handdator

Visa fullständig version : 5kg på 5veckor?


crizzan
2012-04-29, 23:21
Hej, jag är en kill1 på 15år som tänkte gå ner lite i fettprocent till sommaren. Jag väger nu ca 80-82 är 178cm lång och 23%kroppsfett enligt BMI. Nu undrar jag om ni tror att det går att gå ner ca5kg i fett på 5 veckor ifall jag äter minst 50% protein av allt jag får i mig och då äter jag tills jag blir mätt. Undrar om ni tror detta är troligt? Kommer Äta mest vanlig mat (skolmat, maten som serveras hemma) + kvarg och proteinbars typ. Tycker ni detta låter rimligt? har ni några tips eller frågor?
Tacksam för kritik, svar m.m! :)

AndreasBastard
2012-04-29, 23:34
Ja det är möjligt. Men inte väldigt lätt. Spendera några kvällar med att läsa på om deffning här på forumet och skaffa grundläggande förståelse för hur du bör gå tillväga.

Chrbo
2012-04-30, 06:44
1k kcal underskott per dag är inget svårt alls så det ska inte vara några problem om du håller koll på ditt kcal-intag.

Pretorian
2012-04-30, 06:54
Jag tror det blir svårt att ligga på 1000 i underskott varje dag OCH att äta sig mätt.

Talvathir
2012-04-30, 07:33
Om du hystar in lite fysisk aktivietet i planen ökar du nog på dina odds betraktligt.

Mouline
2012-04-30, 08:01
http://2.bp.blogspot.com/_gu-loyrLwfQ/S_9dB9X5z4I/AAAAAAAAACQ/atC7l-ZraSg/s1600/you-can-do-it.jpg

Nuff said

crizzan
2012-04-30, 11:33
Kan väl skriva vad jag kommer träna också:
kommer springa ca30min varje morgon innan frukost (vill även bättra konditionen)
3dagars gym + 3-5pass fotboll i veckan och match. Tack för kommentarerna, ska läsa på lite!

Chrbo
2012-04-30, 11:47
Kan väl skriva vad jag kommer träna också:
kommer springa ca30min varje morgon innan frukost (vill även bättra konditionen)
3dagars gym + 3-5pass fotboll i veckan och match. Tack för kommentarerna, ska läsa på lite!

Det fetstilta låter jävligt hårt och jag tror att du kommer att ha mycket svårt att hålla det i fem veckors tid.

TheIsh
2012-04-30, 12:18
Jag tror det blir svårt att ligga på 1000 i underskott varje dag OCH att äta sig mätt.

Typ det jag gör. +/-100.. // Mellansveriges segaste.

Kotten
2012-04-30, 12:24
Jag tror det blir svårt att ligga på 1000 i underskott varje dag OCH att äta sig mätt.

Funkar kanon för mig. Beror helt på vad man äter

Fishtank
2012-04-30, 12:37
Det fetstilta låter jävligt hårt och jag tror att du kommer att ha mycket svårt att hålla det i fem veckors tid.

Springa 30 minuter är inte jobbigt för någon som är van att springa.
Spelar man fotboll lär man vara van vid det.

Ronn
2012-04-30, 13:02
Varför just 5kg? Är du med i nån tävling eller? Du skrev ju själv att du vill gå ner i fettprocent då är väl vikten och hur snabbt du går ner i vikt helt irrelevant, det är väl fettförlusten du vill maximera?

Fattar inte alla "ja det kan du" och sen en massa tips på hur man gör det utan någon som helst eftertanke har vi hamnat på familjelivs forum helt plötsligt?

Ronn
2012-04-30, 13:04
Repetition till sådant som redan skrivits tusentals gånger om här på forumet, för att maximera din fettförlust, lägg dig på ett rimligt underskott någonstans mellan 500-700kcal per dag och styrketräna, justera allteftersom du ser resultaten och glöm inte den psykologiska aspekten för att lyckas i längden.

Pretorian
2012-04-30, 22:04
Funkar kanon för mig. Beror helt på vad man äter

Det finns alltid undantag. Tror fortfarande det blir svårt.

crizzan
2012-04-30, 22:25
Det enda sättet att få reda på om det kommer funka är ju att testa. Nej jag ska inte va med i en tävling men om man ligger på ca 1000kcal underskott skall man inte tappa några muskler typ vad jag har läst. Kommer styrketräna och springa kanske blir mer jogging och det kommer jag göra 5dagar i veckan. Skitbra kritik tack som fan! kan skriva träningsjorunal börjar på onsdag. kommer inte väga någonting men gå lite på känsla och försöka äta bra saker/ bättre alternativ till saker. Ska göra mitt bästa för att gå ner i vikt på ett bra sätt. om jag får i mig 160g protein per dag borde jag väl inte tappa särskilt mycket muskel massa?
Tack för alla svar och sånt, som sagt träningsjornal kommer och börjar på onsdag!

