handdator

Visa fullständig version : Har kört fast och hör massa olika myter, hjälp mig.


Djal
2012-05-03, 01:06
Hey Kolozzeum. Vill börja med att tacka er allihopa för en sådan fantastisk community och hemsida.

Nu till mitt problem. Jag har s.k "bulkat" i ca 2 månader nu ätit som en häst och haft 100kg som målsättning innan jag skulle börja deffa. Jag vägde ca 91-92 innan jag började bulka och väger idag 96kg och är 182cm. Som sagt så tänkte jag börja deffa när jag var uppe i 100kg, detta var bara för att ha ett mål, men nu i ca en vecka har många kollegor/vänner och även en personlig tränare (som jag inte använder mig av) sagt att jag ska börja deffa redan nu och att jag kommer att bli "större" när jag deffar pga fettet kommer att omvandlas till muskler.

Mitt mål är att bli stor och stark och må bra, för mig känns det som om jag har 2/3, jag känner mig inte stor nog. För att försöka ge er en bild på hur jag vill att min kropp ska se ut i storlek så hittade jag en bild efter lite snabbt gogglande: http://www.veganbodybuilding.com/?page=bio_avi

Jag har bifogat 4 bilder nedan som jag tog för 5 min sen innan jag började skriva här som jag gärna vill att ni ska titta på.

Min fråga till er är följande:
1. Kommer jag att "växa" i utseendet om jag börjar deffa pga fettet kommer att omvandlas till muskler?

2. Ska jag fortsätta till 100kg eller tycker ni personligen att det räcker på 96kg för att nå mitt visuella mål (som herren på länken).

3. Detta är första gången jag kommer ge mig in på deffning, vad är de viktigaste råden?

4. Jag tog inte tillskott överhuvudtaget när jag bulkade, men en massa j*vla tonfisk blev det, ska jag köpa något tillskott (whey 80/100 eller liknande för deffningen?

Här kommer bilderna på mig:
http://tinypic.com/r/2i27viw/6
http://tinypic.com/r/muc4m8/6
http://tinypic.com/r/2q1vy9t/6
http://tinypic.com/r/2k25a9/6

Tusen tusen tack för alla hjälpsamma svar, om det är av intresse kommer jag att posta en bild varje månad om ni är sugna på ett se förändringen.

Tack åter igen!

// Djal

svenbanan
2012-05-03, 01:33
1) Omvandling av fett till muskler låter som rena sagan. På samma sätt som det brukar påstås att elitatleter som slutar sporta kommer bli superfeta eftersom deras muskler blir till fett. Någon sådan koppling existerar inte.

Du kanske kommer se muskulösare ut om du blir av med en del fett (och bibehåller musklerna), men du kommer (förmodligen) inte kunna få lika mycket muskeltillväxt under din deff som om du ligger på lite överskott.

2) Du har väääldigt långt kvar tills du ser ut som snubben på bilderna. Att banta av det fläsk du har är den enkla biten. Men du måste skaffa rätt många kilo muskelmassa ser det ut som. Du måste helt enkelt köra tuff målmedveten hypertrofiträning i ett antal år, precis som han har gjort. Så det beror ju lite på hur du vill se ut på väg till ditt mål. Om det enda som spelar någon roll är att se ut som honom så ska du ju inte deffa nu. Du kommer se mindre ut om du deffar. Å andra sidan blir du ju rimligtvis av med lite mage och lovehandles. Det måste du prioritera själv.

Angående 3 och 4 så har jag inga bra svar. Däremot finns det en deffguide här på forumet. Sök och bli upplyst!

PS.
Jag tycker du ska fortsätta kötta i gymmet och ligga runt energibalans (varav en hel del ska vara protein, minst 1,5g/kg kroppsvikt). Käka så snart efter träning du kan så får du ut så mkt som möjligt av den. Om du då råkar hamna på underskott totalt sett under dagen har du i alla fall gjort så mycket som möjligt för att ändå bygga muskler, så förhoppningsvis tas underskottet ifrån fettreserven (prippsmuskeln). Men som sagt om du ligger runt +/-0 så blir det en väldigt långsam viktnedgång (om alls någon). Om du ska käka tillskott så är väl Kreatin bra antar jag. Det kommer väl i princip göra att du orkar lyfta tyngre vikter fler gånger med kortare vila (typ) och om du nu faktiskt ser till att lyfta dessa extratunga vikter så kommer du ju att kunna växa ännu mer än om du inte käkat Kreatin. Nån annan har säkert en bättre förklaring på hur det funkar...

