handdator

Visa fullständig version : [Bakis] Nub's coaching Nubbies


kimozabe
2012-05-01, 05:12
Nånting som jag märkt förekommer väldigt ofta...speciellt på Internetforum.

Det är att folk med väldigt kort erfarenhet inom styrketräning, byggning och kost är jäkligt duktiga att berätta för andra hur det ska träna och äta för maximal utveckling eller om en person i fråga vänder sig till Kolo för att få lite råd/hjälp/whatever och vips som det är får han 10 svar från 10 pers, proffsiga svar ibland förvisso, "Du ska göra så här och så här och profit" eller "Detta funkar på mig och profit" och Internetcoacherna som lägger fram ritningen för att "nå hit" måste du "gå dit och göra så här och det där" har som en del PT's i verkligheten inte sig själva som referenser eller CV's.
Min syn här på Kolo är de som verkligen har kommit längst, vare sig styrka eller byggning de säger minst och vägleder minst trots de har sig själva som referenser och verkligen lyckats att ta sig frammåt mot sitt mål.

Nisse, tränat sporadiskt i 5 år vill ta träningen till nästa nivå, han vänder sig till kolo om råd om hur ska jag träna och äta för att nå "dit" och han får en hop med professionella råd från X antal personer och råden låter verkligen vettiga men personerna bakom på andra sidan ip adresserna har 6 månader erfarenhet inom ALLT men suttit och pluggat referenser, källor meta analyser hit och dit och tror de är proffs, de har så kallade utbildningen från universitetet men inte yrkeslivserfarenheten. Nisse har också gått till sitt lokala gym för att få lite praktiskt hjälp av en PT, PT berättar för han att så här och så här ska du göra, jag vet mest bla bla trots att Nisse som tränat oseriöst i 5år har kommit längre i sin utveckling än PTn som förmodligen har samma mål, att vara en vandrande CV.
Går jag till ett gym med ambitionen att fixa en nice fysik och får välja PT så väljer jag givetvis den PT som har lite kött att backa upp med än han som snackar mest och snyggast.
I denna forumdelen har vi ofta trådar om Sets och Reps, frekvens, övningar med mera och ställer du en fråga så är en hop räkor/plankton snabba med att svara och berätta vad som är bäst. De som du igentligen vill ha svaret ifrån här på kolo är tyvärr inte närvarande för de sitter förmodligen och äter eller är och tränar tugnt, hårt och konturnueligt. De vet att det inte finns en "win" knapp.
Går jag in och läser alla stickys här eller allt hos nån bloggare, springer och testar i 12 veckor så tycker jag inte att jag har tillräckligt mycket referenser, erfarenhet för att sitta och hobbycoacha folk och berätta med hela stora handen hur personen ska göra.

Sovtime,
hoppas ni förstår vad jag menar.
Peace out!

exor
2012-05-01, 06:16
Bra iaktagelse. Håller med till viss del.

Ink
2012-05-01, 07:39
Tomma tunnor skamlar mest...

Eddie Vedder
2012-05-01, 08:58
Vad betyder "de har så kallade utbildningen"? Vad skiljer det från en utbildning?

Och ja, varannan tråd handlar ju om det här numera så fenomenet är inte okänt. Och vi har inga regler som kräver vissa armmått eller prestationsresultat för att få diskutera saker.

difeddy
2012-05-01, 09:02
En synnerligen unik observation, får jag säga.

Manta
2012-05-01, 09:21
Jag tycker det är jättebra. 90% av frågorna som ställs har ju redan besvarats. Nybörjarna upprepar bara de svaren när frågan ställs igen, så slipper de mer kunniga skribenterna ödsla tid på det. Att lära ut är ju ett väldigt bra sätt att lära sig på. Sedan så tycker jag att de kunniga skribenterna är rätt snabba på att sticka in huvdet och påpeka när andra har misstolkat/missförstått vad som sagts tidigare.