handdator

Visa fullständig version : OK med husmansdeff??


jonox
2012-05-01, 21:23
Har tänkt att tappa ca 10-15 kg nu efter 2 års byggande. Har kört på tonfisk, kyckling och torsk dieten i 5 veckor nu men hamnade på sådant sjukt underskott.

Genomsnitt hamnar jag på 1500kcal i underskott vilket är åt helv.... för mycket.

Detta har resulterat att kroppen stannat av i viktnedgång troligast för den är inställd på svält

Då har jag kört tonfisk till lunch och kyckling till middag med ris till båda och hamnat på 220-240g protein under dagen.

Väger 90kg på 183cm midja 96cm

Jag jobbar i byggbranschen med tunga lyft och tränar 5-6 dagar i veckan samt en timmes promenader 3-5 grr i veckan så jag ligger på hög förbränning hela dagen.

Undrar om det är "lagligt" att äta vanlig mat alltså husmanskost då jag är less på törtorsk och plånboken less på den dyra kycklingen och för att öka intaget av kcal.

Zizou
2012-05-01, 21:36
Vad finns det som säger att man inte får äta sådan mat under deff? Du måste ju få i dig fett också.
Tror nog ingen här inne säger att husmanskost är dåligt under deff på något sätt. Se bara till att hamna på underskott och få en bra fördelning på makronutrienterna.

Fredrik_S
2012-05-01, 21:41
Jag deffar på högkolhydrats kost med inriktning husmanskost. Man vill bli av med kroppsfettet inte tömma sig på glykogen och vätska under tidiga stadiet på en deff, eller alldrig under en vanlig bantning...

Barbastark
2012-05-01, 21:43
Jag deffar på högkolhydrats kost med inriktning husmanskost. Man vill bli av med kroppsfettet inte tömma sig på glykogen och vätska under tidiga stadiet på en deff, eller alldrig under en vanlig bantning...

Vad klassar du som "högkolydratskost" och hur lyckas du komma upp i "rätt" protein å fettmängd med högkolhydratskost?

312
2012-05-01, 21:46
Vad klassar du som "högkolydratskost" och hur lyckas du komma upp i "rätt" protein å fettmängd med högkolhydratskost?

Han bränner ju typ minst 5000 kalorier per dag. Jag tror det blir ganska jobbigt att inte utfylla med mycket kolhydrater. :D

King Grub
2012-05-01, 21:53
Se till att täcka proteinbehovet bara så kan du äta (nästan) hur du vill för resten av kalorierna.

Barbastark
2012-05-01, 22:04
Han bränner ju typ minst 5000 kalorier per dag. Jag tror det blir ganska jobbigt att inte utfylla med mycket kolhydrater. :D

Okok, visste inte om det pratades relativa eller absoluta termer.

begt
2012-05-01, 22:14
Okok, visste inte om det pratades relativa eller absoluta termer.

Han skulle ju i teorin kunna äta bortemot 1 kg pasta om dagen och dryga ut med kyckling, ost, olivolja, ägg och lite grönsaker. Alltså övervägande kolhydrater men han skulle ändå täcka in både protein- och fettbehov.

Barbastark
2012-05-01, 22:19
Han skulle ju i teorin kunna äta bortemot 1 kg pasta om dagen och dryga ut med kyckling, ost, olivolja, ägg och lite grönsaker. Alltså övervägande kolhydrater men han skulle ändå täcka in både protein- och fettbehov.

Borde inte ett större energibehov innebära att även rekommendationer så som 2g protein/kg kroppsvikt också behöver höjas för att få samma effekt som vid lägre energibehov?

Fredrik_S
2012-05-01, 22:20
Jag menade att jag äter ca 250 gram protein om dagen och sen äter jag så mycket kolhydrater som möjligt för att maximera träningsprestationen och kunna träna så mycket som möjligt, med fortsatt bibehållen fettminskning. Det råkar sammanfalla med husmanskostens normala fördelning.

King Grub
2012-05-01, 22:42
Borde inte ett större energibehov innebära att även rekommendationer så som 2g protein/kg kroppsvikt också behöver höjas för att få samma effekt som vid lägre energibehov?

Inte rakt av nej. Det är kolhydrat och fett som agerar bränsle vid aktiviteter som höjer energibehovet, och proteinbehovet ökar inte i takt med detta.

Barbastark
2012-05-01, 22:46
Inte rakt av nej. Det är kolhydrat och fett som agerar bränsle vid aktiviteter som höjer energibehovet, och proteinbehovet ökar inte i takt med detta.

Intressant. Tack för svaret.

King Grub
2012-05-01, 22:50
Redan dom där 2 gram per kilo är rätt långt över dom flesta rekommendationer över vad som krävs för maximal muskeluppbyggnad. Det är mer säkerhetsmarginal.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2019456&postcount=6

Men eftersom man inte vet exakt, eller hur individuell siffran är, och då det inte skadar att ligga högre, är det ju vettigt i alla fall om det skulle visa sig att det verkligen finns muskeluppbyggnadsmässiga fördelar med högre intag.

cero
2012-05-02, 00:01
Det finns väl en möjlighet att det kan vara skadligt om man kommer upp i riktigt höga intag? Du brukar nämna en teoretisk "toxisk" gräns vid 4+g/kg kroppsvikt har jag för mig.

Reaper123
2012-05-02, 06:53
Det finns väl en möjlighet att det kan vara skadligt om man kommer upp i riktigt höga intag? Du brukar nämna en teoretisk "toxisk" gräns vid 4+g/kg kroppsvikt har jag för mig.För en fullt frisk individ som bibehåller ett högt vätskeintag dagligen (man brukar väl säga +1L per 100g protein) så är ett "onödigt" högt intag av protein inget att oroa sig över. Iaf inte med tanke på att detta är i "deff-forumet" och då har alla en begränsad kcalbudget ;)