Djal
2012-05-03, 01:53
1) Omvandling av fett till muskler låter som rena sagan. På samma sätt som det brukar påstås att elitatleter som slutar sporta kommer bli superfeta eftersom deras muskler blir till fett. Någon sådan koppling existerar inte.

Du kanske kommer se muskulösare ut om du blir av med en del fett (och bibehåller musklerna), men du kommer (förmodligen) inte kunna få lika mycket muskeltillväxt under din deff som om du ligger på lite överskott.

2) Du har väääldigt långt kvar tills du ser ut som snubben på bilderna. Att banta av det fläsk du har är den enkla biten. Men du måste skaffa rätt många kilo muskelmassa ser det ut som. Du måste helt enkelt köra tuff målmedveten hypertrofiträning i ett antal år, precis som han har gjort. Så det beror ju lite på hur du vill se ut på väg till ditt mål. Om det enda som spelar någon roll är att se ut som honom så ska du ju inte deffa nu. Du kommer se mindre ut om du deffar. Å andra sidan blir du ju rimligtvis av med lite mage och lovehandles. Det måste du prioritera själv.

Angående 3 och 4 så har jag inga bra svar. Däremot finns det en deffguide här på forumet. Sök och bli upplyst!

PS.
Jag tycker du ska fortsätta kötta i gymmet och ligga runt energibalans (varav en hel del ska vara protein, minst 1,5g/kg kroppsvikt). Käka så snart efter träning du kan så får du ut så mkt som möjligt av den. Om du då råkar hamna på underskott totalt sett under dagen har du i alla fall gjort så mycket som möjligt för att ändå bygga muskler, så förhoppningsvis tas underskottet ifrån fettreserven (prippsmuskeln). Men som sagt om du ligger runt +/-0 så blir det en väldigt långsam viktnedgång (om alls någon). Om du ska käka tillskott så är väl Kreatin bra antar jag. Det kommer väl i princip göra att du orkar lyfta tyngre vikter fler gånger med kortare vila (typ) och om du nu faktiskt ser till att lyfta dessa extratunga vikter så kommer du ju att kunna växa ännu mer än om du inte käkat Kreatin. Nån annan har säkert en bättre förklaring på hur det funkar...


Tack så mycket för ditt svar! :) Jag har all tid i världen som jag kan lägga ner på att bygga, men hade det varit skonsammare och lättare för kroppen om jag blir av med fläsket först och deffar och sedan bygger på muskler? och vad är hypertrofiträning? Jag är mest sugen på att köra på så att jag både växer i muskler men att fettet smälter bort lite mer. Tack igen!

svenbanan
2012-05-03, 02:08
Tack så mycket för ditt svar! :) Jag har all tid i världen som jag kan lägga ner på att bygga, men hade det varit skonsammare och lättare för kroppen om jag blir av med fläsket först och deffar och sedan bygger på muskler? och vad är hypertrofiträning? Tack igen!

Det tror jag väl egentligen inte. Det ska väl vara om man är sjukligt överviktig med en massa fett runt inre organen och man är stillasittande och inte tränar. Men tränar du hårt 3-4ggr/v så tror jag inte det ska vara någon fara med lite "bilringar". Det är väl mer om du själv känner att du skulle trivas bättre utan extrafläsket.

Hypertrofi är muskeltillväxt. Man kan ju träna med andra mål än hypertrofi (maxstyrka, explosivitet, uthållighet, mm) och då kommer ju träningsupplägget rimligen se annorlunda ut.

Rahf
2012-05-03, 02:49
Jag tror ett av de viktigaste råden jag kan ge är att ta det lugnt i början. Ta små steg och låt dem sjunka in i en bekväm vardagsrytm. Mindre förändringar hjälper bättre på lång sikt, det är trots allt en livsstil du försöker anamma.

Gällande herren på bilden så får du räkna med ett par år innan du är uppe i den standarden. Stor förändring är ett långsiktigt mål. Det du försöker göra är metaforiskt som att springa ett maraton.

RobbanColeman
2012-05-03, 06:33
Det kommer ta tid men ditt mål går att nå med dedikation och framförallt upptäckarglädje! :)

Jag skulle kapat kroppsfettet, då ser du hur musklerna jobbar och du kan lättare lära dig kontrollera dem. Det är A och O sen i själva träningen om man vill bli redigt grov. Man växer inte så fort utan fusk så det finns ngn idé med att bli tjock genom en bulk.

