handdator

Visa fullständig version : Reducera kortisolutsöndringen av träning


Peter Hansen
2012-04-29, 20:19
Hej!

Jag gjorde ett arbete om ghrelin för ett tag sedan och kom in på en reviewartikel jag nu letar efter. I reviewn så nämnde de ett ämne, fanns mycket i makrill tydligen, som nästan helt kunde motverka den kortisolutsöndrande effekten av träning. Är det någon som vet vilket ämne det kan ha handlat om? jag har letat som ett as nu på pubmed men hittar den inte =(

MVH

King Grub
2012-04-29, 20:30
Fosfatidylserin?

Det är iofs antagligen något negativt att motverka den akuta kortisolfrisättningen som träning åstadkommer.

Peter Hansen
2012-04-29, 20:44
Författarna till reviewn ansåg att ämnet kunde motverka det negativa att av träna för mycket, och på så sätt underlätta viktnedgång. Jag ska fortsätta leta! Skulle vara jätteroligt att veta mer om ämnet =D

Peter Hansen
2012-04-29, 21:48
Okej men det är alltså positivt med den kortisolutsöndring som sker i samband med träning? Kan den samtidigt vara den huvudsakliga orsaken till övertränings-symtom eller hur ligger det till?

Ämnet heter fosfatidylserine! Hittade det till slut. Verkar även vara choline-versionen som är intressant också.

"Early research indicated that oral supplementation with BC-PtdSer 800 mg/day moderated exercise-induced changes to the hypothalamo-pituitary-adrenal axis in untrained participants. Subsequently, this finding was extended to suggest that S-PtdSer 800 mg/day reduced the cortisol response to overtraining during weight training while improving feeling of well-being and decreasing perceived muscle soreness."

Ni kan säkert jättemycket om detta så lika bra att fråga!

Peter Hansen
2012-04-29, 21:49
AH MEN! såg nu att du skrivit det i ditt svar! ffs sorry!

Peter Hansen
2012-04-29, 21:51
hittade en redan startad tråd om det också
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=116786&highlight=fosfatidylserin
Ta bort denna skittråd =D