handdator

Visa fullständig version : Harvard University ger Kolozzeummedlemmar hopp!


Eddie Vedder
2012-04-29, 11:09
Den som drömmer om att komma åt varenda fullängdare som postas i citerade abstracts här på Kolo är ett stort steg närmare att drömmen uppfylls. Harvard har ju stort inflytande och om de lyckas få forskare att bojkotta alla tidskrifter som tar betalt, och mycket betalt, kanske fler tidskrifter blir gratis. Vilket ju känns minst sagt rimligt eftersom mycket av forskningen betalas med statliga medel. Det är ju fel att forskning som finansierats på skattebetalares nota sedan kostar skjortan om skattebetalarna också vill läsa den. Den helt privatfinansierade forskningen kanske är en annan femma. Nyheten är positiv tycker jag. :)

Harvard stödjer open-access

Harvarduniversitetet, ett av de tyngsta högre lärosätena i världen och USA:s äldsta, uppmanar nu sina forskare att enbart publicera sina resultat i tidskrifter som ger alla fri tillgång till artiklar, så kallad open-access.

Harvarduniversitetet skriver i ett meddelande till sina anställda att deras forskare inte längre bör sitta i styrelser för tidskrifter som tar betalt av sina läsare.

Vetenskapsradion har tidigare berättat om forskaruppropet mot förlaget Elsevier, där nu över 10 000 forskare bojkottar förlagets publikationer (bland andra Cell och The Lancet).

Kritiken har handlat om att prenumerationer på deras tidskrifter ansetts som för dyra för universitetsbiblioteken och att höga priser motverkar spridningen av kunskap. Kunskap som ofta bygger på forskning som finansierats med allmäna medel.

Förlaget Elsevier tillbakavisade kritiken och menade att de inte är dyrare än andra förlag, och att tidskrifterna är billigare än nånsin. Men forskarna bakom uppropet anser att de höga kostnaderna för att ta del av forskningsresultat hämmar forskningen.

Att nu Harvarduniversitetet tar tydlig ställning i frågan väntas ge protesterna mot dyra tidskrifter än mer tyngd.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5083717

Andy.da.wohoo
2012-04-29, 11:11
Så bra, nu kan alla ta del av svårförstådd text!

Eddie Vedder
2012-04-29, 11:13
Så bra, nu kan alla ta del av svårförstådd text!

Haha, ja precis. Nu kan snart alla läsa saker som inte ger dom ett dugg mer information eftersom det är rena grekiskan för den ovana. ;)

Andy.da.wohoo
2012-04-29, 11:16
Om inget annat så kan vi nog nå en ny nivå av optinojja.

Person 1: "Jag läste att 5g EAA taget efter passet ur en grön kåsa vid 5 tiden på dagen ger 0,005% ökad muskeltillväxt!"
Person 2: "Jasså? Jag läste samma text och tolkade att det var 5g mer muskler per dag efter 0,005% EAA/kg kroppsvikt"
King Grub:*rolleyes**gah!*

Mantus
2012-04-29, 11:18
Bra initiativ av Harvard. Man är lyckligt lottad som student när man har tillgång information via elektroniska betalkällor universitet betalar men det blir svårare sedan när man blir yrkesverksam. Skönt då att man kan ta del av viss information utan att behöva betala.

Eddie Vedder
2012-04-29, 11:24
Bra initiativ av Harvard. Man är lyckligt lottad som student när man har tillgång information via elektroniska betalkällor universitet betalar men det blir svårare sedan när man blir yrkesverksam. Skönt då att man kan ta del av viss information utan att behöva betala.

Inte bara "som student" heller, snarare "som Uppsalastudent". Eller annat stort universitet. Det är stor skillnad på de tidskrifter som vi har tillgång till jämfört med andra universitet. Jag har fått hjälpa Tjuckot här på Kolo en del exempelvis, flera studier som han inte haft tillgång till via Örebro universitet men jag jag kunnat hitta åt honom genom Uppsalas tidskriftsbibliotek.

Åsberg
2012-04-29, 11:34
Skönt, nu kan jag helt byta upplägg om kost och ändra hela min syn på träning mer frekvent. Beroende på vad grub skriver om det naturligtvis.

