handdator

Visa fullständig version : Träna för hårt?


Bult1
2012-05-02, 23:50
Många av mina kompisar och även folk på gymmet påpekar att jag tränar för hårt och för länge, dom brukar säga saker som "det räcker med" eller "det är lagom att" etc, etc....

Men jag kör alltid varje muskelgrupp tills det inte går mer, jag äter och sover ordentligt och jag låter även varje muskelgrupp vila 72 timmar.

Jag vill att varje pass ska vara så hårt och bra som möjligt eftersom det är 72 timmar kvar tills jag "får" träna samma muskelgrupp igen, därför vill jag verkligen ta vara på det passet ordentligt.

Ta t.ex biceps som jag körde idag, jag tränade endast biceps i ca 90~120min, full kontakt i varje övning och körde tills mina armar var helt slut, och detta tycker vissa på gymmet, samt mina kompisar är dumt/konstigt. Varför? Jag gör inget annat på dagarna, jag kan vara på gymmet när jag vill och hur länge jag vill, vilket jag är helt ensam om i mina kretsar.


Korfattat: Jag får väll inte sämre resultat av att verkligen köra skiten ur mina muskler varje pass i 90~120min, när jag får i mig ca 300-400gram protein varje dag, jag får 8-12 timmars sömn varje dag och jag låter varje muskelgrupp vila minst 72 timmar?

ceejay
2012-05-02, 23:51
Det är ju ett sätt att träna :) fungerar det för dig så är det skitbra! Personligen föredrar jag inte att köra en muskel till totalfail med dropset efter dropset och massor av övningar.

Victuhh
2012-05-02, 23:56
Hur mycket vila dina muskler behöver beror på hur tungt du kört.
90-120 minuter av bara bicepsträning låter som galenskap i mina öron, tänker du på att den även aktiveras vid rygg?

Ungefär hur många set och övningar kör du?

limenka
2012-05-02, 23:58
Hur mycket vila dina muskler behöver beror på hur tungt du kört.
90-120 minuter av bara bicepsträning låter som galenskap i mina öron, tänker du på att den även aktiveras vid rygg?

Ungefär hur många set och övningar kör du?

+1 på detta. Däremot att träna ben i flera timmar tycker jag är något alla ska göra.

Fredrik_S
2012-05-03, 00:00
Så länge man lyckas skona leder ligament och muskelfästen tror jag inte det är någon fara att slakta sönder en muskel. Risken ligger nog mest i utförandet.. Lyssna på lederna och muskelfästen och känn efter så att känsla är en bra smärta och inte en dålig.

Bult1
2012-05-03, 00:01
Hur mycket vila dina muskler behöver beror på hur tungt du kört.
90-120 minuter av bara bicepsträning låter som galenskap i mina öron, tänker du på att den även aktiveras vid rygg?

Ungefär hur många set och övningar kör du?

Hur många sett och övningar det blir kan jag knappt hålla koll på, jag kör på så hårt jag kan till fail. Så här var det inte när jag började träningen men nu känner jag mig aldrig nöjd om jag går ifrån gymmet och vet att jag orkar mer, sen har ju resultaten blivit mycket bättre än vad dom var innan.

Jag har alltid undrat: Varför sluta när man orkar mer? jag bryter ner mina muskler mer och bygger upp dom mer, eller?

Manta
2012-05-03, 00:22
Så länge du inte skadar dig eller är så slutkörd att progressionen uteblir kan man ju inte prata om att träna för hårt. Lyssna på kroppen.

Pungis
2012-05-03, 00:29
Jag skulle vilja säga att man inte kan träna för hårt, men man kan träna fel, vilket jag anser att du gör...
Jag lovar att du skulle tjäna mer på ett bättre upplägg. Du kan behålla träningsvolymen om du vill, men att träna biceps i 2 timmar är verkligen inget bra upplägg

Tränar du rygg i typ 8 timmar och ben i 12 timmar så tränar du väl iaf kroppen ganska jämt...

Stefan J
2012-05-03, 00:33
Hur många sett och övningar det blir kan jag knappt hålla koll på, jag kör på så hårt jag kan till fail. Så här var det inte när jag började träningen men nu känner jag mig aldrig nöjd om jag går ifrån gymmet och vet att jag orkar mer, sen har ju resultaten blivit mycket bättre än vad dom var innan.

Jag har alltid undrat: Varför sluta när man orkar mer? jag bryter ner mina muskler mer och bygger upp dom mer, eller?

Mja, du ska hinna bygga upp dem mer än du hunnit slita ner dem över tid. Tränar du för mycket lägger du dig på en neutral eller negativ balans och ökar inte eller blir segare och svagare över tid. Bästa sättet att se om du ligger på en bra balans är helt enkelt att se om du ökar i storlek och styrka. Och det verkar du ju göra, du säger att du ökar mer än nånsin. Så skit isåfall i vad folk säger och kör på. Vill man bli bra måste man träna mycket (men inte för mycket), och resultaten får vara din måttstock på hur det ligger till med den saken.

Fredrik_S
2012-05-03, 07:47
Precis. jag skulle heller köra på det jag gillar och tror på än att lyssna för mycket på andra. Speciellt om du tycker det känns bra och desutom ger de resultat du vill åt. Att träna på ett speciellt sätt kan ha egenvärde isig bara för att man tycker det är så jävla roligt och då är det kanske inte så viktigt om det inte råkar vara det optimalaste perfektaste sättet att träna på.
Har en kompis som verkligen inte tränar enligt grundreglerna men som har grym kropp ändå! Han går in och matar på som en besatt galning på allt han ser i någon timme eller två, springer mellan maskiner löpband och hantlar och skivstänger i slumpmässig ordning varje dag.

Anders The Peak
2012-05-03, 09:11
Hur många minuter klarar man av att träna en muskel med hög intensitet?
Jag menar om man kör 6-12 reps och varje set är till point of failure. Jag tror att man klarar kring 3-8 set med 2-3 minuters vila. Om man klarar fler set så tar man inte i ordentligt och får inte heller vidare utveckling i form av muskler och styrka.