handdator

Visa fullständig version : Vad är SMI för märke egentligen? (bra/dåligt?)


Mjölkprotein
2012-04-29, 14:04
Hej!

Har börjat bli lite i köpbanorna, igen. Skall köpa både trikå och skor till kommande serie 3/och/eller DM. (Eftersom jag inte vill ställa upp i norrlands, för nära inpå)

Tänkte mestadels på deras trikå, men även deras skor.

Men om man googlar på dessa, så har de ingen hemsida och det finns få resultat som har med dem att göra.
Är det "officiellt SM märke"? Är det bra grejer, eller är Adidas bättre?

MVH

limenka
2012-04-29, 14:06
Vanlig lyftartrikå?

Mjölkprotein
2012-04-29, 14:10
Vanlig lyftartrikå?

Jo jag märkte efteråt att det kanske inte gör så stor skillnad egentligen.

Men hur kommer det sig att i den så är rekommenderad vikt följande;

Medium: 69-85 kg

och i Adidas;

M=61-73 kg

I storlek Large skiljer det nästan ingenting, men varför är det så här stor skillnad i dessa två? (jag vet att det bara är som "rådgivning" till vilken storlek man ska ta)

Hur är det med skorna då, där borde ju kvalitén skilja en del från tillverkare till en annan.

limenka
2012-04-29, 14:21
Jo jag märkte efteråt att det kanske inte gör så stor skillnad egentligen.

Men hur kommer det sig att i den så är rekommenderad vikt följande;

Medium: 69-85 kg

och i Adidas;

M=61-73 kg

I storlek Large skiljer det nästan ingenting, men varför är det så här stor skillnad i dessa två? (jag vet att det bara är som "rådgivning" till vilken storlek man ska ta)

Hur är det med skorna då, där borde ju kvalitén skilja en del från tillverkare till en annan.

Varför det är olika på M har nog ingen svar på utan företag (klädtillverkare generellt) får ange S,M,L osv hur de vill. Vill du vara 100 % säker på att du får en godkänd trikå enligt reglerna om mått osv så köp en vanlig Adidas lyftartrikå. :thumbup:

Skorna vet jag inget om, aldrig hört talas om SMI. Har själv Adidas som jag köpte enbart för de var snygga. :D

Ponitus
2012-04-29, 15:26
Jag har ett par SMI Comp II (om jag minns rätt på namnet) och dom är jättebra.
Visst, det är dom enda lyftarskor jag har testat men ändå.

Ända problem jag har haft med dom är att skosnörena gick av efter några dagar.
Jag bytte till ett par skosnören ifrån ett par jobbarskor - nu håller de.

joker560
2012-04-29, 15:54
En kille på klubben har smi, dom blåa, som utgått och dom är riktigt schyssta.
Från syrien

Mjölkprotein
2012-04-29, 20:58
Hm, är det tillåtet att ha ärmar på en trikå? (styrkelyft)

Är det tillåtet att ha dragkedja på ryggen?

limenka
2012-04-29, 21:10
Hm, är det tillåtet att ha ärmar på en trikå? (styrkelyft)

Är det tillåtet att ha dragkedja på ryggen?

Jag hade inte godkänt trikå med ärmar på tävling.

I reglerna står det "skall vara tillverkad i ett enda stycke av elastiskt material [..]" vilket de med dragkedja inte är om man vill vara petig.

Mjölkprotein
2012-04-29, 21:21
Jag hade inte godkänt trikå med ärmar på tävling.

I reglerna står det "skall vara tillverkad i ett enda stycke av elastiskt material [..]" vilket de med dragkedja inte är om man vill vara petig.

Varför? Det står inte i regelboken att det inte är tillåtet med ärmar.

Om dragkedjan inte går från topp till slut så är väl den i ett stycke?

limenka
2012-04-29, 21:27
Varför? Det står inte i regelboken att det inte är tillåtet med ärmar.

Om dragkedjan inte går från topp till slut så är väl den i ett stycke?

Nej i reglerna står det inget om ärmar eller blixtlås för trikån. Däremot finns en bild som visar hur en trikå (dräkt) ska se ut.

I reglerna står det att t-shirt skall bäras under trikå. Om du har trikå med ärmar blir det två lager vilket inte är godkänt. Använder du trikå med blixtlås så blir det metal mot stång och mot bänk vilket sannolikhet inte är godkänd på en seriös tävling. :)

Mjölkprotein
2012-04-29, 21:29
Nej i reglerna står det inget om ärmar eller blixtlås för trikån. Däremot finns en bild som visar hur en trikå ska se ut.

I reglerna står det att t-shirt skall bäras under trikå. Om du har trikå med ärmar blir det två lager vilket inte är godkänt. Använder du trikå med blixtlås så blir det metal mot stång och mot bänk vilket sannolikhet inte är godkänd på en seriös tävling. :)

Jaså! Då förstår jag.

Tackar!

limenka
2012-04-29, 21:30
Jaså! Då förstår jag.

Tackar!

Lycka till med satsningen :thumbup: