handdator

Visa fullständig version : Träna hemma? Tips?


Donk
2012-04-29, 23:10
Hejsan!

Jag är 24 år nu snart och har tänkt på att börja bygga muskler sedan jag gick på gymnasiet. Det har alltid funnits något annat som tog min tid.

Jag har lyckats skaffa 2 barn och min tid till övriga sysslor är inte mycket.

Närmaste gym är 1.5 mil bort och inget vidare. Vill man ha det bättre utbudet så är det en 3.5 mils körning och då min sambo jobbar som undersköterska så är det näst intill omöjligt att få in en regelbunden träningsrutin.

I vilket fall som helst så vill jag börja bygga muskler. Jag finner det bra mycket enklare att ha ett schema att följa men eftersom jag inte har någon bra koll på alla olika övningar så skulle jag uppskatta om någon kan slänga ihop ett schema eller åtminstone ge mig lite tips?

Jag hade velat köra hemma, kanske 4-5 dagar/veckan.
Tippar på att jag kan lägga undan 1-1.5 timma per dag åt att träna.

Jag har en tendens att när jag väl bestämt mig göra något som man kan mäta resultatet i så vill jag gå in till 100%.

Den "simpla" utrustningen jag har hemma är:

Hantlar med utbytbara vikter.
Skivstång
Träningsbänk
Boxningssäck

Jag vill träna hela kroppen. Benen är väl det som kommer bli svårast att träna med den utrustningen.

Jag är tacksam för alla svar och jag skulle verkligen uppskatta om någon hade tips på ett bra schema.

Tack på förhand!

Latissimus Dorsi
2012-04-29, 23:12
Sök scooby1961 på youtube, så ska du se att du hittar sjukt mycket bra material just ang. hemmaträning. Lycka till för övrigt!

Donk
2012-04-29, 23:23
Snabbt svar.. Tusen tack.. ska kolla in det på en gång..

svenbanan
2012-04-29, 23:30
Hur mycket vikt kan du ha på stången. Det är ju bara att frivända upp den och köra frontböj (eller pushpressa den halvvägs upp och ta ned den på ryggen för bakböj). Okej att det vore bättre med 100kg än 70kg för bakböj. Men gör 5x15 djupa så lär nog benen bli riktiga stockar ändå. Eller ta sandsäcken på axeln och böj.

Sätt upp en pullupstång. Antingen dörrtrapets eller ett rör som du kan sätta upp i garaget e.dyl.

Donk
2012-04-29, 23:38
Hur mycket vikt kan du ha på stången. Det är ju bara att frivända upp den och köra frontböj (eller pushpressa den halvvägs upp och ta ned den på ryggen för bakböj). Okej att det vore bättre med 100kg än 70kg för bakböj. Men gör 5x15 djupa så lär nog benen bli riktiga stockar ändå. Eller ta sandsäcken på axeln och böj.

Sätt upp en pullupstång. Antingen dörrtrapets eller ett rör som du kan sätta upp i garaget e.dyl.

Sedär! Mycket bra tips.. Tackar.. Har nog vikter till stången runt 100.. har inte kollat igenom allt jag hämtade hos min far men det var en hel del.

Donk
2015-01-10, 09:12
Self update! Det känns som om det var bra mycket lägre sedan jag postade detta inlägg. Det lades även på is ytterligare en gång efter att jag skrev det.

I slutet av februari bestämde jag mig att ta tag i mig själv! (22 februari) har jag gjort min första anteckning i min tränings app i telefonen. Då var jag igång. Började även med lchf i slutet av mars. Jag hade läst att man bör mäta/ta bilder för att se resultat och det gjorde jag. Mätte bara biceps då och bara efter 2 månaders träning hade jag ökat 2cm. (Kan ha mätt fel) efter ytterligare 2 månader så var omkretsen samma som förut men jag såg ju att muskler syntes bra mycket mer (hade då tappat en del fett).

Nu är det snart ett år sedan jag började lyfta här hemma och har nu tappat 20kg från min Max vikt. Har varit nere på -24 kg (ifrån Max) men gått upp lite.

Jag känner mig starkare än någonsin, mitt självförtroende är bra mycket bättre och livet är helt enkelt enklare.

Drömmen är att kunna köpa in mer tränings utrustning till källaren så jag kan få ytterligare variation i min träning. Jag har nu många gånger önskat att börja gå till ett gym men jag vet att tiden inge räcker till om jag ska kunna ta mig dit 3-4ggr/vecka.

Det är väl den största fördelen med att träna hemma. Bara att slänga av sig kläderna ner och köra sitt pass, upp o in i duschen, ut och klart.

Nackdelarna är att man inte kan köra slut på sig totalt i alla övningar (då man behöver en passare) och att utrustningen är så dyr att köpa hem.

nåväl. Om det är någon som sitter i en liknande situation som jag och undrar över något eller vill veta mer om hur jag gjorde så hjälper jag gärna till.

Over and out!

z_bumbi
2015-01-10, 10:06
Inte för att det är någon större fördel att köra slut på sig under träningen men vill du köra tyngre än vad du kan göra hemma så kör de övningarna på gymmet under så många pass du kan få in och sedan kör du pass anpassade för den utrustning du har hemma resterande pass.

Donk
2015-01-10, 10:16
Det har jag med tänkt på och det kommer förmodligen att bli så framöver.


Tack för svaret!

100
2015-01-10, 12:06
Fixar du en böjbur, så behöver du ingen gym alls. Med hjälp av buren kan du gå tyngre i tex böj, bänk och militär.

Marklyft, chins, stång/hantelrodd. Bänk, hantelflyes, armhävningar, dips. Böj, utfall. Och lite curls, extensions, omvända flyes och sidolyft, så är du hemma och behöver inge gym alls!

Westan
2015-01-10, 12:12
En bur, en bänk, en skivstång och massa vikter är det som behövs egentligen... visserligen kostar det om man vill ha bra grejer, men jag tror det är värt det.

crizzan
2015-01-10, 13:24
Om du har pengarna och plats för att köpa en bur, rejäl skivstång och vikter så säger jag kör på. Det hade i alla fall jag gjort och det mesta går att hitta begagnat om man letar :)

G-son
2015-01-10, 13:47
Valde själv att prioritera min tid nu när vi fått en liten bla.

Resonerade själv som så att vissa köper ju en fin tavla, lampa etc... jag köpte vikter :)

Donk
2015-01-10, 22:40
Jajjemän. Tiden är extremt liten för min del! 3 ungar och är bara 26. Hehe.

Har länge tänkt införskaffa mig i en slags bur. Vill gärna göra tunga knäböj. Bu ligger knäböj på is då jag inte känner att det ger något vidare längre med högreps. Kör desto mer utfall och dölyft.

I början var jag väldigt rädd för att skada mig då jag läst en massa om knäböj och dölyfts skador men än så har jag klarat mig rätt bra. Det ända är väl att när jag kör tunga dölyft så susar det lite i kupan mellan repsen. Så jag måste vänta tills jag är stabil igen. Detta brukar bara hända de första setet. Sen planar det ur. Kanske beror på att min uppvärmning på 3 set är lite för lite? Får kika på det. Man vill ju inte tuppa av här nere:).