handdator

Visa fullständig version : Blixtrar till i handled vi sittande rodd


KalleTeodor
2012-05-01, 11:20
När jag kör sittande rodd med bröstplatta så blixtrar det till som i en nerv känns det som i min ena handled. Det sker när jag har dragit hela vägen bakåt. Då bara blixtrar det till som om jag får en stöt eller en nerv kommer i kläm.

Det är skit irriterande för jag älskar övningen och vill gärna fortsätta med den men det är ju jobbigt när jag får stötar/blixtrar till...

Det är bara i högra handleden det händer och jag håller på samma sätt med båda händerna.

Alelale
2012-05-01, 13:22
Jag har samma problem när jag kör pull ups med handleden mot mig.
Det är ganska obehaligt så jag hoppas att någon vet vad det är. :)

Latissimus Dorsi
2012-05-01, 15:08
Har faktiskt samma känsla fast då när jag kör sittande lårcurl, det liksom blixtrar till i en nerv/ven eller vad det nu än är.

Temptation
2012-05-01, 15:08
Händer mig ibland också, brukar också kännas vid armbågen.

KalleTeodor
2012-05-05, 10:36
bump

Commando1980
2012-05-05, 13:44
När jag kör sittande rodd med bröstplatta så blixtrar det till som i en nerv känns det som i min ena handled. Det sker när jag har dragit hela vägen bakåt. Då bara blixtrar det till som om jag får en stöt eller en nerv kommer i kläm.

Det är skit irriterande för jag älskar övningen och vill gärna fortsätta med den men det är ju jobbigt när jag får stötar/blixtrar till...

Det är bara i högra handleden det händer och jag håller på samma sätt med båda händerna.

Eventuellt så får du en 'brytning' i handleden pga av att greppet inte passar dig och/eller du överdriver tillbakadraget. 'Full' ROM är viktigt men kan också överdrivas, t ex om armbågarna hamnar långt bakom kroppen i roddövningar. I denna positionen får du ingen ytterliggare aktivering av ryggen utan baksida axlar blir begränsande.

hockeylirare
2012-05-05, 13:56
Får exakt samma sak fast jag får det när jag kör bänkpress.
Tror det har något med dålig uppvärmning att göra, känns oftast i början av passet men avtar iom att jag kört några set.
För mig inträffar det när jag pressat upp vikten till "startläget", alltså när armarna är raka. Då blixtrar det till på utsidan av handen/handleden och kan ibland kännas ända upp till armbågarna.

KalleTeodor
2012-05-05, 13:59
Eventuellt så får du en 'brytning' i handleden pga av att greppet inte passar dig och/eller du överdriver tillbakadraget. 'Full' ROM är viktigt men kan också överdrivas, t ex om armbågarna hamnar långt bakom kroppen i roddövningar. I denna positionen får du ingen ytterliggare aktivering av ryggen utan baksida axlar blir begränsande.

ja det är ju i tillbakaläget eller vad det kallas för som det blixtrar till. får väl begränsa romen då.

Commando1980
2012-05-05, 14:04
ja det är ju i tillbakaläget eller vad det kallas för som det blixtrar till. får väl begränsa romen då.

Beror på om du överdriver ROMen, testa också att ändra på greppet (bredare/smalare osv).

Många som kör latsdrag med kurvad stång och brett grepp får också en brytning i handleden i bottenläget så det handlar också om hur greppanordningen är konstruerad.

Blir det inte bättre så får du helt enkelt byta till en övning som inte gör ont.

BIGHAL
2012-05-05, 14:25
När jag kör sittande rodd med bröstplatta så blixtrar det till som i en nerv känns det som i min ena handled. Det sker när jag har dragit hela vägen bakåt. Då bara blixtrar det till som om jag får en stöt eller en nerv kommer i kläm.

Det är skit irriterande för jag älskar övningen och vill gärna fortsätta med den men det är ju jobbigt när jag får stötar/blixtrar till...

Det är bara i högra handleden det händer och jag håller på samma sätt med båda händerna.

Ett tips.... gå till en massör/kiropraktor kolla ryggen... Jag hade armbågsproblem som strålade ner i underarmen, problemet satt vid ett skulderblad!

KalleTeodor
2012-05-05, 14:35
Ett tips.... gå till en massör/kiropraktor kolla ryggen... Jag hade armbågsproblem som strålade ner i underarmen, problemet satt vid ett skulderblad!

jag har två diskbråck men funkar att styrketräna så länge jag undviker mark och böj.