handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp när det gäller deffning


Guslol
2012-05-02, 00:01
Tjena! Är en 18-årig grabb som har tränat ett bra tag nu utan att aldrig riktigt brytt mig i mina dagliga kalori-intag. Eller ja, har alltid ätit mycket för att orka träna + fått i mig tillräckligt med protein.

Men nu känner jag att musklerna är väldigt bearbetade och allt känns bra. FÖRUTOM att jag har en hel del underhudsfett. Detta gör ju såklart att musklerna flyter ihop, utan tydliga linjer som skiljer på alla muskler. Så nu hade jag tänkt mig att ge mig in på en deffning inför sommarens aktiviteter!

Detta samtidig som jag har väldigt mycket att ta igen på skolan. Vilket gör att jag inte har all tid för att beräkna hur många kalorier varje måltid innehåller. SÅ jag tänkte helt enkelt utan noggrannare beräkningar. Vill typ äta hälften det jag gör, men fortfarande få ut lika mycket av min styrketräning. Vill förlora så lite muskler som möjligt.

Så vad ska jag äta? hur ofta?

Lite övrig information: Är 176 cm lång och väger 80kg. Det mesta som väger är då muskler, men sen detta jävla underhudsfett....

Så ja, frågorna:

Vad ska jag äta för att få i mig allt jag behöver men ändå kunna äta hälften av det normala intaget?

Tips på hur jag gör allt detta enklare?

(OBS. Har läst deffguiden noggrant ett antal gånger. Men vill ha tips och egna upplevelser berättade direkt från folk som gjort detta. Flera stycken dvs.)

TACK på förhand!

begt
2012-05-02, 06:35
Kyckling, ägg, lättmjölk, proteinpulver, kvarg, kött, grönsaker (broccoli/blomkål) är exempel på mycket nyttiga och proteinrika livsmedel som inte innehåller mycket energi men som ger bra mättnad. Havregrynsgröt och potatis är inte helt fel det heller.

Ägg är bland det bästa du kan äta: http://traningslara.se/agg-ett-fantastiskt-livsmedel/

Guslol
2012-05-02, 15:17
Tack för svar! Kyckling kommer ätas flitigt!

Guslol
2012-05-02, 15:38
Btw så kickade jag igång allt detta idag. Detta är det jag ätit idag:

Runt klockan 09.00
Whey 100 proteindryck, 1 grovt bröd med skinka och en avokado vid sidan. (sjukt gott)

Till lunch blev det tyvärr skollunch, ris och korvstroganoff (tog inte så mycket av detta), kompenserade det med linser och sallad.

Efter skolan så drack jag mer Whey 100, cyklade sen till gymmet och körde ett jobbigt styrkepass.

Kom just hem från gymmet nu, och till middag blir det kycklingfiléer med mangoraja. Kanske något rått ägg också. (För lat för att bry mig i att göra något med ägget).


Blev någorlunda mätt efter varje måltid, men blir lite halvt småhungrig ungefär 1 tim efter. Men det är absolut inga problem. När jag tänker på målet så går detta super.

Vad tror ni? funkar detta matschema? något jag ska äta mer av? något jag ska äta mindre av?

Stryc9
2012-05-02, 19:56
Jag brukar stävja hungern med en proteinshake, ca 100 kcal. Fyra st om dagen, två mellan frukost och lunch (0800 samt 1000) och två mellan lunch och gym (1400 samt 1600, alldeles innan gymet)
Det blir alltså 500-600 kcal med de protein jag tar. har ett som ger 100 kcal per servering som jag tar tre gånger med vatten och ett på 200 kcal som jag tar med mjölk just innan gymet

Kanske blir tight att få in om du käkar frukost först kl 9

Guslol
2012-05-03, 15:57
Var bara igår jag hade sovmorgon, så nej! Det ska nog gå :)

Håller med om att proteinshake mättar en hel del faktiskt.

Pretorian
2012-05-04, 07:08
Jag tycker inte flytande föda är så mättande. Jag skulle minska drinkarna och äta mer mat istället. Lättare att klara en deff då.

vicarious
2012-05-04, 09:12
jag tycker inte flytande föda är så mättande. Jag skulle minska drinkarna och äta mer mat istället. Lättare att klara en deff då.

+1.