handdator

Visa fullständig version : Träning 3 ggr/dag för otränade!?


DrDee
2012-04-29, 21:05
Hej!

Jag har nyss sett ett avsnitt av Tv3:s serie "Älskling, du har blivit en tjockis". I programmet får en medelålders, otränad, äkta hälft 7 veckor på sig att gå ner i vikt. Med morot i form av pengar och piska i form av förnedringsteve för hela Sverige, gick i vart fall kvinnan ner 16 kg på sju veckor. Detta genom LCHF-diet, samt träning tre (3) gånger per dag, med ett träningsprogram som naprapaten och PT:n Anders Lidestam tagit fram. Vad jag förstod, verkade det vara någon form av funkitonell cirkelträning, med fokus på aeorob träning i intervallform. "Högintensiv träning" nämndes vid flera tillfällen, utan att de närmre gick in mer på hur detta skulle gå till.

Hur nyttigt kan det egentligen vara för medelålders och otränade tjockisar att rivstarta med 20 pass i veckan? Är inte risken för överträning betydande? Eller har PT Lidenstam lagt upp en supgerprogram som kan köras så pass ofta utan risk för överträning? Hur ser då detta ut?

Har även sett något avsnitt av "Biggest loser" där några deltagare vittnade om att vinnaren (Ralph) praktiskt taget bodde i gymmet. Håller kroppen för detta? Å hur sjutton tränar man då. Det man fick se på tv verkade vara både högintensiv och lågintensiv träning. Förvisso kan man ju träna lågintensivt i relativt höga doser. Har någon koll på hur de la upp sin träning här?

Mvh

DrDee

svenbanan
2012-04-29, 21:31
Hej!

Jag har nyss sett ett avsnitt av Tv3:s serie "Älskling, du har blivit en tjockis". I programmet får en medelålders, otränad, äkta hälft 7 veckor på sig att gå ner i vikt. Med morot i form av pengar och piska i form av förnedringsteve för hela Sverige, gick i vart fall kvinnan ner 16 kg på sju veckor. Detta genom LCHF-diet, samt träning tre (3) gånger per dag, med ett träningsprogram som naprapaten och PT:n Anders Lidestam tagit fram. Vad jag förstod, verkade det vara någon form av funkitonell cirkelträning, med fokus på aeorob träning i intervallform. "Högintensiv träning" nämndes vid flera tillfällen, utan att de närmre gick in mer på hur detta skulle gå till.

Hur nyttigt kan det egentligen vara för medelålders och otränade tjockisar att rivstarta med 20 pass i veckan? Är inte risken för överträning betydande? Eller har PT Lidenstam lagt upp en supgerprogram som kan köras så pass ofta utan risk för överträning? Hur ser då detta ut?

Har även sett något avsnitt av "Biggest loser" där några deltagare vittnade om att vinnaren (Ralph) praktiskt taget bodde i gymmet. Håller kroppen för detta? Å hur sjutton tränar man då. Det man fick se på tv verkade vara både högintensiv och lågintensiv träning. Förvisso kan man ju träna lågintensivt i relativt höga doser. Har någon koll på hur de la upp sin träning här?

Mvh

DrDee

Jag skulle gissa på att de använder lätta vikter och kör många repetitioner i (för dem) högt tempo. Eftersom de rimligtvis har helkass kondis så blir det flåset som gör att de till slut inte orkar mer under passet. Den totala effekten av ett sådant pass skulle då alltså inte vara att musklerna är helt söndermosade, utan snarare att hjärta/lungor fick en hyfsad genomkörare och att musklerna pallar två pass till. Dessa personer är ju förmodligen helt ovana med att ta i ordentligt så när de tror att de inte kan göra en enda repetiotion till så har de egentligen 5 kvar i tanken. Detta borde också kunna medverka till att de inte får jordens träningsvärk direkt och inte kan röra sig på en vecka...

