handdator

Visa fullständig version : "bra vs dålig" mat?


ps3fanswe
2012-04-30, 08:06
Vad räknar ni som dålig mat?

Vad avgör det för er?

Pyttipanna med stekt ägg? bra elllr dåligt? (färdigköpt)

Egengjord hamburgare på nöttfärs med pasta och liten klick bea?

Köttbullar med potatis och brunsås.

Chrbo
2012-04-30, 08:15
Det beror helt på vad du eftersträvar. Under deff tycker jag att energirik mat som inte mättar är dålig mat. Under bulk vet jag inte om det finns något dåligt, det skulle väl vara äcklig mat då.

Sheogorath
2012-04-30, 08:15
Bra mat alltihopa. Varför skulle det vara dålig mat?

Mouline
2012-04-30, 08:15
Kalorier in, Kalorier ut
Energi in, energi ut.
Vad får du utav maten du stoppar i dig i näringsvärde; ex Omegor, Mineraler, Vitaminer, Fulländade proteiner, snabb/långsam kolhydrat.

http://www7.slv.se/Naringssok/SokLivsmedelsGrupper.aspx

mij82
2012-04-30, 08:16
http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

Peter Hansen
2012-04-30, 08:18
Allt det där är bra mat, kanske ännu bättre om du lägger till grönsaker så du får lite fibrer etc.

Tumregel är att bra mat = varierad mat du tillagar från grunden samt mycket grönsaker

Sen har jag varit på de flesta stora fabrikerna som gör färdigrätter och det är också väldigt bra mat, dock kanske lite ofördelaktig makronutrientfördelning.

Skräpmat enligt mig är till exempel flingor med chockladöverdrag, massa vitt bröd, endast äta nudlar etcetcetc menäven dessa kan man äta ibland utan att det påverkar ett skit =D

Eddie Vedder
2012-04-30, 08:38
Kalorier in, Kalorier ut
Energi in, energi ut.

Fast frågan gällde ju kvalitet på maten. Det där gäller på den mest fundamentala energibalansnivån men väldigt snabbt är den förklaringen otillräcklig. Alltså så fort man vill ha ut något mer än bara vikt upp eller vikt ner i en diskussion måste man diskutera mer än kaloribalans.

Och som alla redan nämnt, allt det uppräknade är bra mat. Och god. :)

Sniggel
2012-04-30, 08:39
Skräpmat enligt mig är till exempel flingor med chockladöverdrag, massa vitt bröd, endast äta nudlar etcetcetc menäven dessa kan man äta ibland utan att det påverkar ett skit =D

Och kan t om vara att föredra för en högenergiförbrukare för att denne ska klara av att återhämta sig och inte tappa i vikt.

Fredrik_S
2012-04-30, 08:49
Och kan t om vara att föredra för en högenergiförbrukare för att denne ska klara av att återhämta sig och inte tappa i vikt.

Precis.. vitt bröd flingor och liknande fettsnåla fiberfattiga kolhydratskällor är en mycket stor del av min kosthållning (ca 5000 kcal per dag är min energiballans).
Dålig mat för mig efter jag täckt mitt vitamin protein och fiberbehov är just ännu mer broccoli kyckling och fullkorn.

Sniggel
2012-04-30, 08:52
Precis.. vitt bröd flingor och liknande fettsnåla fiberfattiga kolhydratskällor är en mycket stor del av min kosthållning (ca 5000 kcal per dag är min energiballans).
Dålig mat för mig efter jag täckt mitt vitamin protein och fiberbehov är just ännu mer broccoli kyckling och fullkorn.

Know tha feeling. Har själv haft en period där jag behövt 4000-6000 om dagen. Tänk dig hur jobbigt det blir om man mår dåligt att att äta vete och övrigt spannmål :D
Blivit mycket malto, socker och grädde ett tag.

Mouline
2012-04-30, 08:53
Fast frågan gällde ju kvalitet på maten. Det där gäller på den mest fundamentala energibalansnivån men väldigt snabbt är den förklaringen otillräcklig. Alltså så fort man vill ha ut något mer än bara vikt upp eller vikt ner i en diskussion måste man diskutera mer än kaloribalans.

Och som alla redan nämnt, allt det uppräknade är bra mat. Och god. :)
Vad får du utav maten du stoppar i dig i näringsvärde; ex Omegor, Mineraler, Vitaminer, Fulländade proteiner, snabb/långsam kolhydrat.

Ehm?

Eddie Vedder
2012-04-30, 08:54
Vad får du utav maten du stoppar i dig i näringsvärde; ex Omegor, Mineraler, Vitaminer, Fulländade proteiner, snabb/långsam kolhydrat.

