handdator

Visa fullständig version : Därför ska man inte träna hårt dagen efter


Bjern
2012-05-02, 09:05
http://www.metro.se/halsa/index-xml/EVHldz!whgNf9AO5mJDE/

– Då är kroppen upptagen med att bryta ned alkoholen vilken försämrar fettförbränningen och ökar skaderisken eftersom man är mer okoncentrerad. Det fyller ingen funktion att träna hårt dagen efter.

Diskutera.

Eddie Vedder
2012-05-02, 09:14
Första meningen är ju jättekonstigt formulerad. Som om fettförbränningens nedreglering i sig är orsaken till den sämre koncentrationen. Att en fylla även kommer påverka koncentration och koordination dagen efter är inget felaktigt påstående. Det är ju liksom ingen skräll att så många bilolyckor sker på bakfyllan.

Men just den där meningen är som sagt underligt formulerad. Och att man inte förbränner fett lika effektivt är ju inget som på något vis gör träningen onödig. Däremot mer ansträngande kanske.

rooz
2012-05-02, 09:18
När man inleder en tråd med gratistidningen Metro som källa, då har man bra diskussionsunderlag:thumbup:

F.Ö, har slagit PB's efter rejäla fyllor och har aldrig skadat mig på ett sådant pass.

Apos78
2012-05-02, 09:23
När man inleder en tråd med gratistidningen Metro som källa, då har man bra diskussionsunderlag:thumbup:

F.Ö, har slagit PB's efter rejäla fyllor och har aldrig skadat mig på ett sådant pass.

Dock är Metro en tidning med en himla massa läsare, en halv miljon ca i Sverige, och det är ingen nyhet att rubriker och artiklar i dagspressen kan påverka folk ganska ordentligt.

Bjern
2012-05-02, 09:26
dock är metro en tidning med en himla massa läsare, en halv miljon ca i sverige, och det är ingen nyhet att rubriker och artiklar i dagspressen kan påverka folk ganska ordentligt.

1+

rooz
2012-05-02, 09:29
Dock är Metro en tidning med en himla massa läsare, en halv miljon ca i Sverige, och det är ingen nyhet att rubriker och artiklar i dagspressen kan påverka folk ganska ordentligt.

Jomensåatt..

Ska grub börja länka AB artiklar då?

Eddie Vedder
2012-05-02, 09:33
Jomensåatt..

Ska grub börja länka AB artiklar då?

Fast Bjern länkade ju knappast artikeln i syfte att påvisa något. :) Det var ju bara ett påstående han ville lyfta till diskussion.

rooz
2012-05-02, 09:56
Fast Bjern länkade ju knappast artikeln i syfte att påvisa något. :) Det var ju bara ett påstående han ville lyfta till diskussion.

Jag sätter på mig dumstruten och ställer mig i hörnet..

Sniggel
2012-05-02, 10:07
Fanns andra roliga påståenden i artikeln:

IQ:s undersökning visade vidare att av de som tränar tre gånger i veckan dricker alkohol minst en gång i veckan.
Va? :D
Känns som det saknas en hel del i den här formuleringen.
ALLA som tränar 3 ggr i veckan dricker alltså MINST 1 gång i veckan!

– Det finns ett mycket enkelt sätt att bli mer vältränad, gå ner i vikt och må bättre. Du behöver inte ens träna mer. Du behöver bara dricka mindre, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.
Spinner väl vidare på det som tidigare påstås att viktnedgång skapar en tränad kropp och att träning ej är nödvändigt för att bli tränad.


Rent allmänt tas det heller ingen hänsyn till hur mycket som druckits dagen innan. Det är klart att olika kraftig berusning påverkar ens koncentration dagen efter. 2 starköl kanske inte ens går att känna av (dagen efter) och när det gäller nedsatt fettförbränning så kan det kapitlet redan vara avklarat dagen därpå (vad nu fettförbränningen har för något fundamentalt att göra med träningseffekten).

Peter Hansen
2012-05-02, 17:55
Jag sätter på mig dumstruten och ställer mig i hörnet..

Skönt att det finns ödmjuka människor som du =D Kolo är rätt hårt ibland så takeiteasy =D

Själv sätter jag på mig dumstruten direkt jag går in på kolo, sparar tid

OneManArmy
2012-05-02, 19:05
Jag lever då efter mottot att det ALDRIG är onödigt att träna.
Har kört många pass bakfull och inte är det de bästa passen jag haft i världen direkt men va fan. Kör ba!

Bjern
2012-05-02, 19:11
Jomensåatt..

Ska grub börja länka AB artiklar då?

Tyckte mest att artikeln verkade lite väl suddigt skriven, och tänkte att många mer lärda här på Kolo kunde ha invändningar :)

Jag lever då efter mottot att det ALDRIG är onödigt att träna.
Har kört många pass bakfull och inte är det de bästa passen jag haft i världen direkt men va fan. Kör ba!