Lycka till! :)

Djal
2012-05-03, 09:35
Det kommer ta tid men ditt mål går att nå med dedikation och framförallt upptäckarglädje! :)

Jag skulle kapat kroppsfettet, då ser du hur musklerna jobbar och du kan lättare lära dig kontrollera dem. Det är A och O sen i själva träningen om man vill bli redigt grov. Man växer inte så fort utan fusk så det finns ngn idé med att bli tjock genom en bulk.

Lycka till! :)

Tack så oehört mycket för era svar. Min sista fråga är, vilket sätt är effektivast att både kapa fettet och fortsätta växa? Hur ska jag träna då och vad ska jag äta? Är det fortfarande hyperblabla som jag ska köra med eller? Kan jag äta som vanligt då eller ska jag skippa kolhydrater? Och ska jag börja med whey 80/100?

Kalliban
2012-05-03, 09:46
Eftersom din "förebild" bara tränar för styrka enligt artikeln du länkade till så föreslår jag att du skiter i "hyperblabla" och kör styrka du också. Så tunga lyft som möjligt och ökning så ofta du bara kan. Stronglifts 5x5 är ett bra ställe att börja på. Där har du exakt de övningarna han satsar på (squats, deadlift, bench press, military press, barbell-rows, sedan kör han även "heavy flyes", vilket förvisso inte är med). Sedan är det som de andra redan sagt flera års träning, men det är bara att nöta på så ska du se att du lyckas :)

stromming
2012-05-03, 10:04
Eftersom din "förebild" bara tränar för styrka enligt artikeln du länkade till så föreslår jag att du skiter i "hyperblabla" och kör styrka du också. Så tunga lyft som möjligt och ökning så ofta du bara kan. Stronglifts 5x5 är ett bra ställe att börja på. Där har du exakt de övningarna han satsar på (squats, deadlift, bench press, military press, barbell-rows, sedan kör han även "heavy flyes", vilket förvisso inte är med). Sedan är det som de andra redan sagt flera års träning, men det är bara att nöta på så ska du se att du lyckas :)

Fast att just den killen kommit dit med styrketräning säger väl inte att det är det snabbaste sättet?

Kalliban
2012-05-03, 10:07
Fast att just den killen kommit dit med styrketräning säger väl inte att det är det snabbaste sättet?
Det har jag inte sagt, däremot så tror jag att chansen är större att han får en liknande kroppsbyggnad om han tränar liknande och han har ju sagt att tiden inte är kritiskt. Det brukar vara rätt stor skillnad på hur en som tränat volym och en som tränat styrka ser ut. :)

kaer
2012-05-03, 10:38
Jag tycker bulkande är våldsamt överskattat, gör dig av med extrafettet och bygg långsamt och medvetet.
Det är roligare att vara i hyfsad form året runt med.

Djal
2012-05-03, 10:47
Jag tycker bulkande är våldsamt överskattat, gör dig av med extrafettet och bygg långsamt och medvetet.
Det är roligare att vara i hyfsad form året runt med.

Tack för ditt svar, förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att bli av med fettet samtidigt som jag bygger muskler och blir större :)

lurre86
2012-05-03, 10:55
Jag skulle definitivt säga att du ska gå ner i vikt först. Sikta på att gå ner kanske 10-15 kilo.

Följ ett schema du gillar och trivs med. Ett beprövat schema tex de som finns här på kolo.

Träna hårt, se hela tiden till att öka vikterna. Ligg på underskott med MYCKET protein.

Jag tror att du långsiktigt kommer ha mer motivation om du blir av med en del fett först.

begt
2012-05-03, 10:56
Tack för ditt svar, förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att bli av med fettet samtidigt som jag bygger muskler och blir större :)

Genom att bulka mycket långsammare, istället för 0.5 kg per vecka så kanske 0.25 kg per vecka (gärna mindre än så om möjligt).

För när du väl bulkat upp dig, säg 10 kg, så har du lagt på dig en stor mängd fett och visserligen några kg muskler (kanske) och vill rimligen bli av med fettet. Då är det bökigt att behöva deffa länge och riskera att bli av med en inte obetydlig del av det du byggt upp.

lurre86
2012-05-03, 10:58
förstår inte att ni rekommenderar honom att gå upp i vikt när han har så pass mkt fett som han har. Han kommer lättare bygga muskler med mindre fett.

begt
2012-05-03, 11:00
förstår inte att ni rekommenderar honom att gå upp i vikt när han har så pass mkt fett som han har. Han kommer lättare bygga muskler med mindre fett.

