handdator

Visa fullständig version : Toppa formen inför F5


kwame
2012-04-30, 09:18
Ja, jag vet att jag är ute i alldeles för dålig tid då det egentligen krävs flera veckor/månader för att toppa formen.

Men jag har klubbmästerskap nu i F5 nästa lördag, och undrar hur jag ska lägga upp träning och kost nu den sista veckan?

Det är ju bra att väga så lite som möjligt, invägning är kl 10 jag skulle tro att min morgonvikt är på 82-83kg, ska man strypa vattnet också? Försöka komma ner på 80kg ist för 85kg som är min "dagsvikt"?

Tävlingen börjar klockan 12, så jag kommer gå ner på tom mage iaf sen hem och käka lite!

Hur skulle ni lagt upp det? Vill ju bli så lätt som möjligt, men inte förlora energi/tryck.

Sedan träningsmässigt vet jag inte heller, ska jag gå ner och köra 1 pass på tis/onsdag eller ska jag vila hela veckan?

Mvh

z_bumbi
2012-04-30, 09:38
Är du van vid att manipulera kroppsvikten och vet hur du reagerar prestationsmässigt?
Om inte så ät och lev ungefär som vanligt.

kwame
2012-04-30, 09:49
Inte alls van, men att strypa vattnet borde ju inte vara någon fara iaf?

mikaelj
2012-04-30, 10:44
Inte alls van, men att strypa vattnet borde ju inte vara någon fara iaf?

Jo.

Mersault
2012-04-30, 14:34
Jag har testat att strypa vattnet inför F5-tävlingar med både bra och dåliga resultat beroende på hur mycket. Mitt råd är att skita i att försöka bli så lätt som möjligt nu när det är så kort tid kvar, risken finns att även om du får lättare vikter så blir du också svagare än vanligt. Ät ordentligt dagen innan, drick möjligtvis lite mindre dagen innan och skippa frukosten innan invägningen. Sen trycker du mycket mat direkt efter invägningen.

kwame
2012-04-30, 15:34
Träningsmässigt då?

mattilainen
2012-04-30, 15:40
jag skulle ner till -94 kg med gi när jag tävlade i bjj en gång förra året och åt inga kolhydrater sista dagen och drack väldigt lite. Slutade med att jagvägde in 4 kg för lätt och hade inget tryck/ork i kroppen alls. Äter alltid mycket kolhydrater så det var helt sjukt idiotiskt av mig. Bättre att springa lite på morgonen isf. Dock kom jag trea vilket är väldigt bra men vad trött man var :D Så jag säger, är du inte van, kör på som vanligt och var glad med att du har orken kvar. Att gå ner5 kg kanske gör en liten del i momenten men att inte ha orken kvar göra tt du förlorar mer än om du hade vägt mer och orkat mer.

kwame
2012-04-30, 15:43
Jo exakt! Men trodde inte att strypa vatten skuille göra sån skillnad ;) Har reppat fint på 85kg och borde ligga på 82.5kg med morgonvikt så då lär de gå riktigt fint utan att ha strypt något överhuvudtaget!

Så då är bara problemet hur mycket jag ska träna under veckan - om ens alls?

mattilainen
2012-04-30, 15:48
ta inte ut dig, kör lugna roliga pass :)