handdator

Visa fullständig version : Tillaga gröna ärtor?


Probio
2012-04-30, 19:30
Vad är det bästa sättet att tillaga gröna ärtor på om man vill bevara proteinet och näringsämnena?

Är det bättre att ångkoka ärtor 8 minuter än att stoppa dem i kokande vatten någon minut?

Tomas W
2012-04-30, 20:05
Min kära mor har alltid predikat om att man ska hälla över kokande vatten över dem (vattenkokare tex.),sedan låta de dra lite och sedan hälla av vattnet.

men finns säkert fler (bättre?) sätt :)

Sverker
2012-05-01, 06:10
Menar du färska gröna ärtor ??

http://www.spisa.nu/3.418/varufakta/grona-arter


Annars skulla jag stoppa ärtorna i mikron.

Eddie Vedder
2012-05-01, 08:45
Ja ångkoka är bra. Och enkelt. Jag ångkokar mina grönsaker i ett durkslag som jag placerar ovanpå potatisen i kastrullen. Så det ångkokas i samma vatten som potatisen kokar i. Alltså inte det minsta krångligt och det kräver heller ingen särskild ångkokare.

Holabandola
2012-05-01, 08:50
En annan smart grej är att alltid koka sina grönisar tillsammans med pastan eller riset. För då kommer riset/pastan suga åt sig näringsämnena i vattnet och du häller då inte bara ut merparten av näringen i vasken, utan får i dej det från riset el pastan.

Är man riktigt ivrig så dricker man grönsaksavkoket som dryck till middan :-)

Gurkyngel
2012-05-01, 19:50
Vet inte huruvida det är bra för näringsämnen osv men kom iaf på ett tillagningstips...
Jag brukar ta frysta ärtor, tina dem i kylskåp över dagen. Sedan gör jag potatismos till middag och mixar ner ärtorna i detta.
Ser ut som snor och smakar himmelskt :)