Håller med nu när jag såg bilderna. Bulka inte: deffa.

lurre86
2012-05-03, 11:10
Exakt!

Träna hårt! Kör BRA övningar, tex dessa.

Knäböj
bänkpress
marklyft
chins
militärpress
skivstångsrodd
bicepscurl
liggande tricepsext...

Ligg på ett underskott på ca 500 - 800 kcal per dag.

Ibörjan kan du ligga på 800 kcal utan problem eftersom du har mer fett och då kan kroppen göra av med mer fett. Ju mindre fett du får och närmare målet du kommer så kan du minsa underskottet för att inte förlora för mkt muskler.

Sikta på att gå ner kanske 15 kg. Se hur du känner dig då.

Är bra mat. Kyckling, fisk, kött, mjölk, ägg, keso, kvarg, avokado mm. ät ordentlig mat.
Ät mkt protein.

De där är mitt bästa råd.

begt
2012-05-03, 11:17
Till trådskaparen: låt dig inte luras av vad någon personlig tränare (värd att kallas det???) säger. Börja deffa (eller träna på balans); det kommer du inte ångra.

kaer
2012-05-03, 11:32
Tack för ditt svar, förklara gärna hur jag ska gå tillväga för att bli av med fettet samtidigt som jag bygger muskler och blir större :)

Genom att bulka mycket långsammare, istället för 0.5 kg per vecka så kanske 0.25 kg per vecka (gärna mindre än så om möjligt).

För när du väl bulkat upp dig, säg 10 kg, så har du lagt på dig en stor mängd fett och visserligen några kg muskler (kanske) och vill rimligen bli av med fettet. Då är det bökigt att behöva deffa länge och riskera att bli av med en inte obetydlig del av det du byggt upp.

begt svarade ungefär med vad jag skulle svarat själv.
Men hade jag varit dig hade jag gått ner i vikt tills jag tyckt att jag var i hyfsad form.
Bara fortsätta träna, så länge du kan öka vikterna långsamt men säkert så gör du framsteg. Se till att få i dig tillräckligt med protein och oroa dig inte för att du behöver överäta förrän du börjar stå still i din träning.

Hur länge har du styrketränat?

daloatf
2012-05-03, 11:43
Tycker inte du ska fortsätta äta upp dig, du har redan för många mys kilon. Deffa nu och fortsätt träna.

Enklast är om du bara äter mindre och tränar precis som du tror att du ska bygga muskler på. Om du känner att du presterar bra på kolhydrater ska du fortsätta att äta kolhydrater. Du behöver inte köpa proteinpulver om du får i dig tillräckligt med protein via mat. Dessutom är det mer mättande att käka dina kalorier än att dricka dem.

Djal
2012-05-03, 11:53
begt svarade ungefär med vad jag skulle svarat själv.
Men hade jag varit dig hade jag gått ner i vikt tills jag tyckt att jag var i hyfsad form.
Bara fortsätta träna, så länge du kan öka vikterna långsamt men säkert så gör du framsteg. Se till att få i dig tillräckligt med protein och oroa dig inte för att du behöver överäta förrän du börjar stå still i din träning.

Hur länge har du styrketränat?

Har alltid styrketränat smått, och sprungit, men har tränat seriöst i 1-2 månader nu

lurre86
2012-05-03, 11:55
Exakt!

Träna hårt! Kör BRA övningar, tex dessa.

Knäböj
bänkpress
marklyft
chins
militärpress
skivstångsrodd
bicepscurl
liggande tricepsext...

Ligg på ett underskott på ca 500 - 800 kcal per dag.

Ibörjan kan du ligga på 800 kcal utan problem eftersom du har mer fett och då kan kroppen göra av med mer fett. Ju mindre fett du får och närmare målet du kommer så kan du minsa underskottet för att inte förlora för mkt muskler.

Sikta på att gå ner kanske 15 kg. Se hur du känner dig då.

Är bra mat. Kyckling, fisk, kött, mjölk, ägg, keso, kvarg, avokado mm. ät ordentlig mat.
Ät mkt protein.

De där är mitt bästa råd.

får lägga till att jag även tycker att du kan köra lågrep på bas övningarna och fler rep på dom andra.

