handdator

Visa fullständig version : They´re eller they are?


storPines
2012-05-02, 09:52
Någon duktigt på engelska?

ex:
People - they are the worst

eller:

People- they´re the worst


Visst är det den undre man bör använda sig av?

Snobbe
2012-05-02, 09:54
Någon duktigt på engelska?

ex:
People - they are the worst

eller:

People- they´re the worst


Visst är det den undre man bör använda sig av?

Båda betyder samma sak så du kan använda vilken av dom som du vill.

Sniggel
2012-05-02, 09:56
Tror det finns regler om när man ska skriva samman och när man inte ska.
Jag tror att regeln gäller här egentligen. Om man ska vara riktigt noggrann. Alltså att man skriver:
People - they´re the worst.
Jag är tyvärr inte 100% säker men misstänker att att många skriver "they are" och att det är rätt accepterat men att det inte är korrekt.

Andra exempel är
- I am typing this sentence.
och
- I´m typing this sentence.

Där den nedre gäller.
"I´m" gäller inte i denna mening:
- Yes I am.
Dvs, man skriver inte:
- Yes I´m.

vicarious
2012-05-02, 09:57
Som sagt så går båda bra. Den övre bör du använda om du skriver något, den undre är mer talspråk. Skriver du en dialog kan du använda den nedre i skrift också.

hahavaffan
2012-05-02, 09:59
Som sagt så går båda bra. Den övre bör du använda om du skriver något, den undre är mer talspråk. Skriver du en dialog kan du använda den nedre i skrift också.This.

feyin
2012-05-02, 10:04
Ska man använda ` eller '? Jag använder ' och tycker det ser helt stört ut när folk använder `. Men båda kanske funkar

ChuckTesta
2012-05-02, 10:14
Ska man använda ` eller '? Jag använder ' och tycker det ser helt stört ut när folk använder `. Men båda kanske funkar

Man använder ' och inte `

Jag förstår inte hur folk kan tro att man skriver I`m eller I´m, ser ni inte att det är fel?

hahavaffan
2012-05-02, 11:14
Man använder ' och inte `

Jag förstår inte hur folk kan tro att man skriver I`m eller I´m, ser ni inte att det är fel?Folk har troligtvis inte en aning om skillnaden, och många vet nog inte ens att ' finns på tangentbordet.

Spinkot
2012-05-02, 11:18
Man använder ' och inte `

Jag förstår inte hur folk kan tro att man skriver I`m eller I´m, ser ni inte att det är fel?

Egentligen ser ju en apostrof ut som ett komma och har olika riktning beroende på sammanhang.

Manta
2012-05-02, 11:25
Grammatiskt är båda korrekt. Det finns inga grammatiska regler som dikterar vilken du ska använda, däremot stilistiska. En tumregel är väl att skriva ut orden "they are" "I am", osv, ifall man skriver formellt, annars är det egentligen upp till skribenten.

mikaelj
2012-05-02, 11:27
Folk har troligtvis inte en aning om skillnaden, och många vet nog inte ens att ' finns på tangentbordet.

Vilket är märkligt då de säkert skriver asterisk (*) ibland. Och att den borde vara lättare att hitta än accent/grav accent (´ och `). Nåväl.

hahavaffan
2012-05-02, 11:52
Vilket är märkligt då de säkert skriver asterisk (*) ibland. Och att den borde vara lättare att hitta än accent/grav accent (´ och `). Nåväl.Varje gång jag ser någon irl skriva * så görs det via num pad, dock :)

Ristretto
2012-05-02, 11:59
man använder ' och inte `

jag förstår inte hur folk kan tro att man skriver i`m eller i´m, ser ni inte att det är fel?

+1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000

Stoltz
2012-05-02, 12:06
Risretto pl´s.

Ristretto
2012-05-02, 12:10
Risretto pl´s.

http://smallbizmarketing20.com/wp-content/uploads/2011/01/bleeding-eyes.jpg

ChuckTesta
2012-05-02, 12:18
Egentligen ser ju en apostrof ut som ett komma och har olika riktning beroende på sammanhang.

Jaha, i detta sammanhang är ` och ´ fel i alla fall.

Stoltz
2012-05-02, 12:19
Vad är de olika betydelserna för apostrofernas riktningar förresten?
Jag använder dem, men har aldrig förstått innebörden som så.

Sniggel
2012-05-02, 12:30
Vad är de olika betydelserna för apostrofernas riktningar förresten?
Jag använder dem, men har aldrig förstått innebörden som så.

+1

Och jag använde ´ vilket visade sig vara fel. Fast jag tror att jag egentligen visste detta.
´ är väl vanligare i svenskan men att man i engelskan använder '

tossefar
2012-05-02, 12:30
Vad är de olika betydelserna för apostrofernas riktningar förresten?
Jag använder dem, men har aldrig förstått innebörden som så.

Men alltså... det är ju accenter, som visar hur ord uttalas. Vad gjorde du i grundskolan? :)

Akagi
2012-05-02, 13:55
Någon duktigt på engelska?

ex:
People - they are the worst

eller:

People- they´re the worst


Visst är det den undre man bör använda sig av?

duktig *slap*

Snafu
2012-05-02, 13:55
' is correct, inga aaa AE OE pa min keyboard.

Om du skriver till en engelsman bryr dom sig inte. De har varldens samsta engelska hursomhelst.

hahavaffan
2012-05-02, 14:04
duktig *slap*Duktig.

http://www.lolbrary.com/lolpics/266/haters-gonna-hate-dance-4266.gif

J.V
2012-05-02, 14:14
Man använder ' och inte `

Jag förstår inte hur folk kan tro att man skriver I`m eller I´m, ser ni inte att det är fel?+1

Jag vill gråta blod och ta livet av människan varje gång jag ser det. Det är snäppet värre än särskrivningar.

