handdator

Visa fullständig version : Vad är egentligen explosivitet?


Erection
2012-04-28, 21:13
Ja precis som rubriken, vad är egentligen explosivitet?

Har läst att explosivitet leder till större muskelfiberrekrytering, men har aldrig riktigt fångat definitionen av explosivitet. Är det att:
1.Lyfta snabbt i den koncentriska fasen av en rörelse.
2.Vända vikten fort från excentrisk till koncentrisk.
3.Gå från avslappnad till anspänd så fort som möjligt.
4.Något annat?

Mvh

Fredriiik
2012-04-28, 21:23
skulle säga att det gäller främst den koncentriska fasen.
I bänk exempelvis så när du trycker stången så fort du kan upp från bröstet till önskat topläge.

BicepsPeak
2012-04-28, 21:25
skulle säga att det gäller främst den koncentriska fasen.
I bänk exempelvis så när du trycker stången så fort du kan upp från bröstet till önskat topläge.

Precis. Jag kör alltid explosivt, snabbt upp och sakta ner :)

emi23j
2012-04-28, 21:55
det här kanske hjälper.

Abstract

This series of reviews focuses on the most important neuromuscular function in many sport performances, the ability to generate maximal muscular power. Part 1 focuses on the factors that affect maximal power production, while part 2, which will follow in a forthcoming edition of Sports Medicine, explores the practical application of these findings by reviewing the scientific literature relevant to the development of training programmes that most effectively enhance maximal power production. The ability of the neuromuscular system to generate maximal power is affected by a range of interrelated factors. Maximal muscular power is defined and limited by the force-velocity relationship and affected by the length-tension relationship. The ability to generate maximal power is influenced by the type of muscle action involved and, in particular, the time available to develop force, storage and utilization of elastic energy, interactions of contractile and elastic elements, potentiation of contractile and elastic filaments as well as stretch reflexes. Furthermore, maximal power production is influenced by morphological factors including fibre type contribution to whole muscle area, muscle architectural features and tendon properties as well as neural factors including motor unit recruitment, firing frequency, synchronization and inter-muscular coordination. In addition, acute changes in the muscle environment (i.e. alterations resulting from fatigue, changes in hormone milieu and muscle temperature) impact the ability to generate maximal power. Resistance training has been shown to impact each of these neuromuscular factors in quite specific ways. Therefore, an understanding of the biological basis of maximal power production is essential for developing training programmes that effectively enhance maximal power production in the human.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21142282

Sports Med. 2011 Jan 1;41(1):17-38. doi: 10.2165/11537690-000000000-00000.
Developing maximal neuromuscular power: Part 1--biological basis of maximal power production.
Cormie P, McGuigan MR, Newton RU.
Source

Edith Cowan University, Joondalup, Western Australia, Australia. p.cormie@ecu.edu.au
Abstract

Explosivitet = förmågan att utveckla så stor kraft som möjligt på så kort tid som möjligt.

emi23j
2012-04-28, 22:00
exempel på explosivitet

CRkmkd7VZyo

nOzo4pHTZ-M

svenbanan
2012-04-28, 22:59
[QUOTE=emi23j;5742800]exempel på explosivitet

Jävlar i gruset säger jag!!! :D

svenbanan
2012-04-28, 23:01
Jag kontrar med en brutal Kuban!

50tum är väl 125cm drygt. Inte dåligt hoppat...

QoKhEiAHfYs

Erection
2012-04-29, 00:34
det här kanske hjälper.



Explosivitet = förmågan att utveckla så stor kraft som möjligt på så kort tid som möjligt.

Tack, besvarade min fråga:)

Antar att det är enklast att uppnå explosivitet inom styrketräningen genom att fokusera på att lyfta snabbt i den koncentriska fasen.

Sverker
2012-04-29, 06:39
Jag kontrar med en brutal Kuban!

50tum är väl 125cm drygt. Inte dåligt hoppat...

QoKhEiAHfYs

Vilken taiming på sista bollen:thumbup:

emi23j
2012-04-29, 07:15
Leonel Marshall är löjligt explosiv! Helt sjukt!



Antar att det är enklast att uppnå explosivitet inom styrketräningen genom att fokusera på att lyfta snabbt i den koncentriska fasen.

Det handlar dock om så mycket mer, men man kan väl säga att det är en bra början

Erection
2012-04-29, 11:17
Leonel Marshall är löjligt explosiv! Helt sjukt!





Det handlar dock om så mycket mer, men man kan väl säga att det är en bra början

Handlar om så mycket mer? Om du orkar kan du ge några/något viktigt tips för explosivitet specifikt för styrketräningen. Förstår definitionen men hur uppnås det, blir lite nyfiken eftersom du säger att det är så mycket mer :)

Hittade detta i bartolls blogg:

"Vissa av er kanske frågar sig hur man åstadkommer maximal explosivitet i ett vanligt arbesset på varje repetition? Om ni har läst mina tidigare artiklar eller hängt på mitt gamla supportforum vet ni att det är detta jag menar med en explosiv vändpunkt; en vändning från den excentriska sänkande fasen till den koncentriska höjande fasen som är som en pisksnärt. Ungefär vid 2/3 av den excentriska (sänkande) rörelsen ska du accelerera stången mot dig. Du slutar för ett ögonblick att bromsa vikten och kopplar istället in antagonisterna för att sedan vid vändpunkten slå på maximal muskelaktivering i de arbetande muskelgrupperna och vända rörelsen med all den kraft och explosivitet vi kan förmå. Detta tar tid att lära sig."

http://joachim.teambodyscience.se/

Något jag bör fokusera på?

