handdator

Visa fullständig version : Ideér på hur man kan tjäna pengar


arm
2012-05-02, 10:48
Önskar kreativa ideér på hur man kan tjäna pengar. Finns säkert fler arbetslösa här på sidan som kanske kan ha nytta av dina tips.

Några smarta saker jag kom på själv:

1) tigga. (något alla kan göra - men det är ju kanske inte så häftigt)
2) Sälja saker från hemmet (ingen långsiktig lösning men ger lite cash)
3) Samla burkar (ger nog bara små pengar, men jag hade en kompis som rengjorde tågvagnar och påstod att han efter varje pass hade pantburkar som han pantade för 200-300 kr extra, går nog att tjäna lite om man plockar under festivaler typ)
4) Sälja kunskap (om man har något intresse som man är riktigt bra på, tex gitarr så kan man starta en gitarr kurs)

Aja :) det är ju inte små mynt man vill jaga riktigt men det var det jag kom på, är verkligen i behov av pengar. Någon med andra ideér?

Tricklew
2012-05-02, 10:50
Bankrånare, även om det skiter sig så får du cash på fängelset.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Pudzianovski
2012-05-02, 10:50
Sälja sex.
Sälja indrivartjänster.
Statist (i häftiga ninjafilmer).

Spartansk
2012-05-02, 10:54
Angående 1: Jag har hört att tiggare i Göteborg tjänar svinmycket pengar. Frågan är dock om det är en myt, och om inte så är frågan om det är värt det för att sitta på knä på en kudde i flera timmar. Jag skulle bli galen. Och få ont i knäna.

Angående 2: Tänk på att det ofta går att sälja saker som är rent skräp. Jag har hört om folk som sålt tomma läskburkar på ebay. Själv sålde jag en gång 50-öringar för 1 kr styck, till en myntsamlare.

Och här kommer ett femte tips: Sätt upp lappar/och eller gå runt och knacka dörr och prata med folk som har en stor tomt, och fråga om de behöver hjälp med något praktiskt. Klippa gräset eller röja buskage är två klassiker. Jag brukar tjäna några tusenlappar varje år på såna jobb, men då är det oftast via morsan som känner typ alla gamlingar i hela bygden.

Oxe
2012-05-02, 10:55
Bankrånare, även om det skiter sig så får du cash på fängelset.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Glöm inte betalt boende och mat, sen har du laglig rätt att hyra ut ditt boende i andrahand under hela frihetsberövandet

hultman
2012-05-02, 10:56
Hehe. Gör något konstruktivt med din tid istället för att fråga andra hur man tjänar pengar. Dina sätt var de absolut sämsta jag någonsin hört så det kanske inte vore så dumt att skriva in sig på arbetsförmedlingen så du åtminstone får alfakassa eller socialbidrag :)

arm
2012-05-02, 10:56
Bankrånare, även om det skiter sig så får du cash på fängelset.


Inte för att detta alternativet lockar mig men jag visste inte att folk i fängelset får pengar (från staten?).

Hur mycket pengar får folk som sitter i fängelset? :O

312
2012-05-02, 10:57
Inte för att detta alternativet lockar mig men jag visste inte att folk i fängelset får pengar (från staten?).

Hur mycket pengar får folk som sitter i fängelset? :O

Man får jobba och plugga. Finns det inget jobb så får man 5.50kr/veckan eller varannan vecka, har jag för mig.

hultman
2012-05-02, 10:57
Inte för att detta alternativet lockar mig men jag visste inte att folk i fängelset får pengar (från staten?).

Hur mycket pengar får folk som sitter i fängelset? :O

Generellt så arbetar du på kåken och får lön. Om än usel lön förstås...

Annars kan du fixa dig en dyr lägenhet och ordna rättspsyk så får du boendet betalt men kan hyra ut det i andrahand. Klockren affärsidé.

Oxe
2012-05-02, 10:58
5,30 i timmen vid brist på sysselsättning
10,60 i timmen vid arbete/skola
8,10 övrig verksamhet

14,10 helgarbete

sen finns det vissa anstalter som har marknadsanpassade löner på ca 23 kr timmen

Plus att bedriver du högskolestudier på full tid där så har du rätt till csnbidraget på dryga 2000 i månaden

David Brent
2012-05-02, 11:07
Så om man skall plugga skall man se till att hamna i fängelset innan? Gratis boende + mat, 10,60 kr/timme plus studiebidraget.

Whoopie
2012-05-02, 11:18
haffa kändis

arm
2012-05-02, 11:21
Några till saker jag kom på:

*) Plocka svamp/bär i skogen eller fiska (och sälj vidare, om det inte går att sälja så ät det själv så slipper du köpa mat och kan därför spara lite mer pengar).
*) Odla jordgubbar om du har tomten för det och sälj sedan vidare i ett eget snickrat stånd alternativt knacka dörr (lär dock inte ge så mycket pengar)
*) skapa saker av pinnar/träd som du huggt ner och sälj på blocket (behövs bara en kniv så kan man tälja till saker)
*) frilansa som skribent (hitta kändisar, ta foton skriv saker och kontakta sedan aftonbladet och andra tidningar som kan tänkas finna det intressant).

Men det jag letar är ju helst en ide som ger lite riktigt med cash.

Aja jag fortsätter medela när jag kommit på mer! (förhoppningsvis kan någon arbetlös ha hjälp av tråden).

tjabon
2012-05-02, 11:21
Bögporr är ett säkert kort.

Grahn
2012-05-02, 11:21
Så om man skall plugga skall man se till att hamna i fängelset innan? Gratis boende + mat, 10,60 kr/timme plus studiebidraget.

Fast poängen med att plugga kan ju bli lite naggad i kanten av att hamna i ett straffregister....

arm
2012-05-02, 11:29
Hade en kompis förut som köpt saker på nätet (alibaba punkt com tror jag) billiga saker från kina. Och sålt vidare här i sverige och tjänade pengar på blocket.

Har inte kontakt med han längre men jag tror han tjänade ganska bra på det (många tusenlappar i alla fall). Han slutade dock sen när han fick jobb.

Tokruska
2012-05-02, 13:10
Kan du nåt om bilar så finns det bra med pengar o tjäna på o rusta upp gamla slitna pärlor och sälja vidare för högre pris..

stahlberg
2012-05-02, 16:49
Ska man tjäna pengar så ska man för det första ha en (affärs)idé. För det andra ska man sedan förverkliga sin idé, vilket i sin tur kan kräva ett startkapital.

arm kommer själv med ett antal affärsidéer, som inte kräver något egentligt startkapital. Problemet med samtliga dessa idéer är att de kommer att inbringa ganska små summor, även om han(?) förverkligar dem.

Däremot har några andra skribenter presenterat mera lönsamma affärsidéer. Av dem har - kanske inte helt oväntat - några minst tangerat ren kriminalitet. För en vanlig svensson, som alltså inte har förmånen att vara född med pengar i familjen, kan det vara ganska svårt att tjäna större penningsummor. Många har ändå lyckats, även om betydligt flera har misslyckats.

arms inlägg tyder inte på att han har planer på att tjäna verkligt stora belopp, och då är det förstås betydligt lättare. Det är bara att välja ut en idé och sedan arbeta hårt med den.

Vinter
2012-05-02, 16:57
En bekant till mig hämtade fina gratis färgkartor från kommunen i Stockholm och sålde dem sedan till turister för 100kr styck...