Samma här. All träning är bättre än ingen träning. Tror oftast att det är just det som är negativt när man dricker, att man är sliten/opti-tänker för mycket och skippar träningen helt. Eller så mår man dåligt och drar en stor bakispizza man kanske annars inte gjort om man inte druckit dagen innan.

paatrik
2012-05-02, 19:26
Fanns andra roliga påståenden i artikeln:


Va? :D
Känns som det saknas en hel del i den här formuleringen.
ALLA som tränar 3 ggr i veckan dricker alltså MINST 1 gång i veckan!


Spinner väl vidare på det som tidigare påstås att viktnedgång skapar en tränad kropp och att träning ej är nödvändigt för att bli tränad.


Rent allmänt tas det heller ingen hänsyn till hur mycket som druckits dagen innan. Det är klart att olika kraftig berusning påverkar ens koncentration dagen efter. 2 starköl kanske inte ens går att känna av (dagen efter) och när det gäller nedsatt fettförbränning så kan det kapitlet redan vara avklarat dagen därpå (vad nu fettförbränningen har för något fundamentalt att göra med träningseffekten).

Nice spotted! Får lust att maila VDn i fråga då jag tycker man kan kräva mer av människor som blir vida publicerade

aldoschadewitz
2012-05-02, 20:29
Jag kör intervall träning i backar på morgonen efter fylla. Sedan spyr jag och joggar mig hemåt och mår sedan prima. Eller min kropp kanske inte mår så bra men samvetet efter alla kalorierna kvällen innan är bättre! är det hälsofarligt?

Silencer
2012-05-02, 20:32
Har kört flera PBn efter en utekväll med alkohol. Då snackar vi dock måttliga mängder kanske 20-35cl sprit.

Silencer
2012-05-02, 20:50
IQ:s undersökning visade vidare att av de som tränar tre gånger i veckan dricker alkohol minst en gång i veckan.

Kan de inte ens formulera korrekta meningar i tidningarna längre?

Zenot
2012-05-02, 20:59
Kan de inte ens formulera korrekta meningar i tidningarna längre?
Ja, man får ju inte ens veta vem alkohol är, eller vad det är han dricker. Dessutom har de ju heller inte skrivit hans namn med versal i början.

Oddish
2012-05-02, 22:33
All träning är bättre än ingen träning.

Är det verkligen så? Låt säga att jag kör en timmes hård styrketräning kl. 15:00 och sedan häller i mig 10 stora starköl mellan 17:00 - 01:00 som drastiskt sänker proteinsyntesen långt in på nästa dygn. Jag tänker då att jag hämmar återuppbyggnaden av de muskler jag brutit ner med träningen. Då är det ju helt plötsligt en nettoförlust av muskler. Tänker jag helt fel här? :Virro

Spartansk
2012-05-02, 22:49
Man ska träna så snabbt som möjligt efter en fylla. Innan någon har berättat för en vad man gjorde kvällen innan, varpå man får sån ångest att man inte kan träna på en vecka.

blondyz
2012-05-03, 00:01
Man ska träna så snabbt som möjligt efter en fylla. Innan någon har berättat för en vad man gjorde kvällen innan, varpå man får sån ångest att man inte kan träna på en vecka.

Ta ångesten när du mår som sämst, låt den gro några timmar och ta ut vreden på vikterna. Mat på det och allt återgår till det normala.

Eddie Vedder
2012-05-03, 05:50
Är det verkligen så? Låt säga att jag kör en timmes hård styrketräning kl. 15:00 och sedan häller i mig 10 stora starköl mellan 17:00 - 01:00 som drastiskt sänker proteinsyntesen långt in på nästa dygn. Jag tänker då att jag hämmar återuppbyggnaden av de muskler jag brutit ner med träningen. Då är det ju helt plötsligt en nettoförlust av muskler. Tänker jag helt fel här? :Virro

Finns det indikationer på att den är så drastisk då? Om man styrketränar och äter på samma sätt som vanligt? Mig veterligt har man påvisat det i vila men inte mer. Och det drastiska är ju lite svårtolkat, vad betyder det mer konkret?

Springer
2012-05-03, 09:31
IQ är ju en organisation som propagerar för minskat alkoholdrickande. Så att de tycker att minskat alkoholdrickande snudd på botar cancer, är kanske inte så konstigt. ;)

Oddish
2012-05-03, 11:12
Finns det indikationer på att den är så drastisk då? Om man styrketränar och äter på samma sätt som vanligt? Mig veterligt har man påvisat det i vila men inte mer. Och det drastiska är ju lite svårtolkat, vad betyder det mer konkret?

Jag har bara diverse forumtrådar att gå på så du vet högst sannolikt mer än jag om detta. Ingen vore gladare än jag om det vore så att alkoholen inte hämmar proteinsyntesen nämnvärt. Jag skulle gärna lägga in ett extra träningspass på fredag-eftermiddagar men vågar inte eftersom jag ofta dricker ordentligt med alkohol samma kväll.