handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schema


smackthat
2012-05-02, 16:29
Hej, som rubriken lyder behöver jag hjälp att få fram ett träningsschema, då detta blir mitt första seriösa. Har nyligen börjat att besöka gymmet *flex* men har för det mesta bara blivit vad man känner för just den dagen, känns som att det är bättre att få tips av de som har erfaranhet ;) Deffar just nu.
Har boxningsträning mån,ons,tors och så skall gymmet in 3 gånger i veckan tänkte jag. Blir det för mycket med 6 dagars i veckan eller behöver kroppen 2 dagars vila? Iallafall eftersom det isåfall endast blir 3 dagar på gymmet hur skall jag lägga upp det så jag får med alla delar? Hjälp mig gärna att fylla på veckan ni får även gärna tipsa om olika övningar också. Tisdag,Lördar och Söndag ser jag som lämpliga dagar att lägga gymmet på.

Mån: Box
Tis:
Ons: Box
Tors: Box
Fre: Vilodag
Lör:
Sön:

aldoschadewitz
2012-05-02, 18:26
eftersom att boxning tränar mer eller mindre hela kroppen så lär det inte spela så stor roll vilken muskelgrupp på vilken dag för att på så sätt minska träningsverken och förbättra återhämtningen. ett fungerande upplägg:

dag1: rygg, trapz, biceps
dag2: ben, vader, mage
dag3: bröst, axlar, triceps

Tyrwing
2012-05-02, 18:31
Nu tränar jag inte kombon men de flesta polare som kör gym + kampsport riktar in sig på basövningar. :)

Dag 1: Knäböj + 1-2 assistansövningar
Dag 2: Bänkpress + 1-2 assistansövningar
Dag 3: Marklyft + 1-2 assistansövningar

Ungefär som tidigare postare.

Exempel(ta de assistansövningar du vill ha själv)

Dag 1: Knäböj, vadpress, benlyft
Dag 2: Bänkpress, militärpress, dips
Dag 3: Marklyft, rodd, chins

Det även skifta runt lite så man tränar rygg+ben både dag 1 & 3 tex. Eller köra Marklyft/Militärpress/Benpress för att få in i princip helkropp.
Även en variant av SL skulle kunna vara tänkbart. Fast kanske mindre knäböj om du tvingas lägga passen nära varandra!

Röda Björnen
2012-05-02, 19:25
Mån: Box
Tis:
Ons: Box
Tors: Box
Fre: Vilodag
Lör:
Sön:

Om du boxar 3 ggr i veckan skulle det gott räcka med 2 pass och med tanke på hur utspritt dagarna är blir det svårt att få en god split!

Mån: Box
Tis: Helkropp
Ons: Box
Tors: Box
Fre: Vilodag
Lör:Helkropp
Sön: Vila

Helkroppsprogram varierar i olika men ett jag använde för ett bra tag sen.
Tung Marklyft
Tung Bänkpress
Högrep Chins [mellan 12-15 Rep, använd viktbälte när det börjar bli lätt, God form före hög vikt!]
Tung Knäböj
Hantelpress med fötterna på bänken [mellan 6-12 Reps rekommenderar jag, att ha fötterna på bänken så tappar man lite vikt på hanteln]
Tunga eller högrep Frontböj

Börja med 1-2 arbetsset på varje övning och öka sedan eftersom du får mer ork. Då du kör box bör du inte behöva så mycket extra arm och axel träning utan det kommer antagligen mest bli överträning och de får sitt av denna träning.
Detta är dock ett exempel ifrån mig där man får både styrka samt satsar på muskelutveckling, det finns andra varianter samt man kan snickra ihop ett eget!

Går att göra en 3 split också.

Mån: Box
Tis: Bröst
Ons: Box
Tors: Box
Fre: Vilodag
Lör: Ben
Sön: Rygg

Välj 1 basövning [Marklyft, Bänkpress och Knäböj rekommenderas] och sen 1-2 extra övning för samma muskel sen kan du också lägga in biceps, triceps, rump, vad och höftövningar här om det önskas.
Detta kan dock bli väldigt tungt för dig tror jag men om du orkar med det kan det bli givande om du väljer dina övningar och set/reps rätt. ÄT MYCKET!

en 5-split kan gå om du är villig att träna 2 ggr om dagen vissa dagar. Vissa dagar kan dock bli sjukt jobbiga medans andra kan bli rätt mysiga, skulle inte rekommendera att lägga in armträning här 1-3 övningar per muskel, fokus på basövningar återigen.

Mån: Box [Gym Rygg]
Tis: [Gym Bröst]
Ons: Box [Gym Vila]
Tors: Box [Gym Ben]
Fre: [Gym Axlar]
Lör: Vila
Sön: Vila

Jag skulle köra Helkropp!

MVH