handdator

Visa fullständig version : Lite dumma frågor (hitta ej i forumet)


theMellis
2012-05-03, 07:19
Har lite frågor kring protein intaget..

Ligger som otroligt många andra här i deff just nu (ska tävla i F5).

Har gått ner snabbare än planerat (-4,2 kg på 25 dagar) och ska ner ytterligare 2,5 kg. till 72,4kg..

Det jag funderar är att många säger -500 kcal per dag.. Jag har "råkat" gå ner mer (räknar inte) och känner att det gått bra. Med att det gått bra menar jag att jag inte tappat styrka..

1. Det jag dock börjar oroa mig för nu är 2 saker. Hur viktigt är det där med 2g protein per kg.. Jag skulle tippa att jag ligger inte så långt över 100g per dag 1,5g nästan då? (i alla fall de flesta av dagarna)

2. Sedan undrar jag om jag kan mosa i mig säg 200 gram extra köttfärs under samma måltid för att få i mig 50g extra protein eller krävs det att jag placerar ut proteinet taktiskt under dagen?

Popliteus
2012-05-03, 08:01
1. Det är rekommendationer, under deff talas det om tom om 3g/per kg. Men som sagt rekommendationer. Om ditt upplägg fungerar bra så kör på!

2. Ja du kan äta 200g extra köttfärs under samma måltid. Du kan också placera ut det under dagen. Det fungerar båda två. Något som kan vara en idé om du tänker taktisk placering är att slänga in det i ett mål efter ditt träningspass. Men i det stora hela är det totala kcal- och proteinintaget under dagen det viktigaste.

vicarious
2012-05-03, 08:58
2g/kg bör vara minimum, gärna mer än så. Särskilt om du redan har hyfsat låg kroppsfettprocent, vilket jag antar är fallet med tanke på dina stats och att du ska tävla.

Fredron
2012-05-03, 12:24
Sen även om du tycker att det känns bra så kan det nog vara en bra idé att lyssna på de goda råd du har fått.