handdator

Visa fullständig version : Tips på deff middag?


rasmush
2012-05-03, 13:47
Ligger just nu i deff och tänker väl körs det runt 2månader till, men har fått problem med just middagarna.

Äter till frukost:
3-4 kokta ägg
2dl havregrynsgröt
1 liten bit Knäckebröd med leverpastej eller ingenting på.

Till lunch brukar jag bara köra proteintillskott (whey-80) 100gr. Kör det här efter all sorts träning också innan middagen. Bör jag käka något annat runt lunchen eller räcker proteinet? (om jag tränar efter lunchen brukar jag käka en liten mängd kolhydrater)

Sen kommer jag då till huvudfrågan, vad äter NI andra som deffar till middag? Har sån jävla inspirationsbrist.

17 år
70kg
183cm lång

Vill försöka hålla mig på 1000kcal back i 4veckor, så alla tips tas gärna emot! För tillfället tränar jag styrketräning (intensivt) 4dagar i veckan och löper 5-6km 1-2dagar i veckan.

Fredron
2012-05-03, 13:51
Du kan väl äta som vanligt men kanske satsa på kött/fisk med lägre fetthalt.

rasmush
2012-05-03, 14:55
Du kan väl äta som vanligt men kanske satsa på kött/fisk med lägre fetthalt.

Kyckling, lax, rostbiff etc? :)

begt
2012-05-03, 14:57
Men du, 1000 kcal back när du redan väger bara 70 kg på 183 cm är alldeles för mycket (du kommer tappa muskler). Sikta på ~500 i underskott istället- ät mycket protein och styrketräna.

rasmush
2012-05-03, 15:12
Men du, 1000 kcal back när du redan väger bara 70 kg på 183 cm är alldeles för mycket (du kommer tappa muskler). Sikta på ~500 i underskott istället- ät mycket protein och styrketräna.

Okej! Har en relativ smal kropp, det är dock en del kvar på framsidan. Precis som du säger kanske 1000 back är lite mycket, får räkna ihop lite siffror förhoppningsvis ser man väl positiva resultat, har ju fått bort 2kg i alla fall :)

begt
2012-05-03, 15:23
Okej! Har en relativ smal kropp, det är dock en del kvar på framsidan. Precis som du säger kanske 1000 back är lite mycket, får räkna ihop lite siffror förhoppningsvis ser man väl positiva resultat, har ju fått bort 2kg i alla fall :)

En formel så du kan räkna ut hur mkt du kan gå ned:

Vikt*fettprocent*69=kcal. Fettprocent i decimaler; 15%=0.15.

Dashivas
2012-05-03, 15:47
En enkel och hyffsat god middag.

Lax eller kyckling file i ugnen.

Kokta broccoli blomkål blandning

Kesella sås med i blandade kryddor efter smak.
Själv har jag köpt taziki kryddblandning och blandar i det.
Blandar även i vatten så det får mer flytande konsistens.


God och kalorisnål rätt med mycket protein.

rasmush
2012-05-03, 16:24
En formel så du kan räkna ut hur mkt du kan gå ned:

Vikt*fettprocent*69=kcal. Fettprocent i decimaler; 15%=0.15.

Har för tillfället inte riktigt koll på exakt hur många procent fett jag har, så formeln blir ju lite svår att göra om jag inte går och gör en mätning någonstans?

Fick i alla fall fram att mitt basala kaloribehov (om vi bortser från träning) bara ligger på runt 1800kcal vilket för mig känns väldigt lite.

Dashivas
2012-05-03, 16:29
Har för tillfället inte riktigt koll på exakt hur många procent fett jag har, så formeln blir ju lite svår att göra om jag inte går och gör en mätning någonstans?

Fick i alla fall fram att mitt basala kaloribehov (om vi bortser från träning) bara ligger på runt 1800kcal vilket för mig känns väldigt lite.

formodligen ett värde när du är sängliggandes och ska du X med en siffra beroende på hur pass aktiv du är men text 1,55 om du är någerlunda aktiv

begt
2012-05-03, 16:32
Har för tillfället inte riktigt koll på exakt hur många procent fett jag har, så formeln blir ju lite svår att göra om jag inte går och gör en mätning någonstans?

Fick i alla fall fram att mitt basala kaloribehov (om vi bortser från träning) bara ligger på runt 1800kcal vilket för mig känns väldigt lite.

BMR=basal metabolic rate. Minsta möjliga energi som krävs för att du ska hålla vikten om du är så inaktiv som möjligt (dvs. sängliggande hela dagen).
Om du bara sitter framför datorn hela dagen gångrar du BMR med 1.2 för att hålla vikten.

Feelgood
2012-05-03, 16:33
En fråga bara .. varför 100g vassle till lunch? :O

begt
2012-05-03, 16:35
En fråga bara .. varför 100g vassle till lunch? :O

Såg det först nu..

På tom mage kan man inte ta upp mycket mer än 30 g vassle om man vill vara på säkra sidan, resten åker bara rätt igenom systemet. Äter man mat till vasslen kan man ta mer dock.

Zenot
2012-05-03, 16:41
Såg det först nu..

På tom mage kan man inte ta upp mycket mer än 30 g vassle om man vill vara på säkra sidan, resten åker bara rätt igenom systemet. Äter man mat till vasslen kan man ta mer dock.
Eh? Källa tack.

begt
2012-05-03, 16:46
Eh? Källa tack.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173078

rasmush
2012-05-03, 16:47
En fråga bara .. varför 100g vassle till lunch? :O

100gr vassle tas inte varje dag som komplement till lunch, utan bara ibland, oftast försöker jag äta ett litet mål som funkar som energi till gympasset efteråt, och sedan tar jag vassle efter gymmet.

