handdator

Visa fullständig version : dips


aldoschadewitz
2012-05-02, 21:57
Hej, jag har tidigare inte använt mig av dips eller dips med vikt i annat än uppvärmning ibland. varför vet jag inte riktigt.

Men är dips en bra "mass builder exercise"? jag har aldrig sätt någon som tränar för massa (typ BB) som använder sig av dips utan endast av otränade folk och i samband med fitness five på videos.

Men är det något att satsa på att börja köra dips med vikt i sitt triceps pass?

MackeJuve
2012-05-02, 22:00
Jag älskar dips, men får ibland känningar i vänster utsida axel. Överlag är det mycket propagerande för dips som en övning som inte är bättre än andra tricepsövningar med lägre skadenivå. Känns det bra när du kör och du tänker på formen så skulle jag dock lätt rekommendera den, då den i mitt fall är en övning som är väldigt rolig och som det är kul att öka i.

Fredron
2012-05-02, 22:01
Dips är en utmärkt övning som jag tycker att du ska satsa på.

blondyz
2012-05-02, 22:08
Det är jättebra att träna dips om man vill bli bra på dips.

Bra massbuilder eller inte, det beror ju på vad man jämför med, vad man väger, hur mycket av ens vikt som är muskler vilka används i övningen osv osv.

Ser ingen anledning till att köra dips om man inte vill, ser å andra sidan ingen direkt nackdel med att göra det om man vill heller.

svenssonhampus
2012-05-02, 22:13
Tycker dips är en riktigt bra övning. Dock är skaderisken väldigt hög. Har känt att mina axlar har fått jävligt mycket stryk när jag har kört ett fåtal gånger.
Den & skullcrushers tar nog priset som bästa tricepsövning :)

aldoschadewitz
2012-05-02, 22:23
Ja, att träna dips om man vill bli bra på dips låter logiskt xD. Men får som svenssonhampus lite ont i axlarna vid högre vikter och speciellt i botten läget.

Men är skaderisken högre än tillexempel scullcrushers, triceps pull-down eller overhead triceps extensions?

Honken
2012-05-02, 22:26
Jag fick bra resultat av dips när jag var yngre. Har alltid gillat dem, viktade eller inte.

blondyz
2012-05-02, 22:35
Ja, att träna dips om man vill bli bra på dips låter logiskt xD. Men får som svenssonhampus lite ont i axlarna vid högre vikter och speciellt i botten läget.

Men är skaderisken högre än tillexempel scullcrushers, triceps pull-down eller overhead triceps extensions?

Får du mer ont så låter det rimligt att det är högre risk för skada. Nu är inte fallet så alltid, men göra något du får ont av låter orimligt. Det finns många bra tricepsövningar, gäller att hitta de man gillar bäst :)

Jonte12
2012-05-02, 23:22
Jag gillar dips. Dock har jag slutat köra bar-dips. Förut körde jag det mkt tungt med +30kg vikt. Men det tar för mkt på bröst. Mellan 2 bänkar tex är det kanon för tricar.

Degpekka
2012-05-02, 23:40
Tar för mycket på bröst? Kanske så att du är klenare i brösten eller lutar dig väldigt mycket frammåt när du kör...

Jag gillar dips och så länge man har tillräcklig rörlighet i axlarna har jag sällan märkt problem med dips. Dem som verkar få mest problem är dem som kör mkt vikt med kort rörelselängd och har dålig rörlighet i skulderpartiet.

r1kkie
2012-05-03, 12:39
Jag vet att maritkainen har kört mycket dips och han har ju lyckats grymt med fysiken och massan...

http://martikainen.myshowroom.se/

Sen får man väll överväga skaderisken. Jag själv skulle vilja köra dips men min ena axel pallar inte tyvärr...

aldoschadewitz
2012-05-03, 15:23
Jag gillar dips. Dock har jag slutat köra bar-dips. Förut körde jag det mkt tungt med +30kg vikt. Men det tar för mkt på bröst. Mellan 2 bänkar tex är det kanon för tricar.

tar det mer på bröst vid högre vikt? XD

apropå det, vad är skillnaden mellan de breda och smala handtagen, för mig att något av dem är mer bröst

J.V
2012-05-03, 16:19
Dips är bäst.

Feelgood
2012-05-03, 16:25
tar det mer på bröst vid högre vikt? XD


Nja , om du utför det rätt så tar det på triceps mer. Eller jag känner då iaf inte mer på brösten vid vikt eller utan vikt, så tror det är mest ifall du lutar dig mer frammåt vid högre vikt kansk ;)

deadich
2012-05-03, 18:05
Men är dips en bra "mass builder exercise"? jag har aldrig sätt någon som tränar för massa (typ BB) som använder sig av dips utan endast av otränade folk och i samband med fitness five på videos.


Dips är inte lika isolerande som andra tricepsövningar.

Mr.Sjöborg
2012-05-03, 18:14
Såvida du inte vill bli bra på att köra dips så skulle jag inte köra de, finns betydligt bättre övningar för triceps med lägre skaderisk.

