handdator

Visa fullständig version : Marklyft-tips!


difaren
2012-04-28, 21:28
Tjenare, är en kille på 16 nyfyllda år väger ca 61kg och är runt 1,76 lång och har tränat ett tag.

Jag undrar två saker.

har precis börjat kört Marklyft och tar 100kg och undrar om det är bra? Hur många gånger i vecka bör jag köra marklyft om jag vill öka osv. Hur ska jag lägga upp schema till marklyft!

Tips uppskattas väldigt mycket!

BicepsPeak
2012-04-28, 21:31
Ja det är ganska bra med tanke på din vikt och att du precis har börjat kört mark... Jag själv kör marklyft 1 gång i veckan som alla andra övningar, på det sättet har jag ökat bra på. Tar 280 i Marken nu men har tagit 300. 21 år. När jag var 16 så började jag också med mark och ökade något så jävulskt snabbt.

difaren
2012-04-28, 21:37
Ja det är ganska bra med tanke på din vikt och att du precis har börjat kört mark... Jag själv kör marklyft 1 gång i veckan som alla andra övningar, på det sättet har jag ökat bra på. Tar 280 i Marken nu men har tagit 300. 21 år. När jag var 16 så började jag också med mark och ökade något så jävulskt snabbt.


Jo precis, började förra veckan med 90kg och körde ca 5ggr sen denna vecka(måndags) klarade jag en 2'a på 100kg.

räcker det med Marklyft en gång i veckan eller?

behöver även hjälp med motivation och schema!

Tack för svar! :)

BicepsPeak
2012-04-28, 21:42
Jo precis, började förra veckan med 90kg och körde ca 5ggr sen denna vecka(måndags) klarade jag en 2'a på 100kg.

räcker det med Marklyft en gång i veckan eller?

behöver även hjälp med motivation och schema!

Tack för svar! :)

Tja, finns ju massa styrkelyfts program du kan köra om du är ute efter just marklyft annars räcker det gott med att du kör ett hårt markpass en gång i veckan när du kör rygg.

difaren
2012-04-28, 21:51
Tja, finns ju massa styrkelyfts program du kan köra om du är ute efter just marklyft annars räcker det gott med att du kör ett hårt markpass en gång i veckan när du kör rygg.

Jo men då kör jag på ett hårt Marklyfts-pass 1gg/veckan!

Jag är ute efter ett schema där jag blir grövre då jag är lite smal enligt mig själv.

BicepsPeak
2012-04-28, 22:06
Jo men då kör jag på ett hårt Marklyfts-pass 1gg/veckan!

Jag är ute efter ett schema där jag blir grövre då jag är lite smal enligt mig själv.

Ah okej :) Det räcker gott och väl med en gång i veckan.

Mvh

difaren
2012-04-28, 22:20
Ah okej :) Det räcker gott och väl med en gång i veckan.

Mvh


tack så jätte mycket för svar!

Andra får gärna ge tips på motivation och träningsscheman då jag vill variera lite:)

svenbanan
2012-04-28, 22:55
Kan du inte hoppa in på ett färdigkonstruerat schema då? Finns ju några "sticky" på denna sidan. Onödigt att uppfinna hjulet en miljon gånger och knåpa ihop ett eget. Se till att du får bra hjälp med teknik i dina lyft så du inte skadar dig och att du maximerar effekten du får ut av din träning. Finns det nån atletklubb eller liknande där du bor så gå med där...

difaren
2012-04-29, 11:12
Kan du inte hoppa in på ett färdigkonstruerat schema då? Finns ju några "sticky" på denna sidan. Onödigt att uppfinna hjulet en miljon gånger och knåpa ihop ett eget. Se till att du får bra hjälp med teknik i dina lyft så du inte skadar dig och att du maximerar effekten du får ut av din träning. Finns det nån atletklubb eller liknande där du bor så gå med där...


Atletklubben heter klubben och det är för tyngdlyftare, bänkpress osv.

Jag får leta på ett schema, men tack för svar!

arthax
2012-04-29, 11:54
Nu har jag bara skummat igenom, men varför inte madcow eller liknande? Låter bra att du ska ge dig på marklyft! Glöm inte knäböj och bänk också så har du en bra ram att träna utifrån! :)

difaren
2012-04-29, 12:00
Nu har jag bara skummat igenom, men varför inte madcow eller liknande? Låter bra att du ska ge dig på marklyft! Glöm inte knäböj och bänk också så har du en bra ram att träna utifrån! :)

Jo grejen var att det bara var en slump att jag prövade marklyft och sedan fastnade för det pga att det var så roligt, bänkpress är jag inte lika förtjust i. men jag ska pröva det också!