handdator

Visa fullständig version : Sambandet mellan viktnedgång och midjemåtts ändringar.


Feelgood
2012-04-30, 19:00
Har läst runt lite och de flesta brukar gå ner cirka 1cm per kg vikt. Jag har själv upplevt detta senare in på en diet , men i början var det kanske 2-3 cm per kg då det var som högst fett runt magen. Något som går att förklara om hur detta hänger ihop? Om man då tappar 1 cm runt midjan (Bredaste stället) och går ner 1kg.

Sniggel
2012-04-30, 19:06
Har läst runt lite och de flesta brukar gå ner cirka 1cm per kg vikt. Jag har själv upplevt detta senare in på en diet , men i början var det kanske 2-3 cm per kg då det var som högst fett runt magen. Något som går att förklara om hur detta hänger ihop? Om man då tappar 1 cm runt midjan (Bredaste stället) och går ner 1kg.

Mat i magen sätter jag en slant på.
På en deff passerar mindre mängder mat genom systemet, mindre gas bildas dessutom och det tar en viss tid innan detta syns. Några dagar till en vecka kanske. Så 1-2 cm av det du tappade runt midjan kanske var just mat och gas :p

Feelgood
2012-04-30, 19:09
Även om man äter exakt samma och man mäter på morgonen? samt att man intar exakt samma mängd mat på kvällen innan läggdags? :)

Dreas
2012-04-30, 19:12
Även om man äter exakt samma och man mäter på morgonen? samt att man intar exakt samma mängd mat på kvällen innan läggdags? :)Du tappar ju även vätska.

Minskad vätska och bukfylla gör nog absolut sitt.

Jag brukar se ett snitt på 1cm/kg vid dieter. Minskar mer i början, sen 1cm/kg ett bra tag, sen mindre.

Sheogorath
2012-04-30, 19:21
Du tappar ju även vätska.

Minskad vätska och bukfylla gör nog absolut sitt.

Jag brukar se ett snitt på 1cm/kg vid dieter. Minskar mer i början, sen 1cm/kg ett bra tag, sen mindre.

This.

Feelgood
2012-04-30, 19:45
Okej tack för era svar :)

Sniggel
2012-05-01, 14:09
Även om man äter exakt samma och man mäter på morgonen? samt att man intar exakt samma mängd mat på kvällen innan läggdags? :)

Du äter inte samma mat när du går från "ditt tidigare ätande" till "deff".
Att du äter samma sak varje dag under deffen spelar ingen roll. Det jag menar är att det tar tid innan mag-tarmsystemet stabiliseras vid en koständring och att midjemåttet därför ändras av två olika anledningar, en är fettförlust (kontinuerlig) och den andra är "omställning till ny diet" och den senare pågår en given tid. 1-7 dagar kanske? (det varierar nog)

Ska man gå in på fler detaljer så kan det ju vara så att visceralt fett försvinner snabbare än underhudsfett och därför kanske midjan minskar snabbare i början om där är mycket visceralt fett i omsättning. Och då blir det 3 faktorer man räknar med som påverkar midjemåttet:
underhudsfett, visceralt fett och "magens" status.