handdator

Visa fullständig version : Ett lägre KCAL-underskott på träningsdagar?


Patabata
2012-05-01, 19:00
Bör man under en deff ha ett lägre KCAL-underskott på en träningsdag än en vilodag eller bör man ligga på samma, säg 700 kcal minus både på vilo/träningsdagar?

Fredriiik
2012-05-01, 19:03
nej förfasen, hellre så att det finns lite extra energi då som du kan bygga muskler av :)

Sheogorath
2012-05-01, 19:05
Bör man under en deff ha ett lägre KCAL-underskott på en träningsdag än en vilodag eller bör man ligga på samma, säg 700 kcal minus både på vilo/träningsdagar?

Därom tvistar de lärde. Jag har samma energi-->intag-< på mina vilodagar som mina styrketräningsdagar. I effekt blir det alltså ett större underskott motsvarande den förbrukade energin från träningspasset under träningsdagarna. Anledningen är att jag vill att kroppen ska kunna återhämta sig ordentligt på vilodagarna och då vill jag inte snåla mer med kalorierna än nödvändigt. Dessutom finns det mer tid för att äta = mer tid för att gå hungrig när man inte har träning på schemat och det är också en anledning till att jag inte vill snåla. Jag är övertygad om att detta är en helt rimlig approach om man är noga med sin näringstiming kring träningen och förlägger en stor del av dagens energi till efter träningspasset.

När jag kör cardio kompenserar jag däremot hela förbrukningen med extra kolhydrat eftersom cardio är dåligt för muskeluppbyggnaden som det är och ett stort kaloriunderskott lär inte göra saken bättre. T.ex. kör jag spinning på måndagar och den dagen äter jag 800 kalorier extra från Red Bull, marshmallows och Dumle.

azrael109
2012-05-01, 20:10
Före och efter tränings "måltiderna" brukar försvinna på vilodagarna för mig.

Inge Enveten
2012-05-01, 21:09
Totala intaget vs förbrukningen av kalorier sett över en längre period är av 1000 gånger större betydelse än om du har ett mindre underskott på träningsdagar eller ej (bara för att sätta lite perspektiv på vilken betydelse frågan egentligen har).

Zizou
2012-05-01, 21:35
Före och efter tränings "måltiderna" brukar försvinna på vilodagarna för mig.

Svårt att äta ett pre- och post workout mål dagar man inte tränar ;)

azrael109
2012-05-01, 21:53
Svårt att äta ett pre- och post workout mål dagar man inte tränar ;)

Precis och då blir det alltså så mycket mindre kcal de dagar man inte tränar :)