handdator

Visa fullständig version : funkar detta som deff?


användaren
2012-04-30, 02:30
92kg på 182cm och mycket är fett. dags för rejäl deff.

har kommit igång fint med styrketräningen och vill tappa så lite som möjligt. dock har jag många kilo att gå ner innan jag kan börja käka igen. har väl inte satt någon riktig målvikt men strax under 80kg skulle jag vilja väga.

satt och knåpade lite på hur ett möjligt kostupplägg kunde se ut. kom fram till att dessa siffror är väl så nära smärtgränsen jag kommer rent psykiskt.
1000 kcal
130 g protein

är det för lite kalorier och protein för att jag skall kunna behålla dom små muskler jag skaffat mig de senaste månaderna? jag går hellre ner snabbt vilket jag tycker är enklare psykologiskt än ligger på ett underskott i 1 år. bara jag inte fuckar upp de små framsteg jag gjort hittills.

PetterHultin
2012-04-30, 06:06
Med 1000 kcal kommer både dina muskler och organ vara döda inom en månad.. ^^

HARRIS AND BENEDICT FORMEL:
66.5 + (13.7516 * kg) + (5.0033 * cm) - (6.7550 * ålder)= BMR

Där får du ut ditt minsta antal kcal/dag för att behålla vikten. Multiplicera sedan detta med 1.2-2.0 beroende på hur jobbig din dag är. 1.2= en dag vid datorn. Dra sedan av 500 kcal från detta värde, så mycket ska du äta per dag. DVS det skiljer på träningsdagar och vilodagar till att BÖRJA med!
Väg dig varje dag. Efter en vecka, addera alla vikter, dividera med 7= den veckans vikt. En vecka senare har du gjort samma sak, ligger du rätt i kcal-underskott ska den totala vikten vara 0,5 kg mindre, ungefär.

May the force be with you.

Pretorian
2012-04-30, 06:37
jag går hellre ner snabbt vilket jag tycker är enklare psykologiskt än ligger på ett underskott i 1 år. bara jag inte fuckar upp de små framsteg jag gjort hittills.

Går du ner snabbt så kommer du fucka upp de små framsteg du gjort.

PetterHultin
2012-04-30, 06:50
True story bro. Du kan inte "gå ner snabbt" och förvänta dig att klara samma vikter eller ha kvar dina muskler överhuvudtaget för den delen. Allt går förlorat.

madballz
2012-04-30, 10:15
Mitt tips till dig är att börja på ett underskott om 300 kcal per dag, sedan öka successivt, jag har deffat sedan november och har nu ökat mitt underskott då kroppen har börjat vänja sig, känner knappt hunger längre, just nu har jag ett underskott på 800 kcal och har haft det i någon vecka, men min deff är snart klar också :)

King Grub
2012-04-30, 11:48
Med 1000 kcal kommer både dina muskler och organ vara döda inom en månad.. ^^

Äh.

användaren
2012-04-30, 12:45
Med 1000 kcal kommer både dina muskler och organ vara döda inom en månad.. ^^

HARRIS AND BENEDICT FORMEL:
66.5 + (13.7516 * kg) + (5.0033 * cm) - (6.7550 * ålder)= BMR

Där får du ut ditt minsta antal kcal/dag för att behålla vikten. Multiplicera sedan detta med 1.2-2.0 beroende på hur jobbig din dag är. 1.2= en dag vid datorn. Dra sedan av 500 kcal från detta värde, så mycket ska du äta per dag. DVS det skiljer på träningsdagar och vilodagar till att BÖRJA med!
Väg dig varje dag. Efter en vecka, addera alla vikter, dividera med 7= den veckans vikt. En vecka senare har du gjort samma sak, ligger du rätt i kcal-underskott ska den totala vikten vara 0,5 kg mindre, ungefär.

May the force be with you.

jo men varför är det hälsosamt med just 500 kcal underskott och inte 1000 till exempel?

vad är det som avgör om man ligger på för lågt underskott? är det när man tappar styrka? jag skall naturligtvis se till att få i mig alla vitaminer och andra ämnen jag behöver.