcha på egen hand ser jag ingen mening med, det finns tekniker som funkar utan och om det skulle råka ta några veckor längre tid så är det mycket bättre än att dra på sig bara en mindre bristning vilket gör att man tappar mycket mer tid.

läs boken "stora stretchboken" av kristian berg. där beskrivs dessa idiotiska övningar, hur man utför rätt övningar och hur man stretchar för att snabbast uppnå resultat.

Jag skulle säga att ska man köpa något på svenska så köp Autostretching vilken har mycket bättre utbud av övningar och dessutom har bra instruktioner.

svenbanan
2012-05-04, 15:37
Har du prövat köra något med band? Upplever att det är rätt bra att börja med det för att få en bekväm initiell rörlighetsökning innan man går på exempelvis couch stretch. Ja det är riktigt svårt att komma i position mot vägg, jag har dock märkt att det är att föredra att köra i en dörrpost eftersom det blir mycket enklare att komma in i själva positionen, och slutresultatet blir ju detsamma.



Nope. Sätter du bandet högt upp runt låret så det drar lårbenet bort från väggen? Jag har ju inget bra band, men kan kanske gillra upp nåt med ett gäng klena band...

svenbanan
2012-05-04, 16:10
Visst har jag det=) Du har nog möjligtvis redan prövat på den. Men det är en väldigt basic stretch (inga band behövs) som han introducerar redan i episode 8. Den kommer sen komma i flertalet videor med lite olika variationer. Kör man den på golvet känns det som att den blir lite mer avancerad. Om man dock är lite orörlig i just detta läge från början så kommer det nog ta ett par tillfällen innan man verkligen kan utnyttja övningen till fullo och oscillera fram och tillbaka.

http://www.mobilitywod.com/2010/08/mobility-i-has-it.html

Den har jag testat, men glömt. Riktigt skönt. Den blir det oftare från och med nu. :)

stromming
2012-05-04, 16:10
Jag har fortfarande grova, lila hudbristningar kring insida lår upp mot pelvis sedan jag stretchade hårt i några månader för två år sen. Så om det räknas som skada, så kan man absolut få det av stretching.

Degpekka
2012-05-04, 16:12
Stretchar/tänjer du normalt och inte våldsamt ska du nog gå på kraftigt smärtstillande om du ska lyckas skada dig. Det gör ganska ont innan det börjar bli farligt. :)

s_himself
2012-05-05, 11:33
Har bläddrat lite i Autostreching nu och jag tycker den är bra! Hade varit bra kompletterande bilder på hur normalrörelsen ska se ut.