Men som sagt bara spekulation. Har inte sett programmet.

kajjm
2012-04-29, 22:02
Well, dem är där för att tappa vikt.. inte bygga muskler.. "överträning" är väl snarare vad vi använder som ord för att beskriva när du styrketränar mer än vad dina muskler klarar av, för att dem inte hinner återhämta sig och därför snarare kommer bli svagare än att växa och bli starkare..


Dem bygger uppenbarligen inte muskler på det programmet och strävar inte heller efter det

Tolkia
2012-04-29, 22:15
Nu har jag inte sett träningsupplägget (det lär väl också skilja mellan objekten får man hoppas?), men hur många pass man orkar beror ju lite på vad man räknar som ett pass. Om promenader räknas som pass är det enklare att orka träna många pass än om det måste vara döden-nära-nivå på alla. Sedan är det ju kraftigt beroende av vad man gör under resten av dygnet. "överträning" är väl snarare vad vi använder som ord för att beskriva när du styrketränar mer än vad dina muskler klarar av, för att dem inte hinner återhämta sig och därför snarare kommer bli svagare än att växa och bli starkare...
Nej? Överträning är det som händer när man tränar över sin förmåga under längre tid, det finns ingen specifikation av träningsform. Det är säkerligen inte ovanligare hos konditionsidrottare.

(Det skall tilläggas att det enda jag sett av TV-programmet är typ fem minuter av ett avsnitt där den anmälande partnern var ett sådant kontrollfreak att jag har hade haft all förståelse för om "tjockispartnern" ätit dig fet i ren protest. Inte för att han var så fet heller.)

alkemisten3
2012-04-29, 23:49
Hej!

Vad jag förstod, verkade det vara någon form av funkitonell cirkelträning, med fokus på aeorob träning i intervallform. "Högintensiv träning" nämndes vid flera tillfällen, utan att de närmre gick in mer på hur detta skulle gå till.

Hur nyttigt kan det egentligen vara för medelålders och otränade tjockisar att rivstarta med 20 pass i veckan? Är inte risken för överträning betydande?
Mvh

DrDee

Tjena!
HIIT är träningen de talas om, se här för ett bra exempel: http://youtu.be/_Xm3GEDVmbM
"High intensity interval training"

Det är bokstavligen tusentals möjligheter att träna på, och variationer på intensiteten och intervallen är många:
a) 10 sek arbete, 30 sek vila, eller
b) 30 sek arbete, 30 sek vila
c) 20 sek arbete, 10 sek Vila, 20 sek arbete.. (som i youtubelänken ovan)

HIIT är otroligt bra för VO2 och hjärtat i allmänhet, så med rätt intensitet och med hjälp av proffs (som hon ju har) är det nog ganska säkert. HIIT träningen uppgår max till ca 20 minuter ändå bara.

:)

z_bumbi
2012-04-30, 07:16
Det är nästan värdelöst att börja med sådan träning för otränade och än värre i sådan omfattning vilket alla som är något så när pålästa också vet. Om man nu av någon underlig anledning måste köra cirkelträning för konditionen så bana in rörelserna i början och korta sedan av vilan vartefter.
Att köra HIIT är inte heller bättre, det är ju t ex inget man börjar med första veckan för någon otränad ens med ett pass utan även här bygger man upp kroppen så att den tål belastningen.
Att köra intervall utan hög intensitet funkar däremot (bra) men det är en helt annan sak.

Det mest intressanta är som alla vet att man lika gärna kan reglera viktminskningen med kosten och se träningen som ett sätt att behålla muskelmassa t ex med två/tre styrkepass i veckan. För feta människor är det antagligen inte lika bra varken på kort eller lång lång sikt då man bör få in ganska mycket träning för hälsan men skadar man sig vid träningen så blir det ännu lättare att falla tillbaka till gamla vanor.
Så börja med lugn träning och bygg upp mängden med tiden precis som för alla andra tränande. Då kompenserar man också delvis för den minskade förbränningen som blir pga både viktminskning och en sänkning av ämnesomsättningen.

