handdator

Visa fullständig version : Proteinintaget, vad kan jag göra mer?


Probio
2012-05-01, 13:54
Jag väger 80 kg (behöver få i mig runt 160 g protein) och det här är min kost under en normal träningsdag (dagar utan träning tar jag bort träningsmålet):

FRUKOST
1 dl AXA fiberberikade havregryn - 5,5 g protein
1 ägg - 6 g
1 banan - 1 g
2,5 dl lättmjölk - 8,75 g

Måltid: 21,25 g
TOTALT: 21,25 g

MELLANMÅL
1 Whey FX - 24 g
2,5 dl lättmjölk - 8,75 g

Måltid: 32,75 g
TOTALT: 54 g

LUNCH
1 dl (40g) fullkorns-makaroner - 5,6 g
200g broccoli - 7 g
100g kyckling - 23,1 g
2,5 dl lättmjölk - 8,75 g

Måltid: 44,45 g
TOTALT: 98,45 g

MELLANMÅL
1 Whey FX - 24 g
2,5 dl lättmjölk - 8,75 g

Måltid: 32,75 g
TOTALT: 132,2 g

EFTER TRÄNING
2 ägg - 12 g
5 dl lättmjölk - 17,5 g
1 dl fiberberikade havregryn - 5,5 g protein

Måltid: 35 g
TOTALT: 166,2 g

MIDDAG
1 dl fullkorns-makaroner - 5,6 g
200g broccoli / ärtor - 11 g
125 g lax (en laxfilé) - 18,4 g
2,5 dl lättmjölk - 8,75 g

Måltid: 43,75 g
TOTALT: 210,95 g

Får jag ut något av att äta ännu mer protein eller är det bortkastat?
Säg dubbelt så mycket lax eller kyckling, eller en portion Whey FX?

I så fall, vilket extra intagssätt skulle ge mig mest protein per krona?

Zenot
2012-05-01, 14:14
Skulle nog säga att det räcker så, och mest prisvärt lär väl proteinpulver vara? Jag skulle dock byta ut en del pulver mot mat för att faktiskt bli mätt, men det är bara jag det.

Probio
2012-05-01, 14:19
Ska jag köra på 0,5 dl havregryn i mina proteindrinkar kanske?
Blir isåfall 5,5 g protein extra om dagen.

Orkar nog inte käka lika mycket som jag gör vid frukosten.

Skulle gärna vilja komma upp i 300 g protein om det skulle hjälpa mig. Men skulle jag omsätta det i proteindrinkar skulle jag få ta i princip en till varje måltid...

Zenot
2012-05-01, 14:36
Ska jag köra på 0,5 dl havregryn i mina proteindrinkar kanske?
Blir isåfall 5,5 g protein extra om dagen.

Orkar nog inte käka lika mycket som jag gör vid frukosten.

Skulle gärna vilja komma upp i 300 g protein om det skulle hjälpa mig. Men skulle jag omsätta det i proteindrinkar skulle jag få ta i princip en till varje måltid...
Jag menade alltså att du byter pulver mot mat såsom kött/kyckling/fisk, inte havregryn, då skulle du ju snarare tappa protein. Men är du nöjd som det är behöver du väl inte ändra på något, det var bara min personliga åsikt.

MtotheM
2012-05-01, 15:18
Jag hade lagt en av shakearna efter träningen. Annars ser det väl ok ut enligt mig.

Kischen
2012-05-01, 15:25
Räkna protein i banan? Jag räknar endast proteinet i mina "proteinkällor" allt annat är bonus.

Lepras
2012-05-01, 15:34
Är du Kille eller tjej?
Tycker det ser ut som väldigt lite mat?

King Grub
2012-05-01, 15:48
Räkna protein i banan? Jag räknar endast proteinet i mina "proteinkällor" allt annat är bonus.

Då har du egenpåhittade kalkyler. Alla rekommendationer för proteinintag gäller allt protein sammanlagt från alla källor.

Probio
2012-05-01, 15:57
Är du Kille eller tjej?
Tycker det ser ut som väldigt lite mat?

Kille.
Kanske är lite (vad vet jag?). Men det räcker för att jag inte ska gå hungrig. Det är ju en del fiberberikat och fullkorn ändå, kanske det som gör att jag känner mig mätt. Får ju ändå i mig en del proteiner. Funderar dock på om jag ska ta en till proteindrink, öka mjölkintaget eller köra på två laxfiléer.

Edit: såg att fisken ska vara 24 g proteiner egentligen.

Apos78
2012-05-01, 16:49
Är det energibalans som gäller? Om du äter för att ligga på överskott så är det nog inte lika petigt med proteinet. Den mängd du äter idag skulle jag visserligen säga räcker i alla lägen. Att klämma upp det till 300g skulle jag säga är helt onödigt.

Kischen
2012-05-01, 16:53
Då har du egenpåhittade kalkyler. Alla rekommendationer för proteinintag gäller allt protein sammanlagt från alla källor.

Visst har jag det och är medveten om det *popcorn* Orkar knappast räkna protein i en näve russin bara för att man kan.

Probio
2012-05-01, 17:16
Är det energibalans som gäller? Om du äter för att ligga på överskott så är det nog inte lika petigt med proteinet. Den mängd du äter idag skulle jag visserligen säga räcker i alla lägen. Att klämma upp det till 300g skulle jag säga är helt onödigt.

Just nu är det balans, men jag har funderat på att köra mer fettförbränning. Har en bilring jag kan greppa tag i vid magen. Blir bara enkla promenader på nån halvtimma men det räcker ju inte riktigt.

SeeYay
2012-05-01, 18:39
Räkna protein i banan? Jag räknar endast proteinet i mina "proteinkällor" allt annat är bonus.

Det är den totala ackumulerade protein-mängden som är relevant när Probio som han nämner söker en nivå baserad på kroppsvikt.

Apos78
2012-05-01, 19:50
Just nu är det balans, men jag har funderat på att köra mer fettförbränning. Har en bilring jag kan greppa tag i vid magen. Blir bara enkla promenader på nån halvtimma men det räcker ju inte riktigt.

om planen längre fram inbegriper viktnedgång så kan det vara klokt att hålla proteinintaget lite högre. Dock är det tveksamt om du behöver öka något från ditt nuvarande intag. Jag tror det inte.

Probio
2012-05-02, 19:29
Jag plockade bort kolhydrater (makaroner) från lunchen (körde max en halv dl) samt åt inga makaroner vid middagen (fick i mig lite ändå via mjölken). Istället tog jag en extra laxfilé. I övrigt som vanligt (mjölk + havregryn + 2 ägg efter träningen)- Tog en kopp eco-te också.

Och så tränade jag få tunga reps (cirkelträning) på gymmet samt efterföljande crosstrainer i jämnt tempo 20 min.
Hade en dipp med huvudet på eftermiddagen kände jag men det glömde jag bort vid träningen...