Ehm?

Ja okej. Då missförstod jag. Jag kopplade inte riktigt det senare till det första. Men då håller jag med. :)

Fredrik_S
2012-04-30, 09:01
Know tha feeling. Har själv haft en period där jag behövt 4000-6000 om dagen. Tänk dig hur jobbigt det blir om man mår dåligt att att äta vete och övrigt spannmål :D
Blivit mycket malto, socker och grädde ett tag.

aha förstår. pommes!!
Malto är en rätt så stor del för mig också... En kolhydratsfavorit jag har nu är lidls pommes 5% fett. Med Ketchsup eller liknande söt sås. Ger en bra stor del av Glukos kontra fruktos. och det ger mig en lagom bra känsla i mage vad gäller mättnad och prestation. Iaf att föredra istället för malto till maten :)

ps3fanswe
2012-04-30, 09:24
Kan ju passa på att rekommendera något riktigt gott jag lagade igår.

Köp färsk lax. Lägg i form.

Häll sedan över teriyakisås, riv ingefära, pressa citron, salta, och lite chili på. In med laxen i ugnen på ca 175 grader i ca 30 min. servera med quinoa eller couscous..

Pretorian
2012-04-30, 09:30
All mat i min journal är bra mat enligt mig. Så jäkla gott...

Peter Hansen
2012-04-30, 09:31
Och kan t om vara att föredra för en högenergiförbrukare för att denne ska klara av att återhämta sig och inte tappa i vikt.

Jorå absolut! trodde nog TS var ute efter lite basic info =D

Peter Hansen
2012-04-30, 09:34
Precis.. vitt bröd flingor och liknande fettsnåla fiberfattiga kolhydratskällor är en mycket stor del av min kosthållning (ca 5000 kcal per dag är min energiballans).
Dålig mat för mig efter jag täckt mitt vitamin protein och fiberbehov är just ännu mer broccoli kyckling och fullkorn.

Jo men lite av ett specialfall är väl du också Fredde! Bränner lika mycket kalorier som alla barnen på ett dagis =D

Sheogorath
2012-04-30, 09:48
Jo men lite av ett specialfall är väl du också Fredde! Bränner lika mycket kalorier som alla barnen på ett dagis =D

Han är inte ensam. Ljus bröd, pasta (ej den äckliga fullkornsvarianten) mm är stapelvara i både bulk- och deffdieter för min del. Praktiskt (lätt att väga) och har bra makros för post-workout tillsammans med annat som ökar på proteinet.

speedy83
2012-04-30, 10:13
Han är inte ensam. Ljus bröd, pasta (ej den äckliga fullkornsvarianten) mm är stapelvara i både bulk- och deffdieter för min del. Praktiskt (lätt att väga) och har bra makros för post-workout tillsammans med annat som ökar på proteinet.

En liten fundering, själv har jag ofta lunchlåda på föregående kvälls middag, om man då har middag som lämpar sig bra för post workout hur funkar det till lunch? eller snarare är väl frågan, har du separat middag/lunch?

Sheogorath
2012-04-30, 10:24
En liten fundering, själv har jag ofta lunchlåda på föregående kvälls middag, om man då har middag som lämpar sig bra för post workout hur funkar det till lunch? eller snarare är väl frågan, har du separat middag/lunch?

Ja. Jag vill ha så mycket kolhydrat som möjligt post-workout och därför blir det i den senare delen av deffen bara fett, protein och grönsaker innan eftermiddagsträningen (bortsett från frukost där jag har kolhydrater också i form av gröt). I början av dieten brukar jag unna mig kolhydrater både i lunchen och på eftermiddagen (någon eller några skivor bröd). Men nu tycker jag inte att jag har "råd" med kolhydrater innan träning längre och då äter jag ändå 2800 kcal / dygn.

speedy83
2012-04-30, 13:21
Ja. Jag vill ha så mycket kolhydrat som möjligt post-workout och därför blir det i den senare delen av deffen bara fett, protein och grönsaker innan eftermiddagsträningen (bortsett från frukost där jag har kolhydrater också i form av gröt). I början av dieten brukar jag unna mig kolhydrater både i lunchen och på eftermiddagen (någon eller några skivor bröd). Men nu tycker jag inte att jag har "råd" med kolhydrater innan träning längre och då äter jag ändå 2800 kcal / dygn.

Ok, tack för svar. Inte illa att kunna äta 2800 i slutet på deffen :) det är alltså endast i slutet av deffen som du avstår till lunch osv.