Tjuckot
2012-04-29, 11:37
Inte bara "som student" heller, snarare "som Uppsalastudent". Eller annat stort universitet. Det är stor skillnad på de tidskrifter som vi har tillgång till jämfört med andra universitet. Jag har fått hjälpa Tjuckot här på Kolo en del exempelvis, flera studier som han inte haft tillgång till via Örebro universitet men jag jag kunnat hitta åt honom genom Uppsalas tidskriftsbibliotek.

Ja, det är riktigt irriterande när man inte kommit åt studier som på abstract verkar mkt lovande. Man ska inte behöva fråga folk på andra ställen om hjälp. Gissar ju på att kostnader påverkar, annars skulle man ju ha tillgång till allt.

Eddie Vedder
2012-04-29, 11:37
Skönt, nu kan jag helt byta upplägg om kost och ändra hela min syn på träning mer frekvent. Beroende på vad grub skriver om det naturligtvis.

Fast det är ju det fetmarkerade som man i något högre utsträckning kan ändra på. Även om jag som sagt vidhåller att vem som helst inte kan läsa forskning utan rejält med träning (det finns en konstig idé om att varenda person kan ta till sig allt som skrivs just när det gäller tränings- och koststudier) så ökar ju i alla fall sannolikheten för att man ska kunna ha tillgång till helheten.

William
2012-04-29, 11:43
Väldigt bra initiativ men tyvärr tror jag att det kommer dröja ordentligt länge innan man ser tydliga effekter. Det kostar nämligen bra mycket mer för den enskilde forskaren att få saker och ting publicerat i open access tidskrifter. Har för mig att prislappen är ca 4-5 ggr högre vilket blir rätt mkt pengar för en liten forskargrupp.

Åsberg
2012-04-29, 11:44
Fast det är ju det fetmarkerade som man i något högre utsträckning kan ändra på. Även om jag som sagt vidhåller att vem som helst inte kan läsa forskning utan rejält med träning (det finns en konstig idé om att varenda person kan ta till sig allt som skrivs just när det gäller tränings- och koststudier) så ökar ju i alla fall sannolikheten för att man ska kunna ha tillgång till helheten.

Nu var jag ju ironisk och läser aldrig dessa studier då jag inte har en aning om vad som står, precis som du skriver. :)

Kul för dom som är intresserade av det och inte har tillgång till det dock!

Eddie Vedder
2012-04-29, 11:51
Ja, det är riktigt irriterande när man inte kommit åt studier som på abstract verkar mkt lovande. Man ska inte behöva fråga folk på andra ställen om hjälp. Gissar ju på att kostnader påverkar, annars skulle man ju ha tillgång till allt.

Jo det måste ju handla om kostnader utan tvekan. Kan inte fatta varför Örebro universitet annars skulle sakna tidskriftsprenumerationer som så tydligt har koppling till deras egna utbildningar.

Väldigt bra initiativ men tyvärr tror jag att det kommer dröja ordentligt länge innan man ser tydliga effekter. Det kostar nämligen bra mycket mer för den enskilde forskaren att få saker och ting publicerat i open access tidskrifter. Har för mig att prislappen är ca 4-5 ggr högre vilket blir rätt mkt pengar för en liten forskargrupp.

Oj, är det så stor skillnad alltså? Men oavsett vilket är det ju ett statement från ett viktigt universitet. Skulle högskolan i Borås göra samma sak lär inte Lancet darra direkt. :D

Nu var jag ju ironisk och läser aldrig dessa studier då jag inte har en aning om vad som står, precis som du skriver. :)

Kul för dom som är intresserade av det och inte har tillgång till det dock!

Jo jag förstod att du var ironisk. :)

Loke
2012-04-29, 11:59
Mycket forskning är ju dock ganska lättbegriplig ändå. Jag är helt med på linjen att det verkligen krävs träning för att på riktigt läsa och granska forskning, men samtidigt kan man faktiskt få ut en del även av det som man förstår mycket lite av. Ibland är inte det intressantaste ens resultaten, ibland kan det vara själva frågan som får en att tänka till. Ibland inser man att tankegångarna är applicerbara på ens eget fält.

