handdator

Visa fullständig version : Läkperiod för inflammerad bursa?


Asdf
2012-04-30, 12:20
Hej!
Använder den fördefinerade mallen så att det blir någorlunda mer strukturerat

Kön:
Man

Ålder:
26

Längd och vikt.
175cm ca 90kg

Smärtbeskrivning:
På "toppen" av axeln, en djup smärta som verkar sitta inuti, molnande värk när man trycker som går bort fort, uppkommer regelbundet vid pressövningar och arbete ovanför huvud, skarp. Kan lokalisera smärtan när jag kör t.ex bänk/hantelpress och i det översta läget när man kan koppla in axlar tillsammans med bröst. En betydlig smärtlindring om jag kör föregående övningar och ser till att hålla ihop skulderbladen. Förr hade jag en smärta av att ligga på den skadade sidan som nu inte är lika omfattande

Sommaren 2011 blev det en del fler biceps och axelpressövningar på gym, baksida axlar kan ha blivit släpande. 3-4pass gym och 1-2ggr löpning / vecka. Ingen direkt förändring i intensitet/volym eller nya sorts övningar

Ingen smärtlindring eftersom den ej varit allvarlig

Har vart hos en sjukgymnast som antagit det är en inflammerad bursa, detta var över ett halvår sedan och jag är fundersam. Jag får ett omedelbart smärtintryck av att göra följande övning på 4:20 som testar subscapularis

VSrLbzZzJU8&feature=related

Termy
2012-05-01, 08:41
-Får du smärta vid passiv utåtrotation av axeln (dvs håll armen som på
videon men rotera utåt istället med hjälp av andra armen)?

-Får du smärta av att passivt korsa armen över bröstet som på denna
bild?
http://www.accessphysiotherapy.com/loadbinary.aspx?name=dutt2&filename=dutt2_c014f075t.jpg

-Får du någon smärta om du lyfter armen rakt ut mot sidan och upp
till maximalt läge, någonstans i mitten av rörelsen?
http://www.coolminesports.com/images/kammer3.gif

-Känner du dig stel i axeln i någon riktning, t.ex. utåtrotation, utåtföring/abduktion eller inåtrotation (handen bakom ryggen)?

Smärta "på toppen" av axeln är något vagt. Utveckla gärna eller visa på en bild. Vad baserade sjukgymnasten sin bedömning på i övrigt? Om han sade något sådant. Om smärtan ej gått över på den här tiden kanske det är dags att besöka någon annan SG för en second-opinion.

Asdf
2012-05-01, 13:40
-Får du smärta vid passiv utåtrotation av axeln (dvs håll armen som på
videon men rotera utåt istället med hjälp av andra armen)?

Detta gav smärta förut och SG baserade sin diagnos dels på detta, idag får jag inget smärtmoment vid utåtroation, endast inåtrotation

-Får du smärta av att passivt korsa armen över bröstet som på denna
bild?
http://www.accessphysiotherapy.com/loadbinary.aspx?name=dutt2&filename=dutt2_c014f075t.jpg

Testade precis och känner ingen märkbar smärta/stelhet

-Får du någon smärta om du lyfter armen rakt ut mot sidan och upp
till maximalt läge, någonstans i mitten av rörelsen?
http://www.coolminesports.com/images/kammer3.gif

Ja efter 120 grader kommer smärtmomentet, det känns trångt i axeln, allt arbete däröver smärtar ordentligt.

-Känner du dig stel i axeln i någon riktning, t.ex. utåtrotation, utåtföring/abduktion eller inåtrotation (handen bakom ryggen)?

Nej ingen förändrad stelhet som direkt påverkar ev rörelsebana, har troligtvis alltid vart stel med handen bakom ryggen men detta är samma för bägge vänster och höger
Smärta "på toppen" av axeln är något vagt. Utveckla gärna eller visa på en bild. Vad baserade sjukgymnasten sin bedömning på i övrigt? Om han sade något sådant. Om smärtan ej gått över på den här tiden kanske det är dags att besöka någon annan SG för en second-opinion.

