handdator

Visa fullständig version : bibehållen rörlighet: Vad är full ROM i böj?


apfel
2012-05-02, 20:57
Jag har från flera hörn och kanter hört att för att bibehålla sin rörlighet krävs det bara att man genomför övningar med full ROM. Jag hoppas nu att jag inte behöver länka källor för det är inte det frågan i sig handlar om alls.
Jag undrar helt enkelt:
vad menas i dessa fall med full ROM i böj? Är det ATG(ass to grass) som gäller eller styrkelyftsböjar? och om det är det första: om man inte har rörligheten för detta - tappar man rörlighet då?
min hypotes är la att man behåller sin rörlighet så länge man kör full ROM för sig själv, d.v.s. det den egna rörligheten tillåter. om man inte kan köra ATG böjar utan bara har rörligheten för styrkelyftsböjar så borde la dessa bibehålla ens rörlighet, eller?

mikaelj
2012-05-02, 20:59
Du kan tänja med hjälp av övningen i sig, tills du når vaderna.

apfel
2012-05-02, 21:01
Du kan tänja med hjälp av övningen i sig, tills du når vaderna.

jag använder mig redan av rörlighetsövningar som innefattar detta.
(sheo's stretch-guide) men frågan var om full ROM som gör att man bibehåller rörligheten är det ROM som rörligheten tillåter innan man tillexempel faller med rumpan eller liknande.

cero
2012-05-02, 21:27
min hypotes är la att man behåller sin rörlighet så länge man kör full ROM för sig själv, d.v.s. det den egna rörligheten tillåter. om man inte kan köra ATG böjar utan bara har rörligheten för styrkelyftsböjar så borde la dessa bibehålla ens rörlighet, eller?

Ja.

z_bumbi
2012-05-03, 06:18
Det finns en hel del som måste töja rejält för att komma ner till det djupt som de alltid kör så vill man vara säker på att nå SL-djup oavsett när som helst så bör man nog böja ett antal centimeter lägre något så när regelbundet. (om man nu inte vill stretcha).

Idefi
2012-12-27, 22:18
Finns det något som säger att man måste stretcha si och så mycket per vecka/månad för att bibehålla rörligheten? Eller att man börjar tappa rörligheten efter x antal dagar/veckor utan stretching?

Tänkte mest för rörligheten i fotleder, ljumskar etc för knäböj. Just nu böjer jag 2 gånger i veckan (båda med full rom) och stretchar 2-3 gånger i veckan efter andra pass. Tror ni det skulle räcka med att gå ner på 1 gång i veckan för att bibehålla rörligheten?

NNIF
2012-12-27, 22:20
Finns det något som säger att man måste stretcha si och så mycket per vecka/månad för att bibehålla rörligheten? Eller att man börjar tappa rörligheten efter x antal dagar/veckor utan stretching?

Tänkte mest för rörligheten i fotleder, ljumskar etc för knäböj. Just nu böjer jag 2 gånger i veckan (båda med full rom) och stretchar 2-3 gånger i veckan efter andra pass. Tror ni det skulle räcka med att gå ner på 1 gång i veckan för att bibehålla rörligheten?

ja det tror jag, kanske t o m en gång varannan vecka eller en gång i månaden