handdator

Visa fullständig version : Gyminstruktör påstår att jag inte kan bli av med det sista.


Ag10
2012-05-01, 13:07
Tjena,

Jag har deffat sedan 1 februari då jag vägde 87kg och idag väger jag ca 79kr.

Min deff har gått ut på att endast styrketräna samt att äta mindre kalorier.

Nu är det så att gyminstruktören på mitt gym menar att det är omöjligt för mig att förbränna det sista runt magen utan att konditionsträna. Av det jag har lärt mig, som fungerat än så länge, är det endast kalorier in och kalorier ut. För ett tag sedan läste jag en artikel i Body där det stod att många brukar köra ännu hårdare i slutet av sin deff, genom att lägga ännu mer konditionsträning. Detta kunde då vara negativt och innebära mer muskelförlust än om man hade kört rätt.

Jag har även pratat med en annan kille på mitt gym, som är väldigt vältränad, som sa att det sista fettet runt magen får du bort genom exempelvis fettförbränningstabletter. Nu menar han självklart inga tabletter som går att köpa i hälsokostbutiker i Sverige.

Nu är min fråga: Kan jag endast styrketräna samt äta mindre kalorier för att få bort det sista fettet runt magen, eller bör jag även köra konidionsträning?

Om jag ska tänka logiskt så bör det gå lika bra att endast köra styrketräning och äta rätt, då det handlar om energiunderskott.

(Ja, jag vet att konditionsträning är bra för hälsan)

Bild 1 februari 2012: 88568

Bild 20 april 2012. 88567

Alfers
2012-05-01, 13:20
Konditionsträning är ju bra så sett att du kan ligga relativt högt, ja tom plus på kalorierna men träna dig till ett underskott.
Den extra maten kan ge dig ork att träna ordentligt och hjälper ju även till att spara muskler.
Men är ju absolut inget måste, känner du att det du har gjort hittills har fungerat så kör på det. Varför ändra ett vinnande koncept?

blondyz
2012-05-01, 13:27
Nu är jag ingen expert, men du har rätt.

Att det skulle behövas några tabletter? Nej, inte för att få bort fett på magen det kan jag säga. Kondition? Nej, inget måste om du äter rätt. Det kommer släppa, om du ligger på underskott, det är inte svårare.

Aping
2012-05-01, 13:27
Du har rätt i att det räcker att enbart styrketräna och få i dig mindre kcal än vad du gör av med. Gyminstruktören har fel och gör bort sig när han hävdar något annat. Pinsamt.

Kör på som du gjort tidigare.

Doggeh
2012-05-01, 13:32
Viktnedgången blir lättare med konditionsträning, kanske därför HEN hävdar så?

Konditionsträning skapar inte muskelförlust. Det hämmar däremot tillväxt.

För att svara på frågan: Ja, det kan du.

Akagi
2012-05-01, 14:40
Kanske är bukfettet han syftar på, då är väl konditionsträning fördelaktigt.

Popliteus
2012-05-01, 15:42
SKITSNACK från båda två!
Fortsatt underskott, högt proteinintag och styrketräning fungerar absolut.

Inge Enveten
2012-05-01, 15:45
Nu är min fråga: Kan jag endast styrketräna samt äta mindre kalorier för att få bort det sista fettet runt magen

Ja.

Thread closed.

King Grub
2012-05-01, 15:45
Kanske är bukfettet han syftar på, då är väl konditionsträning fördelaktigt.

Knappast; med bukfett menas i det fallet fettet inne i bukhålan, det kring organen, inte underhudsfettet i bukregionen.

Akagi
2012-05-01, 16:00
Knappast; med bukfett menas i det fallet fettet inne i bukhålan, det kring organen, inte underhudsfettet i bukregionen.

I know. Menade att gyminstruktören kanske syftade på bukfettet ;)
Men fel av mig I guess.