Edit: Skollunchen är väldigt tidigt, 11.35 knappast så att jag har tom mage då(äter frukost ca 8.00). Gröten sitter i ganska länge, men äter ju då och då skolmaten (så dålig bara).

Alfers
2012-05-03, 17:01
Tänk sommarmat!
Ut och köp första bästa grillbok på ica maxi för 99 spänn.
Tänk grillad (allt funkar ju i panna och ugn också) kyckling med teriyaki. fläskfile med chili. biff med extra peppar osv
Också en fräsch sallad till det med lite melon, äppelbitar och keso tex

Zenot
2012-05-03, 17:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173078
Vet inte verkar svaret vara, ungefär. Enligt den tråden (småfult att länka till en hel tråd förresten). Bl.a. så får vi ju ett "Det är inte undersökt." från den allsmäktiga grubben. Kan du länka till en studie som understödjer ditt påstående?

begt
2012-05-03, 17:10
Vet inte verkar svaret vara, ungefär. Enligt den tråden (småfult att länka till en hel tråd förresten). Bl.a. så får vi ju ett "Det är inte undersökt." från den allsmäktiga grubben. Kan du länka till en studie som understödjer ditt påstående?

Kanske inte. Men varför chansa hejvilt med 100g, eller ens 30+ när det är möjligt att dela upp intaget?

Pretorian
2012-05-04, 07:05
Jag har skrivit ner en stor del av mina middagar i min journal. Här är ett exempel:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181078&page=7

Jag äter oftast en stor middag, kan vara 600-1000gram fläskfilé med creme fraiche och någon indisk krydda. Lägg till lite ugnsbakad potatis och sallad så blir det kanon.

Eddie Vedder
2012-05-04, 07:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173078

Ingenting där ger stöd för ditt påstående.

rasmush
2012-05-04, 09:24
Tänk sommarmat!
Ut och köp första bästa grillbok på ica maxi för 99 spänn.
Tänk grillad (allt funkar ju i panna och ugn också) kyckling med teriyaki. fläskfile med chili. biff med extra peppar osv
Också en fräsch sallad till det med lite melon, äppelbitar och keso tex

Tackar ska köpa mig en sån(är annars rätt van vid att grilla iofs ;)) blev fullkornsmacka med chicken teriyaki igår och lite sallad till det..

Och till er andra som argumenterar om proteinet, läs ordentligt så står det att jag gärna tar emot förbättringar på den fronten också t.ex småluncher att käka. Vill dessutom påpeka att lunchen inte är senare än tolv, och att magen förmodligen inte är tom då som jag sa innan.

OneManArmy
2012-05-04, 11:30
Standardmiddag för mig är nåt i den här stilen, grönsakerna kan varieras :)

Strimlar 2-300kcal från kcal snåla proteinkällor (kyckling, tonfisk, räkor, fläskfile, lövbiff osv)
300g frysta grönsaker, broccoli mix, wokmix
100-200g hackad lök / paprika
ev nån krossade tomater eller matgrädde

Krydda efter smak och stek alltihop i teflonpanna och käka rakt upp o ned.
Mycket mat på runt 500kcal.

Nedan med tonfisk och räkor
http://i.imgur.com/aRGpMl.jpg (http://imgur.com/aRGpM)

Mattiays
2012-05-04, 17:44
Standardmiddag för mig är nåt i den här stilen, grönsakerna kan varieras :)

Strimlar 2-300kcal från kcal snåla proteinkällor (kyckling, tonfisk, räkor, fläskfile, lövbiff osv)
300g frysta grönsaker, broccoli mix, wokmix
100-200g hackad lök / paprika
ev nån krossade tomater eller matgrädde

Krydda efter smak och stek alltihop i teflonpanna och käka rakt upp o ned.
Mycket mat på runt 500kcal.

Nedan med tonfisk och räkor
http://i.imgur.com/aRGpMl.jpg (http://imgur.com/aRGpM)
Tonfisk på burk? Isf: Smakar det Mycket bättre när man steker den? Häller du bara av vattnet och dunkar ner det i pannan? :D

anvihl
2012-05-04, 18:20
200-250g kycklingfilé

200g potatis
100g morot
100g lök
50g paprika
5g rapsolja

40-50g turkisk yoghurt

Skala och skiva grönsakerna och potatisen på med en tesked rapsolja och lite salt blanda runt på en ugnsform och in i ugnen. Gör kuber eller skivor av kycklingfile stek i flytande margarin. Blanda turkisk yoghurt med valfria kryddor förslagsvis: vitlök,paprika,chili,spiskummin,salt,peppar.

Enkelt,hyfsat snabbt,gott,kcal snålt .

Skuggvargen
2012-05-04, 20:37
Är personligen helt förälskad i lax, men det hänger mest på hur man tillagar det =) Dra på plattan på halvhögst :D och stek den typ 30sec? på ena sidan, vänd osv... fast det är svårt det där, eftersom den "eftersteks" annorlunda beroende på hur man haterar den. Har haft lax som smakat meh då jag trott att jag gjort det optimalt, sen gör jag ungefär samma och det är som att ha en bunch of samlags in my mouth :thumbup:

OneManArmy
2012-05-04, 21:06
Tonfisk på burk? Isf: Smakar det Mycket bättre när man steker den? Häller du bara av vattnet och dunkar ner det i pannan? :D

Häller av vattnet först ;)