Hurvida du arbetar mer med, axlar/bröst/triceps har att göra med lutning på kroppen och bredden på greppet.

schabo-labo
2012-05-21, 11:47
Hur djupt ska man gå? Säg att man är skadefri och har normal rörlighet. Är det tänkt att man ska gå full ROM, dvs till raka armar (låsta) och sedan hela vägen ner så att armen är maximalt böjd. Eller finns de folk som förespråkar olika, precis som i knäböj, dvs vissa kör halva dips. Med halv dips tänker jag att man vänder upp igen då överarmed är parallell lodrät.

L-Sami
2012-05-21, 11:52
För mig har den övningen bidragit till utveckling av pectoralis major en del.

Rusk
2012-05-21, 13:28
Som många andra har skrivit, det finns bättre övningar för bröst och triceps med MYCKET mindre skaderisk.
Vill du dock tävla i F5 så måste du vara bra på dips, vill du inte detta så är mitt råd att du ska hålla dig borta ifrån den.
Jag älskar själv att köra dips med bred fattning men det räcker med 3 veckors användande av den så börjar jag få ont i min vänstra axel pga en skada jag har i den.

Birkharju
2012-05-21, 17:48
tillsammans med bänkpress utgör den stommen i mitt bröst/axlar/triceps pass. Otroligt grym övning men man bör väl kanske inte köra till failure med extravikt då den stressar AC-leden en hel del.

Wormzie
2012-05-21, 18:08
Dips är inte lika isolerande som andra tricepsövningar.

Kan fortfarande vara en bra massbuilder:)

schabo-labo
2012-05-21, 20:58
Hur djupt ska man gå? Säg att man är skadefri och har normal rörlighet. Är det tänkt att man ska gå full ROM, dvs till raka armar (låsta) och sedan hela vägen ner så att armen är maximalt böjd. Eller finns de folk som förespråkar olika, precis som i knäböj, dvs vissa kör halva dips. Med halv dips tänker jag att man vänder upp igen då överarmed är parallell lodrät.Nån som vet?

exor
2012-05-21, 21:20
Dips är kul men slutade med det när jag ansåg att extenions ger bättre träning och har lägre skaderisk.

Mr.Sjöborg
2012-05-21, 22:24
Nån som vet?

Beror på vad syftet är med dina dips..

pezrulezhaakon
2012-05-21, 22:29
schabo-labo

Ska du tävla med dina dips så bör axelleden gå nedanför armbågsleden i bottenläget, och fullt sträck i toppläget.

Om du inte avser att tävla så finns det inga regler.

schabo-labo
2012-05-22, 06:42
schabo-labo

Ska du tävla med dina dips så bör axelleden gå nedanför armbågsleden i bottenläget, och fullt sträck i toppläget.

Om du inte avser att tävla så finns det inga regler.

Tack för svaret. Jag tänkte ur skadesynpunkt.

När jag gjorde dips där jag gick hela vägen ner så att min armbåge var helt böjd, dvs så dippen blev maximalt djup, så fick jag kritik. Det påstods att det var skadligt att göra så djupt pga det belastar armbågen.

Pretorian
2012-05-22, 07:10
Jag kör dips både för bröst och triceps. Utan vikter så det blir högreps.

schabo-labo
2012-05-23, 20:28
Tack för svaret. Jag tänkte ur skadesynpunkt.

När jag gjorde dips där jag gick hela vägen ner så att min armbåge var helt böjd, dvs så dippen blev maximalt djup, så fick jag kritik. Det påstods att det var skadligt att göra så djupt pga det belastar armbågen.

Inga tankar kring detta?

Supermicke
2012-05-23, 20:51
Inga tankar kring detta?

det är bra med djupa då kan du fånga upp muscle ups sen bra ;), sen stretchar det ju pressmuskulaturen bra. Säkert lite extra påfrestande men vad vet jag. Men känner man efter så ska det väl gå bra tycker man.

f ö diggar jag dips hårt, tar bra på alla pressmuskler. Okomplicerad övning så man slipper massa grejer. Olika variationer i ringar speciellt <3 > 9000

baggard
2012-05-23, 22:04
Har problemet att jag sjunker ihop när jag kör dips. Ni vet, man kan trycka upp sig så axlar a hålls ned eller sjunka ihop och axlarna åker upp. Finner det sjukt svårt att hålla axlarna nerpressade genom hela rörelsen. Någon annan som känner igen sig?

Också, vilken vinkel har ni era underarmar i? Pekar dom rakt upp hela tiden eller låter ni armbågarna gå bakåt så att underarmarna alltså pekar litegrann bakåt

F.ö så går jag så djupt som min rörlighet gör möjligt

Supermicke
2012-05-23, 22:19
ja jag brukar träna den shrug rörelsen separat när jag kör dips. Nedre trapezius är muskeln iaf. :)

pezrulezhaakon
2012-05-23, 23:07
schabo-labo

Jag kan ju inte avgöra vad du ska träna. Däremot kommer jag inte rekommendera dips om man bara vill bli starkare i de aktiva musklerna.
Dips är och kommer alltid vara en högriskövning ända till evolutionen konstruerar om oss.