Eddwin
2012-04-30, 22:15
På MTVs I used to be fat så var det en som tränade tre pass ca sex timmar per dag. Från att se på tv hela tiden och äta onyttigt och för mycket så är det en hyfsad omställning att helt plötsigt träna(så mycket) och äta bra mat. De är dock ca 17 år då men det sliter ändå hyfsat på kroppen.

Paperbasket
2012-05-01, 07:29
Oavsett om det fysiskt går/inte går att köra tre pass om dagen kan man fråga sig: Är det hållbart i längden?

Orkar en otränad människa, eller en tränad för den delen, själsligt att köra tre pass om dagen? För min del känns det mer förnuftigt att börja lugnt och trappa upp med tiden. Men sen har dessa program fokus på underhållning och inte friskvård heller.

dluddeckens
2012-05-01, 08:57
Förr jobbade människor hårt på landet och i skogen 10-14 timmar per dag, vecka ut och vecka in.

Tror inte man ska underskatta vad en kropp är kapabel att klara av.

Om det är "opti" för muskeltillväxt som är det centrala på detta forumet - är en helt annan sak.

Har man bara drivkrafter mentalt är 6 timmars "träning" per dag inga problem. Givet att träningen är smart upplagd.

DrDee
2012-05-01, 10:18
Edit:
Den rekommenderade träningen är två klasspass, typ boxercise, spinning eller dylikt på gym per dag och därutöver ett pass med sin partner/coach per dag. Mao ingen styrketräning. Klasspass på gym för att det är då är lättare att få upp puls och kunna ta ut sig ordentligt. Detta om jag förstått teveserien korrekt.

#8 Produktionsbolagen försöker i första hand göra teveunderhållning. Jag håller med dig.

#6 Tycker du att cirkelträning är mindre lämpligt som konditionsträning, och i sådant fall varför?

dluddeckens
2012-05-01, 11:49
Edit:
Den rekommenderade träningen är två klasspass, typ boxercise, spinning eller dylikt på gym per dag och därutöver ett pass med sin partner/coach per dag. Mao ingen styrketräning. Klasspass på gym för att det är då är lättare att få upp puls och kunna ta ut sig ordentligt. Detta om jag förstått teveserien korrekt.

#8 Produktionsbolagen försöker i första hand göra teveunderhållning. Jag håller med dig.

#6 Tycker du att cirkelträning är mindre lämpligt som konditionsträning, och i sådant fall varför?


Det finns jobb som är mer krävande än det där, typ brevbärare med många trappor per dag, eller cykelbud i större städer, anläggare.

z_bumbi
2012-05-01, 20:25
Förr jobbade människor hårt på landet och i skogen 10-14 timmar per dag, vecka ut och vecka in.

Tror inte man ska underskatta vad en kropp är kapabel att klara av.

Om det är "opti" för muskeltillväxt som är det centrala på detta forumet - är en helt annan sak.

Har man bara drivkrafter mentalt är 6 timmars "träning" per dag inga problem. Givet att träningen är smart upplagd.

Du hade alltså redan bestämt dig innan du frågade så vad vill du med tråden?

DrDee
2012-05-02, 10:19
Du hade alltså redan bestämt dig innan du frågade så vad vill du med tråden?

Eh.... det var jag som startade tråden.

Fredron
2012-05-02, 11:03
Förr jobbade människor hårt på landet och i skogen 10-14 timmar per dag, vecka ut och vecka in.

Tror inte man ska underskatta vad en kropp är kapabel att klara av.

Om det är "opti" för muskeltillväxt som är det centrala på detta forumet - är en helt annan sak.

Har man bara drivkrafter mentalt är 6 timmars "träning" per dag inga problem. Givet att träningen är smart upplagd.

Det är nog ingen som ifrågasätter att kroppen klarar mycket. Men här handlar det om att gå från ingen träning till väldigt mycket. Vilket ditt exempel inte berör alls.