Ta till exempel diskussionen om träningsvärk som uppstod efter att grub postade en sammanfattning om det. Inte en kotte här förstod ju vad den egentligen handlade om, men det hindrade inte oss från att diskutera saken. Så går ju för övrigt mycket universitetsundervisning till: man läser en text som ingen i gruppen riktigt fattar, men låter den väcka diskussion.

Eller som man kanske borde säga som uppsalabo: Att tänka rätt är störst, men att tänka fritt är faktiskt också helt ok :)

Sniggel
2012-04-29, 12:06
Mycket forskning är ju dock ganska lättbegriplig ändå. Jag är helt med på linjen att det verkligen krävs träning för att på riktigt läsa och granska forskning, men samtidigt kan man faktiskt få ut en del även av det som man förstår mycket lite av. Ibland är inte det intressantaste ens resultaten, ibland kan det vara själva frågan som får en att tänka till. Ibland inser man att tankegångarna är applicerbara på ens eget fält.

Ta till exempel diskussionen om träningsvärk som uppstod efter att grub postade en sammanfattning om det. Inte en kotte här förstod ju vad den egentligen handlade om, men det hindrade inte oss från att diskutera saken. Så går ju för övrigt mycket universitetsundervisning till: man läser en text som ingen i gruppen riktigt fattar, men låter den väcka diskussion.
Men då kan de som inte är kunniga nog (majoriteten) enbart förstå om diskussionen inbegriper så många parter att enstaka (kunniga) individer kan klargöra saker. Vilket förstås inte är dumt och ofta är vad som sker här på kolozzeum. Sen är det fortfarande många av de som deltar i diskussionen som missar betydelsen eller skapar betydelser (övertolkar).

tjabon
2012-04-29, 12:12
Många facktidskrifter (periodica) har svindyra pren. avgifter på flera tusen SEK per år,
men är väl värda pengarna för t.ex en institution.
Risken är att dessa kommer att försvinna.

Loke
2012-04-29, 12:16
Men då kan de som inte är kunniga nog (majoriteten) enbart förstå om diskussionen inbegriper så många parter att enstaka (kunniga) individer kan klargöra saker. Vilket förstås inte är dumt och ofta är vad som sker här på kolozzeum. Sen är det fortfarande många av de som deltar i diskussionen som missar betydelsen eller skapar betydelser (övertolkar).

Mja, i viss mån. Jag tror dock att massan är smartare än någon individ, så är debatten bara sansad så kan alla bli klokare. Jag tror inte nödvändigtvis det måste vara så att en person i slutändan talar om för oss andra hur det är. Och som sagt, i fallet med träningsvärken var det ju ingen som egentligen kvalade in som kunnig på ämnet, jag skulle snarare säga att vissa var mer rutinerade vad gäller allmän förståelse för forskning.

Eddie Vedder
2012-04-29, 15:41
Risken är att dessa kommer att försvinna.

Men oavsett vilket så försvinner ju inte forskningen. Men det förutsätter ju också rimliga priser på de öppna tidskrifterna.

Blue.plz
2012-04-29, 17:20
Så går ju för övrigt mycket universitetsundervisning till: man läser en text som ingen i gruppen riktigt fattar, men låter den väcka diskussion.

Va?

Loke
2012-04-30, 07:46
Va?

Googla på hermeneutiska spiralen så kanske det klarnar...

Klein
2012-04-30, 07:51
Tidsskrifterna drar in sjuka mängder pengar och det absurda är att det är universiteten och forskningsanstalterna som betalar dessa sjuka mängder pengar för att få tillgång till publicerad forskning som de själva utfört utan ersättning.

Allt fler universitet kommer själva att börja publicera den forskning som sker mellan dess väggar. Med Internet så finns det inga hinder.