Jag gjorde en del rörelser där han dels testade rörlighet, momentet med utåtrotation och att han höll emot rörelsebanan gav mig ordentlig smärta, denna smärta har jag ej kvar, däremot om jag ska som i videon inåtrotera armbågarna. Jag kan lägga upp en bild lite senare idag för att visa exakt plats på axeln där den molnande smärtan sitter

Asdf
2012-05-01, 18:50
Jag känner att följande text beskriver symptomen för mig relativt korrekt
http://impingement.nu/subskapularis-tendinos/

"Symtom och tecken på subskapularis tendinos:
Smärtan är förlagd till insida-framsida eller utsida av axeln samt även oftast ner längs utsida av överarmen. Det gör ont att lyfta armen utåt-uppåt (elevera) samt att rotera överarmen inåt.
Motståndstest mot inåtrotation gör ont.
Om painful arc finns indikerar det på skada i övre delen av senfästet. Om det istället smärtar vid passiv horisontell adduktion (klia sig på motsatt axel-skuldra) indikerar detta att skadan sitter i nedre delen senfästet. Det kan även göra ont vid ytterläge av elevationen samt vid ytterläge av utåtrotationen.
Skadelokalisationen verifieras av att det även föreligger särskild ömhet vid tryck över senfäste."[/I]

Termy
2012-05-01, 20:45
Ja det var dom testerna jag frågade om. Vissa menar att man alltid sätter kortison först vid subscapularistendinit, men det beror självklart på hur länge man har haft det också... har du haft det i flera månader är det väl antagligen en tendinos med ärrbildning som kanske svarar bra på t.ex. excentrisk träning. Det kan nog vara bra att träffa en sjukgymnast igen och lägga upp ett träningsprogram m.m. Tvära friktioner kan vara av nytta också för att bryta upp ev. ärrvävnad.

exevision
2012-05-02, 08:38
Tvära friktioner kan vara av nytta också för att bryta upp ev. ärrvävnad.

Vad är det och hur gör man det?

Termy
2012-05-02, 15:04
Vad är det och hur gör man det?

Det är en slags "massageteknik" där ex. sjukgymnasten utför ett tryck/friktion tvärs över ett senfäste eller dylikt under en period (t.ex. 15 minuter). Används en del av OMI-utbildade sjukgymnaster. Det står i stor detalj om det här: http://www.om-kliniken.com/download/tvara-friktioner.pdf

Asdf
2012-05-02, 16:33
Okej där ser man! Tack för hjälpen :)
Jag ringde min SG idag och fick en tid imorgon 10.30, tänkte nämna detta med subscapularis tendinit och få lägga upp ett träningsschema isåfall och se vad han tycker beroende på hur det ser ut

Hade vart skönt att få slippa detta så man kan börja lyfta vikter ordentligt igen snart!

Asdf
2012-05-07, 07:43
Jag var hos min SG och han var inte övertygad om att det är ett axelsymptom såvida vi inte gör en MR för att därmed utesluta förslitningsskada. Dessutom var de flesta övningarna för axel symptomfria

Däremot var det enligt honom relativt tydligt att fästpunkterna för pectoralis mot axeln verkade inflammerade vilket kan förklara det bättre, eftersom jag hade smärta i över 120grader och vid inåtrotation

Jag fick rådet att köra en dubbel dos diklofenak i en vecka för att därefter se om smärtorna försvinner, och sedan i pressövningar skynda långsamt tills jag kan återgå till maxvikt

Asdf
2012-05-22, 09:31
Update!

Har kört klart kuren med diklofenak men jag har fortfarande smärta i de moment jag beskrivit. Ska ringa min SG igen och rådfråga

Tolkia
2012-05-22, 11:45
Om det är senfäste eller slemsäck som bråkar (och verkar ha gjort så en tid) hade jag varit väldigt förvånad om diklofenak i en vecka hade fixat biffen. Bägge måste ha tid att läka, och de brukar vilja ha ganska mycket tid.

Asdf
2012-05-22, 12:24
Om det är senfäste eller slemsäck som bråkar (och verkar ha gjort så en tid) hade jag varit väldigt förvånad om diklofenak i en vecka hade fixat biffen. Bägge måste ha tid att läka, och de brukar vilja ha ganska mycket tid.

Okej det var inte kul :(
Hur lång tid tar ett inflammerat senfäste att läka? Om jag kör rehabiliteringsträning av rotatorcuffar/pressövningar samtidigt kan man påskynda processen?
Jag vill betona att smärtan är inget som förhindrar mig på något vis, den finns där och stör givetvis i just de rörelsemoment som jag beskrivit, min största farhåga är dock att det är något som kan bli värre :/

Asdf
2012-05-22, 12:37
Ringde han precis och han bad mig göra en rotationsövning med gummiband som han beskrev via telefon, tanken med diklofenak-kuren var att se ifall inflammationen under denna period blev lättare att ha att göra med och för att utesluta något annat än just en sådan

Angel
2012-05-27, 17:02
Hur går det Wille?

oath5
2012-05-28, 18:28
Är det slemsäcken måste du spruta den med kortison. Finns inget annat som hjälper. Det är inget man "väntar" ut.

Hade själv ett rent helvete med slemsäcken i en axel. Testade allt i 1 år utan att det hjälpte(vila, stötvåg, massage, name it). Kom i kontakt med en bättre sjukgymnast som arbetar ihop med en läkare som hjälpte mig med att få den sprutad istället. Det höll dock bara några månader i stöten, sen fick jag spruta om den. Efter ett år tröttnade vi och jag blev uppsatt för operation. Nu är det 8 månader sen jag opererade mig.

Vart bor du Asdf?

Asdf
2012-05-28, 19:32
Jag bor i göteborg! :)
Svårt att säga, har precis börjat med övningarna så skulle köra såhär i åtminstone en vecka för o se hur det utvecklar sig

oath5
2012-05-28, 20:44
Ta kontakt med Tomas på http://www.omialingsas.se

Asdf
2012-06-05, 10:05
Update!

Jag har regelbundet kört inåt/utåtrotationer på gymmet. Börjat med en låg vikt och uppmärksammat en markant sämre styrka i höger än i vänster sida. Nu börjar det jämna ut sig och mina besvär har minskat kraftigt, både i painful arc samt vid inåtrotationer

Jag känner fortfarande av förnimmelser vid just inåtrotationstest, men jag ska köra såhär ett par dagar till, och därefter börja försiktigt i pressmoment

Asdf
2012-06-28, 13:44
Update!

Har fortsatt flera veckor till med min rehab-träning men det står mest och stampar! In och utåtrotationer känns ok men har fortfarande en kraftig smärtförnimmelse i närheten av supraspinatus då jag "lyfter upp axeln"

Träffade sjukgymnasten idag igen och det är tydligen lite mer komplicerat än vad vi trodde från början. Han la en kortisonspruta bakom ett visst fäste och vi får utvärdera detta om 1-2 veckor, jag har ordinerats vila och att fortsätta försiktigt med rehab-träningen. Förhoppningsvis ska väl detta sista lösa det!

Angel
2012-07-18, 10:54
Hur går det?

Asdf
2012-07-26, 08:44
Hur går det?

Hej!
Jodå det är skitbra nu! Kortisonsprutan tog bort allting på ett nafs! Jag har fortsatt att inom bröst köra mycket kabelflyes i olika vinklar med lätt vikt för att få just området mellan axeln/bröst att få arbeta en del. Igår för första gången blev det med tyngre vikt och utan ömhet/smärtförnimmelse efteråt :)

HailZortY
2013-08-28, 14:12
Hej!
Jodå det är skitbra nu! Kortisonsprutan tog bort allting på ett nafs! Jag har fortsatt att inom bröst köra mycket kabelflyes i olika vinklar med lätt vikt för att få just området mellan axeln/bröst att få arbeta en del. Igår för första gången blev det med tyngre vikt och utan ömhet/smärtförnimmelse efteråt :)

Hej! läst denna tråd och känner att mitt problem stämmer väldigt bra överens med det du beskriver o pratar om här.
Finns de möjlighet för dig att vidarebifoga din kontaktperson till mig, då han vet exakt hur han gjorde när han hjälpte dig. Så svårt o hitta personer som vill/kan få bort ens problem. Velat fram o tillbax i flera år med mitt problem.. blivit delvis bättre men känner att det alltid finns där inne i axeln.

Skicka gärna ett PM, vore VÄLDIGT tacksam för svar.

Mvh Magnus