handdator

Visa fullständig version : Linser


arayz
2012-04-30, 08:43
Tjena Hur kan det vara så mkt skillnad på dessa två produkter i kolhydratshalten? båda av de har inget tillsatt socker. Båda är ekologiska röda linser. Och undrar även är GI detsamma i dessa 2 produkter? Tänkte att jag kunde ha en som preworkout och ena vid andra små måltider!


Energi 1450kJ/340kcal
Protein 23 g
Kolhydrat 58 g varav sockerarter 1.2 g
Fett 1.8 g varav mättat fett 0.3 g
Kostfiber 2.9 g
Natrium 0 g
0 g koksalt


Näringsvärde
Energi
1477 kJ/353 kcal
Kolhydrater
29,58 g
Protein
25,8 g
Fett
1,06 g
Kostfiber
30,5 g

Apos78
2012-04-30, 10:35
Energivärdet stämmer inte på den undre. Med den kolhydratmängden ligger energin runt 235 kcal. Räknar man baklänges så saknas det ca 30 g kolhydrat för att komma upp i angiven energimängd. Det skulle då kunna handla om ett skrivfel. Att det är protein eller fett som är felskrivna ser jag som osannolikt om det övre stämmer. Kanske är den övre som visar fel...

Sk1llz
2012-04-30, 10:42
Den övre har inkluderat Kostfibrer i kategorin Kolhydrat.

arayz
2012-04-30, 10:55
Vi skiter i energivärdet, det e kolhydraterna jag är ute efter, alltså hur får de en av samma produkt skilja så mkt på kolhydrater per /100 gram har en annan hemma med 63 kolhydrater per 100 gram, Det jag undrar är det är fortfarande samma och bra kolhydrater för på alla står det sockarter 1, Den jag har hemma kan jag få inte extra billigt med då min bror säljer den i hans livsmedelsaffär, men jag hittar ej den på nätet (tillverkad i turkiet) så trodde jag att det var påhittade kolhydrats mängd, så kolla jag runt o det visade sig att många märken har olika mycket kolhydrater så frågan är varför?!

King Grub
2012-04-30, 10:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5744958&postcount=3

Mouline
2012-04-30, 11:17
Snor tråden lite;
Har något lust att mäta upp vad 1 DL linser kan tänka sig väga?
Till skillnad från annat rågslag har jag en känsla av att linser väger bly jämförelse med sina släktingar.

vicarious
2012-04-30, 11:19
Snor tråden lite;
Har något lust att mäta upp vad 1 DL linser kan tänka sig väga?
Till skillnad från annat rågslag har jag en känsla av att linser väger bly jämförelse med sina släktingar.

Säkert 80-100g, kanske mer. 1dl ris brukar väl väga kring 80g har jag för mig.

Kul sida http://www.kokaihop.se/inspiration/koksskola/sa-mycket-vager-en-deciliter

Mouline
2012-04-30, 11:25
Mycket med detaljerad än den sidan jag använder; Niklas Mat på SVT... xD

arayz
2012-04-30, 11:36
Hitta en annan påse jag hade hemma nu, "haha mamma hade rätt många olika märken märkte jag" På den stog det tydligen GI 36 anser detta jätte bra

Men på andra GI hemsidor står det att röda linsor ska ha 26 GI

varför blir det så? :D

King Grub
2012-04-30, 11:41
Olika mätningar, olika linser.

arayz
2012-04-30, 11:43
Olika mätningar, olika linser.

Jaha så de skiljer verkligen fast det är samma produkt? något nytt har man lärt sig nu, Problemet e nu, hur ska jag veta vilka som är 26 :(

King Grub
2012-04-30, 11:46
Det skiljer sig från paket till paket. Samma sak med kalorier. Tar du 100 gram havregryn som exempel så kan det innehålla allt från strax över 300 till 400 kcal och variera ordentligt i GI. Beror på odling, skördning, behandling, osv. Allt är bara genomsnittsvärden. Bara för att det står 340 på ditt paket behöver inte grynen (eller linserna, eller vad som helst) i just det paketet innehålla exakt det värdet.

Apos78
2012-04-30, 11:52
Det skiljer sig från paket till paket. Samma sak med kalorier. Tar du 100 gram havregryn som exempel så kan det innehålla allt från strax över 300 till 400 kcal och variera ordentligt i GI. Beror på odling, skördning, behandling, osv. Allt är bara genomsnittsvärden. Bara för att det står 340 på ditt paket behöver inte grynen (eller linserna, eller vad som helst) i just det paketet innehålla exakt det värdet.

Vilket är en orsak till att det är väldigt svårt att räkna kcal med någon större exakthet. Väga sig och därefter justera är det säkraste.

arayz
2012-04-30, 11:56
hm okej får nöja mig med det paketet jag har hemma då :D kör på den som jag vet är 36 då det e ändå är rätt så lågt :D

Tackar för hjälpen King Grub!!:D

Sk1llz
2012-04-30, 12:41
Vilket är en orsak till att det är väldigt svårt att räkna kcal med någon större exakthet.