Stoltz
2012-05-02, 14:32
Men alltså... det är ju accenter, som visar hur ord uttalas. Vad gjorde du i grundskolan? :)

Haha, det är kul att du säger det faktiskt - Jag skrev i princip felfritt, och läste ännu bättre väldigt tidigt, men när det kom till att ta texten och dela upp den i "komplicerade" (då, för mig) termer, då var det lite svårare.

T.ex. så kunde jag ibland blanda ihop vad ett substantiv, verb och adjektiv var ända upp till 9:an, för det var i mitt huvud onödiga namn på element som kom rent naturligt i både tal och skrift.

Så när det kommer till en del innebörder, som t.ex. ackusativobjekt så behöver jag nog än idag en wikipedia för att komma ihåg vad exakt var och en sådan sak innebär :D

tossefar
2012-05-02, 14:36
Haha, det är kul att du säger det faktiskt - Jag skrev i princip felfritt, och läste ännu bättre väldigt tidigt, men när det kom till att ta texten och dela upp den i "komplicerade" (då, för mig) termer, då var det lite svårare.

T.ex. så kunde jag ibland blanda ihop vad ett substantiv, verb och adjektiv var ända upp till 9:an, för det var i mitt huvud onödiga namn på element som kom rent naturligt i både tal och skrift.

Så när det kommer till en del innebörder, som t.ex. ackusativobjekt så behöver jag nog än idag en wikipedia för att komma ihåg vad exakt var och en sådan sak innebär :D

Det är inget att skämmas över, ordformer är ju saker man ganska sällan behöver fundera över i vardagen :)

Eddie Vedder
2012-05-02, 14:47
Jag tycker det viktigaste är att man i texten inte blandar they're, you are, they've been, I have had osv. Kör med förkortningen eller helt utskrivet men blanda dem inte.

Och jag givetvis är det ' och ingen av `eller ´. Det är som sagt accenter som ger information om hur något uttalas i olika språk. Men de kanske har fler användningsområden?

Jagax
2012-05-02, 16:02
Jag tycker det viktigaste är att man i texten inte blandar they're, you are, they've been, I have had osv. Kör med förkortningen eller helt utskrivet men blanda dem inte.

Och jag givetvis är det ' och ingen av `eller ´. Det är som sagt accenter som ger information om hur något uttalas i olika språk. Men de kanske har fler användningsområden?

Fast ännu viktigare i mitt tycke är att hålla isär they're, their och there samt you're och your. Inte ett helt okänt fenomen att även infödda skriver fel på detta.

They're och they are kan tyda på olika betoning i texten.

Eddie Vedder
2012-05-02, 16:17
Fast ännu viktigare i mitt tycke är att hålla isär they're, their och there samt you're och your. Inte ett helt okänt fenomen att även infödda skriver fel på detta.

Det är inte bara viktigt, det är mer en fråga för huruvida det borde vara straffbart eller ej. :D

ChuckTesta
2012-05-02, 16:21
Fast ännu viktigare i mitt tycke är att hålla isär they're, their och there samt you're och your. Inte ett helt okänt fenomen att även infödda skriver fel på detta.

They're och they are kan tyda på olika betoning i texten.

Usch jag håller med. Att inte kunna skilja på they're och their osv är det värsta. Hela meningen/texten blir fel. *gah!*

MWA
2012-05-02, 16:58
Det jag stör mig mest på är "should of".

Should HAVE!

Tyrwing
2012-05-02, 17:47
Formellt:
They are
Informellt:
They're

Även i viktigare texter är det norm att skriva ut förkortningar, i tex engelska CAE fick vi inte skriva minsta förkortning.

phpoker
2012-05-02, 21:00
I vilket sammanhang skulle någon skriva "should of"? Det låter ju helkonstigt...

Olegh
2012-05-02, 21:03
Det jag stör mig mest på är "should of".

Should HAVE!

Plus maddafakking ett!1

Det är verkligen helt otroligt hur det kan vara så vanligt förekommande och samtidigt så idiotiskt.

Rahf
2012-05-02, 21:27
I vilket sammanhang skulle någon skriva "should of"? Det låter ju helkonstigt...

Förmodligen för att "should've" låter likt "should of" i talsammanhang.

Apostrofen för ord samman, accenter färgar dem.

Olegh
2012-05-02, 22:28
Förmodligen för att "should've" låter likt "should of" i talsammanhang.

Apostrofen för ord samman, accenter färgar dem.

Det gör det inte ett dugg mindre efterblivet. Även om det låter så, måste man ju som tänkande individ, faktiskt reflektera över vad man skriver.

tossefar
2012-05-02, 22:31
Det gör det inte ett dugg mindre efterblivet. Även om det låter så, måste man ju som tänkande individ, faktiskt reflektera över vad man skriver.

Ptja, jag tycker likadant om folk som skriver "vart" i stället för "var", "de" i stället för "det" eller särskrivare. Det är knappast unikt för engelskan att folk tänker som arslen.

Olegh
2012-05-02, 22:34
Ptja, jag tycker likadant om folk som skriver "vart" i stället för "var", "de" i stället för "det" eller särskrivare. Det är knappast unikt för engelskan att folk tänker som arslen.

Tycker inte riktigt att det är jämförbart, orden du rabblade upp liknar ju åtminstone varandra både i stavning och betydelse.

Spartansk
2012-05-02, 22:36
"They are" om du är manusförfattare till Spartacus.

killenigrillen
2012-05-03, 07:14
Det jag stör mig mest på är "should of".

Should HAVE!

Haha detta!