Alltidxx
2012-05-03, 14:20
Sa din PT att fettet skulle omvandlas till muskler?

deerp
2012-05-03, 15:10
Hey Kolozzeum. Vill börja med att tacka er allihopa för en sådan fantastisk community och hemsida.

Nu till mitt problem. Jag har s.k "bulkat" i ca 2 månader nu ätit som en häst och haft 100kg som målsättning innan jag skulle börja deffa. Jag vägde ca 91-92 innan jag började bulka och väger idag 96kg och är 182cm. Som sagt så tänkte jag börja deffa när jag var uppe i 100kg, detta var bara för att ha ett mål, men nu i ca en vecka har många kollegor/vänner och även en personlig tränare (som jag inte använder mig av) sagt att jag ska börja deffa redan nu och att jag kommer att bli "större" när jag deffar pga fettet kommer att omvandlas till muskler.

Mitt mål är att bli stor och stark och må bra, för mig känns det som om jag har 2/3, jag känner mig inte stor nog. För att försöka ge er en bild på hur jag vill att min kropp ska se ut i storlek så hittade jag en bild efter lite snabbt gogglande: http://www.veganbodybuilding.com/?page=bio_avi

Jag har bifogat 4 bilder nedan som jag tog för 5 min sen innan jag började skriva här som jag gärna vill att ni ska titta på.

Min fråga till er är följande:
1. Kommer jag att "växa" i utseendet om jag börjar deffa pga fettet kommer att omvandlas till muskler?

2. Ska jag fortsätta till 100kg eller tycker ni personligen att det räcker på 96kg för att nå mitt visuella mål (som herren på länken).

3. Detta är första gången jag kommer ge mig in på deffning, vad är de viktigaste råden?

4. Jag tog inte tillskott överhuvudtaget när jag bulkade, men en massa j*vla tonfisk blev det, ska jag köpa något tillskott (whey 80/100 eller liknande för deffningen?

Här kommer bilderna på mig:
http://tinypic.com/r/2i27viw/6
http://tinypic.com/r/muc4m8/6
http://tinypic.com/r/2q1vy9t/6
http://tinypic.com/r/2k25a9/6

Tusen tusen tack för alla hjälpsamma svar, om det är av intresse kommer jag att posta en bild varje månad om ni är sugna på ett se förändringen.

Tack åter igen!

// Djal

är du på riktigt?

prOtotype
2012-05-03, 15:26
Deffa tills du börjar se rutorna ordentligt innan du ens funderar på att gå uppåt i vikt. Du ligger just nu i en fettnivå som kommer hämma dig för resten av livet om du fortsätter uppåt, och det är inte en optimal hormonmiljö i kroppen för att få några muskler heller. Med ditt mål tjänar du ingenting på en fortsatt bulk, men med en deff och en långsiktig planering så kommer du vara glad i slutändan.

Djal
2012-05-03, 16:51
Okej tack så jättemycket för alla svar, från och med den 8 Maj kommer jag börja deffningen. Har bestämt mig att gå ner i vikt tills, som någon sa, jag börjar se magrutorna iaf, och sedan bygga därifrån, Tusen tack allihopa

McNewbie
2012-05-03, 17:30
Bygger man ö.h.t. några muskler som nybörjare om man börjar med att deffa? Förutsatt att man tränar hårt och får i sig mycket protein? Undrar för egen del. Vilka resultat skall man förvänta sig om man inleder deff under hård träning, att man kommer se mer ut som en tunnis?

prOtotype
2012-05-03, 17:51
Är du helt otränad kan du räkna med att få en del muskler och du lär dig ta i och hantera övningarna på rätt sätt.
Men framförallt så är en fortsatt bulk ganska korkat om man vill ha en snygg kropp inom de närmsta åren.

deadich
2012-05-03, 18:14
men nu i ca en vecka har många kollegor/vänner och även en personlig tränare (som jag inte använder mig av) sagt att jag ska börja deffa redan nu och att jag kommer att bli "större" när jag deffar pga fettet kommer att omvandlas till muskler.

Det där var nog det dummaste jag någonsin hört talas om i träningssammanhang.

1. Det omvandlas som sagt inte till fett, men har du en del muskelmassa under din sköld av fett så kommer du såklart se muskulösare ut om du deffar.

2. Välj själv

3. läs deffguiden

4. beror på. Ligger du på tillräckligt mycket protein per dag nu? Räknar du? Börja räkna.