Jag skulle vilja påstå att i det långa loppet behöver man inte oroa sig för exaktheten tack vare De stora talens lag. Ena dagen underskattas den intagna kalorimängden och andra dagen överskattas den - i slutändan blir den genomsnittliga skillnaden hårfin :)

Sniggel
2012-04-30, 12:53
Jag skulle vilja påstå att i det långa loppet behöver man inte oroa sig för exaktheten tack vare De stora talens lag. Ena dagen underskattas den intagna kalorimängden och andra dagen överskattas den - i slutändan blir den genomsnittliga skillnaden hårfin :)

+1

Och även om man felräknar hela sin kaloribudget med 20% i snitt så kommer man ju ändå justera sitt intag eller sina utgifter tills att man uppnår det man vill, även om man räknar fel på vägen

exempelvis:

Uträknat
Äter 3000 kcal och spenderar 3500

Verkligheten
Äter 3600 och spenderar 4100

Apos78
2012-04-30, 13:43
Jag skulle vilja påstå att i det långa loppet behöver man inte oroa sig för exaktheten tack vare De stora talens lag. Ena dagen underskattas den intagna kalorimängden och andra dagen överskattas den - i slutändan blir den genomsnittliga skillnaden hårfin :)

+1

Och även om man felräknar hela sin kaloribudget med 20% i snitt så kommer man ju ändå justera sitt intag eller sina utgifter tills att man uppnår det man vill, även om man räknar fel på vägen

exempelvis:

Uträknat
Äter 3000 kcal och spenderar 3500

Verkligheten
Äter 3600 och spenderar 4100

Absolut. Poängen var att det finns många som räknar kcal in absurdum. Där är det inte fråga om att inte oroa sig i det långa loppet, där oroar man sig galen om ett litet kvällsmål inte stämmer med önskat värde för kcal. Visst kan det bli som sniggel säger men den stora baksidan är väl snarare att man aldrig kan luta sig tillbaka av rädsla för att kcal skall hamna fel.

AEB
2013-01-15, 17:25
Jag har linser från kung markatta och där står det endast
"näringvärde per 100 g:
energi 1477/353 kcal
Protein 25.8g
Kolhydrat 29.6
fett 1.96."

men ska jag plussa på 30 gram kolhydrater för att få fram det korrekta näringvärdet? Vore super snällt ifall någon kunde svara, mina linser ligger bara och skräpar, är grymt sugen på att äta lite!

nyvaken
2013-02-05, 00:19
Alltså seriöst hörni, röda linser.

Varför äter man inte uteslutande det? Tillsammans med någon lök, lite grönsaker och ett gäng ägg varje dag. Det känns billigt och väldigt optimalt, har jag missat nåt?

Jode
2013-02-05, 11:16
Alltså seriöst hörni, röda linser.

Varför äter man inte uteslutande det? Tillsammans med någon lök, lite grönsaker och ett gäng ägg varje dag. Det känns billigt och väldigt optimalt, har jag missat nåt?

När jag nyss var och reste i Nepal så åt vi de dem själva äter frukost/lunch och middag. Dal Bhat ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dal_bhat )

Väldigt gott och det består till stor del av en kryddig linsgryta. Jag äter normalt stora mängder fiberrika grönsaker och ett högt proteinintag. Men jävlar vad min mage inte gillade alla linser jag åt mig mätt på. Hade behövt fyra komagar för att tryckutjämna all gasbildning. Smakmässigt tröttnade jag aldrig, men magen var ganska dryg efter några veckor av denna kosthållning!

Juxta
2013-02-05, 15:46
När jag nyss var och reste i Nepal så åt vi de dem själva äter frukost/lunch och middag. Dal Bhat ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dal_bhat )

Väldigt gott och det består till stor del av en kryddig linsgryta. Jag äter normalt stora mängder fiberrika grönsaker och ett högt proteinintag. Men jävlar vad min mage inte gillade alla linser jag åt mig mätt på. Hade behövt fyra komagar för att tryckutjämna all gasbildning. Smakmässigt tröttnade jag aldrig, men magen var ganska dryg efter några veckor av denna kosthållning!

Enligt min erfarenhet, och även andras utsagor, är detta en vanesak för magen. I börjar fes jag så mycket att jag säkerligen på egen hand skapade ett eller två ozonhål, men nu reagerar jag inte alls på bönor och linser.

Jode
2013-02-05, 19:09
Enligt min erfarenhet, och även andras utsagor, är detta en vanesak för magen. I börjar fes jag så mycket att jag säkerligen på egen hand skapade ett eller två ozonhål, men nu reagerar jag inte alls på bönor och linser.

Givetvis är det så. Till en viss del åtminstone. Som jag skrev tidigare är jag van vid gas bildande mat i stora mängder. (1-2kg broccoli, blomkål och liknande per dag) i perioder. Men ibland får magen nog ändå. Iaf min