Ronn
2012-04-30, 22:49
om jag får i mig 160g protein per dag borde jag väl inte tappa särskilt mycket muskel massa?

Nu vet jag att du också skrev att du ska träna men det räcker inte med att äta protein, man måste sköta styrketräningen och inte ligga på allt för stort underskott om man vill behålla så mycket muskler som möjligt.

Om du inte räknar kalorier blir det svårt att veta vad du faktiskt hamnar på så börja lite smått och justera om det behövs efter att du ser resultaten, haka inte upp dig för mycket på vad vågen visar från dag till dag använd spegeln istället, skynda långsamt och lycka till! :thumbup:

crizzan
2012-05-01, 00:40
Tror inte jag kommer hamna på för stort underskott om jag äter mig ganska mätt och försöker hålla mig på minst 140gram protein. Kommer styrke träna 3gånger i veckan så tror inte det ska vara något problem. Problemet för mig är att jag bor inte själv och går i skolan och har svårt att räkna kalorier för det är så olika dag för dag. Men som sagt det är väl upp till bevis och ska försöka mitt bästa. bra kritik! Ska ta åt mig detta iför deffen och kör stenhårt från och med 2maj till 6 juni då har det gått 5veckor exakt. Det är inte det att jag ska vara med i någon tävling eller något utan att vill sätta upp mål för om jag inte har det kommer jag tänka men det är lugnt kan ta lite godis. Allt eller inget brukar vara det enda som funkar för mig;) Bra kritik tar åt mig så fortsätt ge tips m.m. :)

cakehole
2012-05-01, 09:10
Tror inte jag kommer hamna på för stort underskott om jag äter mig ganska mätt och försöker hålla mig på minst 140gram protein. Kommer styrke träna 3gånger i veckan så tror inte det ska vara något problem. Problemet för mig är att jag bor inte själv och går i skolan och har svårt att räkna kalorier för det är så olika dag för dag. Men som sagt det är väl upp till bevis och ska försöka mitt bästa. bra kritik! Ska ta åt mig detta iför deffen och kör stenhårt från och med 2maj till 6 juni då har det gått 5veckor exakt. Det är inte det att jag ska vara med i någon tävling eller något utan att vill sätta upp mål för om jag inte har det kommer jag tänka men det är lugnt kan ta lite godis. Allt eller inget brukar vara det enda som funkar för mig;) Bra kritik tar åt mig så fortsätt ge tips m.m. :)

Va fasiken.. När en annan var en ung grabb så tänkte man inte alls i de banorna. Men på den tiden fanns knappt internet heller.

Så tiderna förändras for sure. Men om det är till det bättre eller inte you decide.

Mattiays
2012-05-01, 11:22
Repetition till sådant som redan skrivits tusentals gånger om här på forumet, för att maximera din fettförlust, lägg dig på ett rimligt underskott någonstans mellan 500-700kcal per dag och styrketräna, justera allteftersom du ser resultaten och glöm inte den psykologiska aspekten för att lyckas i längden.
Så du menar att kroppen inte kan göra av med mer än 0,5-0,7kg fett/vecka?;)

Ronn
2012-05-01, 11:26
Så du menar att kroppen inte kan göra av med mer än 0,5-0,7kg fett/vecka?;)

Inte alls vad jag säger, du måste räkna med risken att förlora muskelmassa, om du siktar på för snabb nedgång ökar risken väsentligt att du även tappar muskelmassa och det är ju kontraproduktivt om målet är att behålla muskelmassan och bli av med fettet.

Vikten är egentligen irrelevant om man gör det för utseendet, det är ju bara en måttenhet i sammanhanget.

crizzan
2012-05-01, 14:46
som sagt kommer inte räkna kalorier så det kan ju bli 1600kcal på en dag och en annan 2100kcal. Ja ni kanske förstår att jag inte kommer gå ner lika mycket varje vecka min mitt mål är att göra mitt bästa för att få fram den muskulatur jag har fram till sommaren. Förstår vad du menar Ronn men det är just fram till sommarlovet jag vill ha gått ner en del och har bara 5veckor på mig. hade jag haft 10veckor på mig hade jag kanske gått på ca 500kcal underskott. Cokehole är det inte bra att jag tänker på träning och kost? För om man börjar i tidig ålder kommer jag väl veta en hel del om detta om några år? :)

crizzan
2012-05-03, 06:47
Igår gjorde jag och åt detta:
Löpning 20-30min (300kcal)
Eaa 2skopor
1ägg och havregrynsgröt med stevia(sötningsmedel) och kanel
pyttipanna 1ägg vita
kyckling ris och sås
målvaktsträning (inte så intensiv)
kvarg

Detta åt jag igår, ser detta okej ut?