Klein
2012-04-30, 07:54
PUBLISHING obscure academic journals is that rare thing in the media industry: a licence to print money. An annual subscription to Tetrahedron, a chemistry journal, will cost your university library $20,269; a year of the Journal of Mathematical Sciences will set you back $20,100. In 2011 Elsevier, the biggest academic-journal publisher, made a profit of £768m ($1.2 billion) on revenues of £2.1 billion. Such margins (37%, up from 36% in 2010) are possible because the journals’ content is largely provided free by researchers, and the academics who peer-review their papers are usually unpaid volunteers. The journals are then sold to the very universities that provide the free content and labour. For publicly funded research, the result is that the academics and taxpayers who were responsible for its creation have to pay to read it. This is not merely absurd and unjust; it also hampers education and research.

http://www.economist.com/node/21552574

Hobbes
2012-04-30, 07:56
Bra nyhet! Har mycket bra till utmärkt tillgång till databaser via två instanser där jag undervisar - men jag välkomnar denna möjlighet till att omfördela en del av Universitetens budget till ytterligare forskning!

Eddie Vedder
2012-04-30, 08:42
Allt fler universitet kommer själva att börja publicera den forskning som sker mellan dess väggar. Med Internet så finns det inga hinder.

Då måste man hitta någon bra lösning för peer review. Med tanke på att universitet rankas utifrån, bland annat, kvantitet av publikationer skulle det ju bli som att börja trycka mer pengar till slut, en enorm inflation i publicerad forskning. Och samma sak med forskares egna CV:n.

Men kunde man lösa det så att en grupp oberoende experter först granskar och sen lägga ut det direkt genom universitetet så finns ju en framtid för det. Bara man undviker inflationen i publicerad forskning som sagt.

Löpsko
2012-04-30, 09:04
Kanske bara jag som är född och uppfostrad pirat men finns det inte logins på vift? Kan tänka mig att de borde göra de om studenter har tillgång till dem.

Tjuckot
2012-04-30, 09:47
Kanske bara jag som är född och uppfostrad pirat men finns det inte logins på vift? Kan tänka mig att de borde göra de om studenter har tillgång till dem.

Oftast är man automatiskt inloggad och har inget specifikt login utan det sker genom att man sitter vid universitets dator eller något sådant.

Eddie Vedder
2012-04-30, 10:28
Kanske bara jag som är född och uppfostrad pirat men finns det inte logins på vift? Kan tänka mig att de borde göra de om studenter har tillgång till dem.

Oftast är man automatiskt inloggad och har inget specifikt login utan det sker genom att man sitter vid universitets dator eller något sådant.

Som Tjuckot säger. Vissa länkar kan jag komma in på direkt från datorn utan att ens gå via biblioteket. Andra kommer till en sida som bara säger att man måste betala och jag får fullängdaren. I vissa sammanhang funkar det inte så men då kan jag logga in på biblioteket.

Det finns vissa tillfällen när Jacob har skickat mig en länk och jag ser att den avslutningsvis har något med lu.se och då kommer jag inte in. Så att dela logins är nog svårt. Däremot kan ju pdf:erna naturligtvis skickas runt fritt och fildelas.

MrBoris
2012-04-30, 10:44
Kan bara ta journalen jag publicerade en artikel i som exempel på hur mycket det skulle kosta mig som privatperson att få den Open access. I och med att jag inte har råd på långa vägar blir det lite folk som läser den.. Detta i och med att jag är långt ifrån känd inom mitt område och inte har en doktorstitel..

"open access publication fee of US $3,000/ EUR 2,000". Inte en liten avgift inte..

Eddie Vedder
2012-04-30, 10:48
"open access publication fee of US $3,000/ EUR 2,000". Inte en liten avgift inte..

Oj. Jag har nyss jobbat som forskningassistent och för att få publicera var vi även tvungna att skicka in en etikansökan som gick på 16 000 kronor. Så om det där är avgiften för tidskriften och den även kräver etikansökan så blir det rätt mastigt. :)

Blue.plz
2012-04-30, 11:03
Googla på hermeneutiska spiralen så kanske det klarnar...

Inte särskilt applicerbart.

Mouline
2012-04-30, 11:18
Oj. Jag har nyss jobbat som forskningassistent och för att få publicera var vi även tvungna att skicka in en etikansökan som gick på 16 000 kronor. Så om det där är avgiften för tidskriften och den även kräver etikansökan så blir det rätt mastigt. :)


Gratulerar!

Eddie Vedder
2012-04-30, 13:10
Gratulerar!

Ironi över kostnaden eller grattis såsom "Grattis, vad kul för dig!"? :D

Mouline
2012-04-30, 13:25
I positiv bemärkelse.. o.O

Eddie Vedder
2012-04-30, 13:31
I positiv bemärkelse.. o.O

Tack! :) Blir den publicerad, och vi får vara med (det är ett internationellt samarbete) så kanske jag kan hitta mig själv på Pubmed sen. ;) Men ämnet kanske ligger för långt ifrån Pubmeds ämnen.

MrBoris
2012-04-30, 13:41
Vad är du då? Förste/andreförfattare? Eller är ni fler än två författare? Jobbigt att vara tredje hjulet t.ex. :) knappt att folk minns en då. Men ändock grymt!!

Eddie Vedder
2012-04-30, 13:55
Vad är du då? Förste/andreförfattare? Eller är ni fler än två författare? Jobbigt att vara tredje hjulet t.ex. :) knappt att folk minns en då. Men ändock grymt!!

Jag blir nog i bästa fall fjärde. Men det kan bli ännu senare beroende på hur många i England och USA som genomför studien där. Men jag har ju assisterat min professor och hon hamnar naturligtvis före mig. Och samma sak gäller ju amerikanen och den brittiska kvinnan som har huvudansvaret i respektive fall. Så i bästa fall nummer fyra. Men inför anställningen var det införstått att jag inte skulle få vara med alls så jag är ju bara glad. Det är ju stort att få vara med på en artikel som student på 24 år.

Även om jag är 25 när (om) den publiceras. ;)

Fishtank
2012-04-30, 14:08
Underbart.
Är löjligt jobbigt när man söker information och sen bara får läsa ett abstract när man hellre läser hela studien.
Abstract i all ära men hela studier ger klart mer för förståelsen och möjligheterna att tillämpa resultaten på något vis.

MrBoris
2012-04-30, 14:17
Jag blir nog i bästa fall fjärde. Men det kan bli ännu senare beroende på hur många i England och USA som genomför studien där. Men jag har ju assisterat min professor och hon hamnar naturligtvis före mig. Och samma sak gäller ju amerikanen och den brittiska kvinnan som har huvudansvaret i respektive fall. Så i bästa fall nummer fyra. Men inför anställningen var det införstått att jag inte skulle få vara med alls så jag är ju bara glad. Det är ju stort att få vara med på en artikel som student på 24 år.

Ja du ska vara riktigt jävla stolt! :)

SeeYay
2012-04-30, 20:12
Bra initiativ!

Hobbes
2012-04-30, 21:56
Jag blir nog i bästa fall fjärde. Men det kan bli ännu senare beroende på hur många i England och USA som genomför studien där. Men jag har ju assisterat min professor och hon hamnar naturligtvis före mig. Och samma sak gäller ju amerikanen och den brittiska kvinnan som har huvudansvaret i respektive fall. Så i bästa fall nummer fyra. Men inför anställningen var det införstått att jag inte skulle få vara med alls så jag är ju bara glad. Det är ju stort att få vara med på en artikel som student på 24 år.

Även om jag är 25 när den publiceras. ;)

Stort grattis, skulle vara kul att läsa den!

EDIT: ändrade det åt dig:thumbup:

Eddie Vedder
2012-04-30, 21:58
Stort grattis, skulle vara kul att läsa den!

EDIT: ändrade det åt dig:thumbup:

Tack! :) Det har varit en lärorik liten period. Att få se hur det på universitetet går till utöver det man får se som student. Vilket är en så otroligt liten del. Och det gav mersmak utan tvekan. :)

Hobbes
2012-04-30, 22:00
Tack! :) Det har varit en lärorik liten period. Att få se hur det på universitetet går till utöver det man får se som student. Vilket är en så otroligt liten del. Och det gav mersmak utan tvekan. :)

Ser att du redan ser en lång intressant och passionerad väg framför dig inom detta! :thumbup: