handdator

Visa fullständig version : Genetiskt max, hodgetwins


Gust87
2012-05-02, 20:37
Brukar kolla på deras filmer då jag finner dom riktigt underhållande och jag är medveten om att mkt dom säger angående träning är BS men en sak som jag reagerade på i en av deras nyare klipp var att dom sa att majoriteten folk som besitter "medel" anlag förmodligen når sitt genetiska max efter 3-5 år med bra mat/sömn och träning.
Vad säger eliten på kolo om detta påstående?
Mvh

PS: Här är filmen för er intresserade
http://www.youtube.com/watch?v=sIqN6UYGw7A

Silencer
2012-05-02, 20:48
Det är en förenkling men ligger något i det helt klart.
Allra mest muskler lägger man på sig i början, efter 5 år kanske man har lagt på sig låt säga 15 kg muskler, och får nu gneta för max 1kg om året.

Gust87
2012-05-02, 20:53
Det är en förenkling men ligger något i det helt klart.
Allra mest muskler lägger man på sig i början, efter 5 år kanske man har lagt på sig låt säga 15 kg muskler, och får nu gneta för max 1kg om året.

Och jag har lagt på mig ca 2.5-3kg på 3 år:(
Ligger det någon sanning i deras påstående så är jag fucked...

användaren
2012-05-02, 20:55
Och jag har lagt på mig ca 2.5-3kg på 3 år:(
Ligger det någon sanning i deras påstående så är jag fucked...

du kanske har gått ner i fett och upp i muskler? om du nu syftar på din vikt.

för övrigt undrar jag om någon har koll på om man kan beräkna sin naturella max muskel utveckling? här finns en kalkylator som påstår sig göra det http://scoobysworkshop.com/muscle-gain-calculator/

Anders The Peak
2012-05-02, 20:59
Att nå sitt max tar betydligt längre tid än så. Om man någonsin når dit.

Det kostar på att bygga muskler även när man är begåvad med goda gener och att förvänta sig att ha nått sitt max med några års träning. Det är bara inlärningstiden för musklerna att förstå att de måste växa.

RobbanColeman
2012-05-02, 21:05
Om 10 år har jag tränat ca 28 år och är då 45 år gammal. Ser med spänning fram emot att ta del av den fysik jag då lyckats uppnå. Det blir i princip ett livsverk och bör vara en bra CBB-fysik iaf! *flex*

Varför skynda, då missar man ju det roliga, nämligen vägen till målet.

Proxy
2012-05-02, 21:16
Tja, det är någonting jag har som mål att ta reda på iaf! :D Allt vad folk anser ser jag som bullshit, det finns bara ett sätt att få veta säkert. Testa och se vart det leder, and sit back and enjoy the ride.
Vore ju väldigt tråkigt om jag slog i någon form av tak om bara 2-2½ år, men jag ställer mig tveksam till att något direkt tak finns.

Silencer
2012-05-02, 21:18
Att nå sitt max tar betydligt längre tid än så. Om man någonsin når dit.

Det kostar på att bygga muskler även när man är begåvad med goda gener och att förvänta sig att ha nått sitt max med några års träning. Det är bara inlärningstiden för musklerna att förstå att de måste växa.

Nej maxet når man nog aldrig, men du förstår poängen.
Utvecklingskurvan toppas av ju längre man håller på. Även om man efter 5-10 års träning bygger max 1kg muskler om året så blir det ju ofantligt mycket efter 20 år.

smeander
2012-05-02, 21:35
Brukar kolla på deras filmer då jag finner dom riktigt underhållande och jag är medveten om att mkt dom säger angående träning är BS men en sak som jag reagerade på i en av deras nyare klipp var att dom sa att majoriteten folk som besitter "medel" anlag förmodligen når sitt genetiska max efter 3-5 år med bra mat/sömn och träning.
Vad säger eliten på kolo om detta påstående?
Mvh

PS: Här är filmen för er intresserade
http://www.youtube.com/watch?v=sIqN6UYGw7A

*bs*

blondyz
2012-05-02, 21:45
Tja, det är någonting jag har som mål att ta reda på iaf! :D Allt vad folk anser ser jag som bullshit, det finns bara ett sätt att få veta säkert. Testa och se vart det leder, and sit back and enjoy the ride.
Vore ju väldigt tråkigt om jag slog i någon form av tak om bara 2-2½ år, men jag ställer mig tveksam till att något direkt tak finns.

Det är ju ganska svårt att veta precis när man når sitt genetiska max också. Att det tar stopp är en sak, men det finns hur mycket som helst som påverkar. Förutsättningar förändras, och det som är max under ena dagens förutsättningar behöver inte vara det under någon annan dags förutsättningar.

Jag tror inte det går att avgöra, självklart kan man säga att man nått toppen och låta det vara så. Du får nog aldrig reda på det till 100% dock.

Proxy
2012-05-02, 21:51
Ökningarna lär te sig som en exponentiell kurva där k -> 0 mer eller mindre, om man vill kalla det för stopp eller inte är subjektivt.

blondyz
2012-05-02, 21:54
Ökningarna lär te sig som en exponentiell kurva där k -> 0 mer eller mindre, om man vill kalla det för stopp eller inte är subjektivt.

Om det var ett svar till mig så tvivlar jag som sagt inte på att det tar stopp. Jag tror bara att det finns mycket mer än gener som kan göra att det tar stopp förr eller senare.

TREX
2012-05-02, 21:57
Jag tror helt klart att det går att nå sitt max, Eddie_Vedder länkade ju den här interjvun (http://www.body.se/artiklar/radio/20110525/proffsigt-body-radio) med Ahmad Ahmad i en tidigare tråd och på Ahmad (i intervjun) lät det som att det skulle bli snuskigt jävla svårt och krångligt för han att "bara" lägga på sig 5 kg till och behålla bra form nu när de skulle ändra hans viktklass (eller vad det nu var)

Om inte det är att nå sitt max så vet jag inte vad det är.

MtotheM
2012-05-02, 22:04
Taket ligger där, dit man hade kunnat komma om man börjat träna från den optimala åldern att börja, tränat 100% optimalt, levt optimalt, ätit optimalt, sovit optimalt osv. Ingen har någonsin gjort det, ingen kommer någonsin att göra det och så länge ingen gör det så finns det rum att förbättra dessa aspekter. Alltså tycker jag det är löjligt med allt detta prat om genetiskt max. Det är typ som att släppa ett papper och teoretisera om vilken hastighet det kommer ha vid marken men inte ta med luftmotstånd i ekvationen.

Och jag har lagt på mig ca 2.5-3kg på 3 år:(
Ligger det någon sanning i deras påstående så är jag fucked...

Frågan är dock om du har tränat, ätit och sovit på ett vettigt sätt och målinriktat sätt.

För från det jag ser på gymmen jag varit på är att det kanske är 5% som faktiskt tränar med progression och mål, resten går typ mest dit för att kunna må bra över att dom kan säga att dom varit på gymmet till kompisar utan att behöva ljuga.

blondyz
2012-05-02, 22:05
Jag tror helt klart att det går att nå sitt max, Eddie_Vedder länkade ju den här interjvun (http://www.body.se/artiklar/radio/20110525/proffsigt-body-radio) med Ahmad Ahmad i en tidigare tråd och på Ahmad (i intervjun) lät det som att det skulle bli snuskigt jävla svårt och krångligt för han att "bara" lägga på sig 5 kg till och behålla bra form nu när de skulle ändra hans viktklass (eller vad det nu var)

Om inte det är att nå sitt max så vet jag inte vad det är.

Det där handlar om att de utökade viktklassen han tävlar i. Om jag fattade det rätt så hade han tänkt vila, men planerar/planerade att tävla iaf. pga. ändringen.

Det är klart att det finns ett max och att det går att nå. Ni missförstår mig om ni tror att jag menar något annat.

Proxy
2012-05-02, 22:06
Det kan ju vara en bra idé att hålla tråden antingen till ett genetiskt max utan doping, eller ett genetiskt max med doping.

TREX
2012-05-02, 22:06
Ja fast han hade ju svårt att nå upp till "taket" i den viktklassen lät det som på honom utan att behöva "fylla" (bloata), det var det jag menade med att han måste ligga runt sitt max.

Tävlar du och siktar på att landa på 90 kg i absolut bästa form (I en 90 klass), och de annonseras att det är helt okej att väga 95 kg också/95 är det nya taket och du inte kan klara av att göra det (i samma form som 90) så har du enligt mig nått något sorts max.

blondyz
2012-05-02, 22:12
Ja fast han hade ju svårt att nå upp till "taket" i den viktklassen lät det som på honom utan att behöva "fylla" (bloata), det var det jag menade med att han måste ligga runt sitt max.

Tävlar du och siktar på att landa på 90 kg i absolut bästa form (I en 90 klass), och de annonseras att det är helt okej att väga 95 kg också/95 är det nya taket och du inte kan klara av att göra det (i samma form som 90) så har du enligt mig nått något sorts max.

Ja, och vad gäller IFBB pro's har nog många överskridit sitt naturligt genetiska max och fortsatt lägga på sig FFM.

Gust87
2012-05-02, 22:12
Taket ligger där, dit man hade kunnat komma om man börjat träna från den optimala åldern att börja, tränat 100% optimalt, levt optimalt, ätit optimalt, sovit optimalt osv. Ingen har någonsin gjort det, ingen kommer någonsin att göra det och så länge ingen gör det så finns det rum att förbättra dessa aspekter. Alltså tycker jag det är löjligt med allt detta prat om genetiskt max. Det är typ som att släppa ett papper och teoretisera om vilken hastighet det kommer ha vid marken men inte ta med luftmotstånd i ekvationen.



Frågan är dock om du har tränat, ätit och sovit på ett vettigt sätt och målinriktat sätt.

För från det jag ser på gymmen jag varit på är att det kanske är 5% som faktiskt tränar med progression och mål, resten går typ mest dit för att kunna må bra över att dom kan säga att dom varit på gymmet till kompisar utan att behöva ljuga.

Jodå, jag har alltid tränat med progression som huvudmål, har alltid försökt trycka ut en extra rep eller försökt öka vikten på stången.
Sömn och kost har också varit bra, legat på ett 2-300 kaloriers överskott när jag "bulkat".
Jag visade uppläggen jag följt etc i tråden jag gjorde om min ökningar där du var en av dom som kom med respons :)
Men jag startade som sagt som överviktig, kanske har något med det att göra:(

Proxy
2012-05-02, 22:14
Jo, det skulle man väll kunna säga. Dock inget direkt genetiskt max gällande lean muscle mass. Med alla dom preparat som finns på marknaden, och som kommer att komma, så finns det ingen som vet. Rent "ritningsmässigt" så ligger dock Jay Cutler m.fl. långt ifrån sina verkliga genetiska max. Det finns ritningar för mer, men det finns många andra saker som står i vägen.

Gällande siffror om riktiga genetiska max så orkar jag inte ens spekulera. Jag tänker som sagt ta reda på min siffra, det är det enda sättet jag själv kan få veta. Hur långt kan jag komma med den kroppen jag har fått, utan några fusk. Det räcker för mig, och jag tänker njuta så mycket jag kan av vägen dit. Mer än det har jag inte att säga i ämnet.

blondyz
2012-05-02, 22:17
Jo, det skulle man väll kunna säga. Dock inget direkt genetiskt max gällande lean muscle mass. Gällande siffror så orkar jag inte ens spekulera. Jag tänker som sagt ta reda på min siffra, det är det enda sättet jag själv kan få veta. Hur långt kan jag komma med den kroppen jag har fått, utan några fusk. Det räcker för mig, och jag tänker njuta så mycket jag kan av vägen dit.

Hur vet du när det är bra då? Hur vet du när du tränar/äter/sover/gör precis allt så optimalt du öht. kan?

Det är ju först när du är 100% säker på att allt i din tillvaro är optimalt för att lägga på dig FFM som du kan veta att det inte är något annat än dina gener som sätter stopp.

Eller missförstår jag dig?

Proxy
2012-05-02, 22:21
Hur vet du när det är bra då? Hur vet du när du tränar/äter/sover/gör precis allt så optimalt du öht. kan?


You don't. Att hitta sitt max är som att lösa en omöjlig ekvation med för många variabler. Hittills finns ju ingen som har hittat ett exakt korrekt svar, det enda man kan göra är att försöka komma så nära som möjligt.

MtotheM
2012-05-02, 22:25
Jodå, jag har alltid tränat med progression som huvudmål, har alltid försökt trycka ut en extra rep eller försökt öka vikten på stången.
Sömn och kost har också varit bra, legat på ett 2-300 kaloriers överskott när jag "bulkat".
Jag visade uppläggen jag följt etc i tråden jag gjorde om min ökningar där du var en av dom som kom med respons :)
Men jag startade som sagt som överviktig, kanske har något med det att göra:(

Fast hur mäter du differensen i vikt från när du börja tills nu? Har du gjort någon form av fettprocentsanalys?

MtotheM
2012-05-02, 22:27
You don't. Att hitta sitt max är som att lösa en omöjlig ekvation med för många variabler. Hittills finns ju ingen som har hittat ett exakt korrekt svar, det enda man kan göra är att försöka komma så nära som man lyckas med.

Fixed.

Gust87
2012-05-02, 22:47
Fast hur mäter du differensen i vikt från när du börja tills nu? Har du gjort någon form av fettprocentsanalys?

Vägde 90kg när jag satte min fot i gymmet första gången och testade mig på en sån där våg som man får hålla i ett par handtag och den visade ett BF på 26%, var tydligen en av dom mest trovärdiga på marknaden sa gym ägaren, tar det dock med en nypa salt.
Idag så väger jag 73 på morgonen och uppskattar mitt BF till 13-14%, ådror på axlar, armar, bröst syns väldigt bra och dom 4 övre rutorna syns väl när jag spänner magen, den tredje raden känner jag väl och den fjärde (kan få 8 pack) känner jag om jag "gnuggar" lite haha:p
Har en liten fettsamling precis ovanpå min fjärde rad, en nypa typ.

Edit, råkade blanda ihop dig med MikaelJ då ni har samma avatar.
Var han som hade gett respons i min andra tråd:p

MtotheM
2012-05-02, 23:02
Vägde 90kg när jag satte min fot i gymmet första gången och testade mig på en sån där våg som man får hålla i ett par handtag och den visade ett BF på 26%, var tydligen en av dom mest trovärdiga på marknaden sa gym ägaren, tar det dock med en nypa salt.
Idag så väger jag 73 på morgonen och uppskattar mitt BF till 13-14%, ådror på axlar, armar, bröst syns väldigt bra och dom 4 övre rutorna syns väl när jag spänner magen, den tredje raden känner jag väl och den fjärde (kan få 8 pack) känner jag om jag "gnuggar" lite haha:p
Har en liten fettsamling precis ovanpå min fjärde rad, en nypa typ.

Edit, råkade blanda ihop dig med MikaelJ då ni har samma avatar.
Var han som hade gett respons i min andra tråd:p

En sån våg är inte trovärdig. Det är vidare inte särskilt vanligt att få några enorma ökningar under deff. Men det verkar som att du har en bra grund nu, så det är bara att köra på och sluta oroa sig om några påhittade genetiska gränser.

Gust87
2012-05-02, 23:19
En sån våg är inte trovärdig. Det är vidare inte särskilt vanligt att få några enorma ökningar under deff. Men det verkar som att du har en bra grund nu, så det är bara att köra på och sluta oroa sig om några påhittade genetiska gränser.

Sant, men under dom 3 åren jag kört så har jag spenderat totalt 1 år på underskott, sen runt 3-4 på balans.

Wessen
2012-05-02, 23:51
Att Hodgetwins aka "Twinmuscleworkout" påstår detta beror nog på att dom själva känner att dom har svårt att lägga på sig muskler efter ungefär så lång tid. Dom gör det dom tror funkar bäst, men kollar man på deras kroppar så borde dom vara långt ifrån sin genetiska potential. Börjar man när man är ung så borde man kunna växa sakta men säkert mycket längre!

Rusk
2012-05-03, 00:13
Haha denna video visar ju hur mkt dom kan -> http://www.youtube.com/watch?v=VwGgrWdkjs4&feature=plcp

Enligt dom kan du inte få tillväxt av benspark, den "tonar" bara musklerna haha!
Dom säger även att man blir övertränad om man tränar varje muskel mer än 2 gånger i veckan, jisses!

blondyz
2012-05-03, 00:17
Haha denna video visar ju hur mkt dom kan -> http://www.youtube.com/watch?v=VwGgrWdkjs4&feature=plcp

Enligt dom kan du inte få tillväxt av benspark, den "tonar" bara musklerna haha!
Dom säger även att man blir övertränad om man tränar varje muskel mer än 2 gånger i veckan, jisses!

Om man nått sitt genetiska max är de kanske läge att gå på bensparken för att tona till de muskler man samlat på sig då :D

RobbanColeman
2012-05-03, 06:15
Det kan ju vara en bra idé att hålla tråden antingen till ett genetiskt max utan doping, eller ett genetiskt max med doping.

Gör ju skillnad på några viktklasser för mig t ex angående mitt 10-årsmål... :D