handdator

Visa fullständig version : Ena benet betydligt större än andra, hur ska man träna?


FairlyFun
2012-05-01, 11:44
Som titeln avslöjar har jag ett problem i att mitt ena ben är större än det andra, från början av vaden till låret.

Hade det bara varit extra hull hade jag tränat på och försökt bli av med det, men det är också skillnad i muskelstorleken. Det märks särskilt alldeles ovan knäet, när jag spänner båda låren bullar det vänstra benets muskler upp sig rejält medan det högra är rätt slankt.

Jag misstänkte att jag stödde mig för mkt på det vänstra så har försökt vänja av mig vid det, men hur ska man träna? Vill ju inte att det vänstra fortsätter bli större men vill bli av med hullet runtomkring.

Någon som har några tips?

Gabriel174
2012-05-01, 11:45
Benpress/spark/curl med ett ben?

FairlyFun
2012-05-01, 11:47
Benpress/spark/curl med ett ben?
Noobnivå här men kommer det inte att fortsätta göra skillnaden större?

Gabriel174
2012-05-01, 11:47
Om ett ben släpar gentemot det andra, tränar du upp det sämre benet tills den är i nivå med det starkare/muskulösare?

FairlyFun
2012-05-01, 11:49
Problemet är ju att jag inte vet vilket som är det sämre benet? Det är inte säkert att det är det större, det kan ju vara hullet som lurar. De känns lika starka när jag tränar.

Gabriel174
2012-05-01, 11:50
Hade det bara varit extra hull hade jag tränat på och försökt bli av med det, men det är också skillnad i muskelstorleken. Det märks särskilt alldeles ovan knäet, när jag spänner båda låren bullar det vänstra benets muskler upp sig rejält medan det högra är rätt slankt.

Kotten
2012-05-01, 11:50
Har du spelat mycket fotboll och du är högerfotad misstänker jag

deadich
2012-05-01, 11:58
Tränar du på som vanligt så borde det ju växa ikapp sålänge du inte trycker mer mer det starka benet när du gör övningar.

FairlyFun
2012-05-01, 12:00
Hade det bara varit extra hull hade jag tränat på och försökt bli av med det, men det är också skillnad i muskelstorleken. Det märks särskilt alldeles ovan knäet, när jag spänner båda låren bullar det vänstra benets muskler upp sig rejält medan det högra är rätt slankt.

Jo precis, det är där jag inte är säker.

Fishtank
2012-05-01, 12:19
Tränar du på som vanligt så borde det ju växa ikapp sålänge du inte trycker mer mer det starka benet när du gör övningar.

This.
Träna på som vanligt.
Är ett ben svagare kommer du inte kunna köra det starkare benet lika hårt ändå.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Andrew_1982
2016-06-20, 09:41
https://postimg.org/image/pvppjqtm9/

Tog en bild för att visa mitt vänstra ben. Så jäkla mycket större tycker jag. Vet ej varför det är de. Är högerhänt och inte tusan väljer jag att använda vänster när jag gör saker i vardagen och inte heller aktivera det mer på gymmet. Lite kul hur det kan bli. Om man kollar kulan ovanför knät ser man tydligt att vänster har mer massa.

Dags att ta tag i detta nu. Alltid tränat övningar med bägge benen så ska avsluta varje övning med att köra med ett ben i taget (läs: inte knäböj :D).

Är så dåligt med bilder på detta så ville bara visa hur det kan se ut.

1x0
2016-06-20, 12:10
När man nojar med detta som problematik; mät alltid omkrets.

Jag trodde också att mitt vänsterben var betydligt mindre än högerbenet. När jag väl mätte skiljer det 1-2cm. Tror mina muskelfästen på vänsterlåret är annorlunda, så mitt högerben ser större ut framifrån när jag spänner mig. Har också svårt att spänna mitt vänsterlår bra, vet inte om det är för jag är högerbent eller knäoperationen som gjort det.

Jag har kört enbensbenspark (för vänsterbenet) supersetat när jag kört min bänkpressuppvärmning.

Antewa
2016-06-24, 14:14
Beror på om du belastar dem lika mycket när du kör. Gör du det är det bara köra på så kommer det jämna ut sig med tiden.

Gör du inte det kan du ha samma problem som mig, en försvagning i högra höften som gör att hela höften hamnar ur läge och du hamnar i obalans. Då borde du istället söka upp en duktig sjukgymnast. Gör inte misstaget jag och många andra gjort att inte be om hjälp direkt. För min del har det lett till 2 år utan knäböj och kommer nog ta något år till innan jag är tillbaka.