handdator

Visa fullständig version : Deff, gym/thaiboxning


twosides
2012-05-01, 11:30
Hej! Nu är det så att jag deffar (ja jag har läst alla trådar) och det framkommer att man ska styrketräna i alla. Då jag kör 6månader gym och 6månader thaiboxning så undrar jag om det är lika "bra" att deffa med thaiboxning som med gym? Tappar man större % i muskelmassa eller hur fungerar det? Eftersom jag vill inte förstöra mina resultat, tack på förhand!

Zenot
2012-05-01, 11:36
Menar du att du kör 6 månader gym och därefter 6 månader thai? Thaiboxningen är inte lika bra på så vis att du inte belastar musklerna lika mycket = du behåller inte lika mycket muskler.

twosides
2012-05-01, 11:57
Ja det stämmer. Varför belastas musklerna inte lika mycket? Eftersom jag inte tar stora tyngder? Det gör jag inte nu vid deff med, tar lite lättare tyngder fast fler reps. Det är hård thaiboxning såklart så tänkte man bränner mycket samt har mjölksyra genom hela passet.

Zenot
2012-05-01, 12:00
Ja det stämmer. Varför belastas musklerna inte lika mycket? Eftersom jag inte tar stora tyngder? Det gör jag inte nu vid deff med, tar lite lättare tyngder fast fler reps. Det är hård thaiboxning såklart så tänkte man bränner mycket samt har mjölksyra genom hela passet.
Lägre vikt = lägre belastning helt enkelt (sen var det iofs nån studie där man fick liknande resultat med 10-20reps till failure, men det går nog inte så bra vid deff). Konditionen tränas ju ganska väl av thaiboxningen och det känns ju rätt ordentligt, men det är inte lika positivt för bevarandet/byggandet av muskler som ren styrketräning.

twosides
2012-05-01, 12:01
Jaha nu förstår jag. Så du menar att jag ska köra färre reps med tyngre vikter vid deff? Nu kör jag 12x3 så t.ex. ska jag köra 5x3?

Zenot
2012-05-01, 12:16
Jaha nu förstår jag. Så du menar att jag ska köra färre reps med tyngre vikter vid deff? Nu kör jag 12x3 så t.ex. ska jag köra 5x3?
Beror på vad du har för erfarenhet av styrketräningen, men 8-10x3 ska väl vara bra tror jag. Är ingen bra idé att köra för tungt som nybörjare då skaderisken ökar.