handdator

Visa fullständig version : CableCrunches


Shoyan
2012-05-02, 13:31
Hej.
Testade Cabelcrunches nyligen, och det gick skit såklart.*gah!*
För det första kändes det inte i magen så jag ökade vikt och då så tryckte jag ner och flög upp och tappade balansen hela tiden. Vad var det jag gjorde fel ?

Och sedan räcker det med magträning 2 ggr i veckan eller borde jag öka det ?
En kille sa till mig att man kan träna magen varje dag utan att vila. Är det sant eller falskt ?

Fredriiik
2012-05-02, 14:16
se till att inte gunga med röven fram å tillbaka. Tänk att hakan ska in i naveln och att du liksom crunschar ihop magen. Håll emot med magen på vägen upp.

Två gånger i veckan lär funka helt klart.
Nej magen behöver vilas som kroppens andra muskler. Låt den iaf få 48h vila :)

Peter Hansen
2012-05-02, 18:08
Det finns väl inget som säger 48 vila? Om du vill köra oftare så måste man anpassa träningen bara! =D

Men visst, generellt sett håller jag med fredriiik!

Googla hypertrophic specific training, kan köra helkropp 2 gar per dag utan att bli övertränad

Popliteus
2012-05-02, 21:13
Tänk att bröstbenet ska gå mot naveln. Ingen rörelse i höftled.

blondyz
2012-05-02, 21:52
Det låter som att du kört någon konstig version av höftböjar.

Börja med ganska lätt vikt, fixera höfter, håll rep/handtag fixerat med händer/armar (jag kör personligen mot pannan med rep), dra ihop magen så att hakan åker mot knäna och bana upp mot naveln. Du känner garanterat när det tar rätt. Håll mot på vägen upp. Repeat.

Fredriiik
2012-05-02, 21:57
Det finns väl inget som säger 48 vila? Om du vill köra oftare så måste man anpassa träningen bara! =D

Men visst, generellt sett håller jag med fredriiik!

Googla hypertrophic specific training, kan köra helkropp 2 gar per dag utan att bli övertränad

Ja det är klart du kan köra tio pass i veckan om du delar upp det lätt, men kör man normala splittar är det fint att vila.

haha du blir garanterat övertränad om du kör helkropp två gånger per dag!

blondyz
2012-05-02, 22:13
haha du blir garanterat övertränad om du kör helkropp två gånger per dag!

Beror på hur upplägget ser ut.

r1kkie
2012-05-02, 22:48
Det som fick mig att göra rätt var att sitta på fötterna och inte ha röven upp i luften.

Sitt på knä, sträck ut vristerna och sätt rumpan på fötterna.
Sen är det bara å köra. Att dra med höftböjarna är i den positionen är inte det lättaste.

Hoppas du lyckas...

Shoyan
2012-05-05, 16:07
Tack för svaren !!
Testade idag igen och det gick verkligen bra !

Tack återigen.

deadich
2012-05-05, 18:30
Hej.
Testade Cabelcrunches nyligen, och det gick skit såklart.*gah!*
För det första kändes det inte i magen så jag ökade vikt och då så tryckte jag ner och flög upp och tappade balansen hela tiden. Vad var det jag gjorde fel ?


Du använde höftböjarna. Se till att sätta dig som en säck potatis, helt avslappnad i benen och sedan kör du. Har själv inte fått till det med cable crunches förns idag då jag tog det på allvar och testade runt tills jag fick till det bra.

EDIT: Gör man detta så hamnar man i positionen som r1kkie skrev, med röven på benen.


Och sedan räcker det med magträning 2 ggr i veckan eller borde jag öka det
Det räcker


En kille sa till mig att man kan träna magen varje dag utan att vila. Är det sant eller falskt ?
Det är sant att du kan träna mage varje dag utan vila. Du kan träna alla muskler varje dag utan vila. Men du bör inte göra det. Magmusklerna behöver vila precis som alla andra muskler på kroppen.

Det finns väl inget som säger 48 vila? Om du vill köra oftare så måste man anpassa träningen bara! =D


Finns väl studier som visar på det? Kolla med grub, han har koll på studier.