Perramja
2012-04-30, 13:21
I min värld är bra mat lika med råvaror i sin naturliga form som har genomgått så få processer som möjligt. Kött, ägg, potatis, ris, gryn, fisk, grönsaker mm (helst ekologiskt). Dålig mat för mig är de flesta processade produkter med en massa tillsatser avsedda att förlänga hållbarhet osv, samt mat som innehåller ämnen som vi vet kan vara skadliga för oss (ex charkprodukter).

Är nog tämligen ensam om denna uppfattning här verkar det som, det verkar främst vara kalorier in-kalorier ut som räknas, men i min yrkesbana bland biologer och naturvetare tänker de flesta kollegor som jag:)

Sheogorath
2012-04-30, 13:26
Ok, tack för svar. Inte illa att kunna äta 2800 i slutet på deffen :) det är alltså endast i slutet av deffen som du avstår till lunch osv.

Från och med 2800 kcal brukar jag avstå alla kolhydrater innan träning bortsett från frukost. När jag låg på 2900 hade jag exempelvis en macka + proteindrink vid 15-tiden. Där finns bara en proteindrink nu. Så förra sänkningen innebar att den mackan fick ryka. :)

Eddie Vedder
2012-04-30, 13:26
Är nog tämligen ensam om denna uppfattning här verkar det som

Nej eftersom alla är överens om att köttbullar med brunsås, egengjord hamburgare med bea och pytt i panna är bra mat så är det ju uppenbart att mer saker spelar roll. Men att det inte är obegränsat hur bra det är med "bra" mat, mer och mer och mer.

ps3fanswe
2012-04-30, 13:42
va tycker ni om tacos då?

Mouline
2012-04-30, 13:44
Gott som fan, själv?
Kamma dig nu..

Eddie Vedder
2012-04-30, 13:51
va tycker ni om tacos då?

Det är lite som att säga "Vad tycker ni om julbord då?". Frihetsgraderna i vad man ka göra av tacos är ju rätt enorma. Men om vi håller oss till att se på de klassiska råvarorna så är det väl skalet och bröden som är mindre näringsrika, bara raffinerade kolhydrater. Inget man dör av men det är ju ändå det man får anse vara det sämsta där.

Sheogorath
2012-04-30, 13:53
Tacos har jag haft i början av mina dieter när jag har råd med lite kollisar även i lunchen. Kött, ost, grönsaker och majsbröd. Bra skit. Och gott.

Sniggel
2012-04-30, 14:10
Definitionen av "bra mat" är mat som "gör nytta". Det är svårt att hitta mat som inte kan fylla en nyttig funktion.
För en person med BMI 35 som äter 1000 kcal formfranska dagligen kan säkert formfranska räknas som "dålig mat". Men det är svårt att säga då där kanske är något annat i kosten som är bättre att skära ner på/ta bort (500 kcal Coca Cola och 500 kcal apelsinjuice?) och då kanske inte formfranskan gör någon skada (med "göra skada" syftar jag på bibehållen fetma) eller så kan mängden halveras i kombination med att Colan tas bort och helt plötsligt har 1000 kcal tagits bort från kosten och då är formfranskan inte längre lika onyttig, trots att den fortfarande äts utav.
Det kanske får personen att gå ner i vikt och därmed förbättra sin hälsa och då är det fel att säga att formfranskan inte gör någon nytta då den ingår i en kost som förbättrar hälsan.
Nyttan den gör är att personen förmodligen främst tycker att det smakar gott och denne trivs med att äta det.

Snorkelfarsan
2012-04-30, 20:04
Precis.. vitt bröd flingor och liknande fettsnåla fiberfattiga kolhydratskällor är en mycket stor del av min kosthållning (ca 5000 kcal per dag är min energiballans).
Dålig mat för mig efter jag täckt mitt vitamin protein och fiberbehov är just ännu mer broccoli kyckling och fullkorn.

Vad gör du för att få en energiförbrukning på 5000 kalorier per dag? Jag skulle behöva springa 2 mil om dagen! :p

On topic: vad som är bra eller dåligt kan variera väldigt mycket som många andra påpekat. Det handlar väldigt mycket om ens personliga behov och omständigheter. Typiskt dålig/näringsfattig/kaloririk mat kan i många situationer vara nyttig beroende på omständigheterna (se fredriks exempel ovan).

Överlag kan man dock påstå att en viss typ av mat generellt sett är sämre/bättre än någon annan typ av mat för en befolkningsgrupp eller för befolkningen i stort. Men på individnivå kan det som sagt skilja sig åt ganska mycket. Dessa generaliseringar är ju t ex vad SLV försöker åstadkomma.