Sniggel
2012-04-29, 11:51
Tack, besvarade min fråga:)

Antar att det är enklast att uppnå explosivitet inom styrketräningen genom att fokusera på att lyfta snabbt i den koncentriska fasen.

Tror det är viktigt med att köra snabbt i den eccentriska också annars kan man utveckla en seghet som motverkar explosivitet.

svenbanan
2012-04-29, 12:03
Handlar om så mycket mer? Om du orkar kan du ge några/något viktigt tips för explosivitet specifikt för styrketräningen. Förstår definitionen men hur uppnås det, blir lite nyfiken eftersom du säger att det är så mycket mer :)

Hittade detta i bartolls blogg:

"Vissa av er kanske frågar sig hur man åstadkommer maximal explosivitet i ett vanligt arbesset på varje repetition? Om ni har läst mina tidigare artiklar eller hängt på mitt gamla supportforum vet ni att det är detta jag menar med en explosiv vändpunkt; en vändning från den excentriska sänkande fasen till den koncentriska höjande fasen som är som en pisksnärt. Ungefär vid 2/3 av den excentriska (sänkande) rörelsen ska du accelerera stången mot dig. Du slutar för ett ögonblick att bromsa vikten och kopplar istället in antagonisterna för att sedan vid vändpunkten slå på maximal muskelaktivering i de arbetande muskelgrupperna och vända rörelsen med all den kraft och explosivitet vi kan förmå. Detta tar tid att lära sig."

http://joachim.teambodyscience.se/

Något jag bör fokusera på?

Ja, den där "gummisnoddseffekten" är sjukt viktig!!! Plyometrisk träning ftw! En sak till att tänka på är att hur mycket du är kör explosiv träning på gymet så kommer du vara tvungen till grenspecifik träning också. Teknik/koordination är superviktigt. Jämför en som kastar tennisboll med bra teknik med en som gör "tjejkast" med helt stel handled. Nu är ju detta extremt, men efter att du varit på gymmet och blivit muskulösare,starkare, explosivare så kommer din teknik kanske ha försämrats eftersom du ändrat dina kroppsproportioner en aning.

emi23j
2012-04-29, 12:25
Handlar om så mycket mer? Om du orkar kan du ge några/något viktigt tips för explosivitet specifikt för styrketräningen. Förstår definitionen men hur uppnås det, blir lite nyfiken eftersom du säger att det är så mycket mer

Något jag bör fokusera på?

Har inte tid att läsa Bartolls blog. Egentligen så är jag lite tveksam till att skriva lite snabbt så här om explosivträning, men lite grand i alla fall även fast det finns så mycket mer...

Jag har ingen koll på vad dina kunskaper är om explosiv träning, men det är inte så enkelt att man bara börjar lyfta snabbt så blir man mer explosiv. Visst, man förbättrar kanske sin explosiv något. Men man framförallt ta hänsyn till vilket energisystem man aktiverar.
Som svenbanan är inne på så är tekniken extremt viktig när det gäller explosiva förmågor, teknikbrister leder till sämre kraftutveckling (teknikbrister beror många gånger på bristande rörlighet, vilket gör rörligheten viktig).

Ett problem med skivstångsträning när man vill utveckla explosivitet är att man inte får en kraftutveckling genom hela rörelsebanan (så till vida man inte hoppar), vilket gör att man måste komplettera träningen med exempelvis plyometrics, eller kanske medicinbollskast.

lite kort så där...

Hymer
2012-04-29, 14:30
Jag håller på och kör explosivitet nu för att utveckla min brottning mer. Kör riktigt tungt runt 90% rm och bara 2rep 3set. Tex marklyft står i start position sen pang så ska den upp. Står inte som jag gjort tidigare och segar upp den.

Det jag har lite funderingar om är hur gör man på den excentriska biten? Så som jag gör nu är det pang upp. Ganska långsamt ner tar 2-3 andetag sen pang igen.

emi23j
2012-04-29, 17:30
träning på 90% 1RM utvecklar max styrka och inte nödvändigtvis explosiv styrka.

Hymer
2012-04-30, 14:03
Jag har läst lite olika om det där. Orkar inte leta upp studien nu men tror det kallas snabb-maxstyrka eller nått sånt. Snabb maxstyrka tycker jag känns vettigt för brottning typ när du ska rulla/lyfta någon från parterr.

emi23j
2012-04-30, 14:31
Du har troligen tolkat fel.

svenbanan
2012-04-30, 16:21
Om du kör marklyft på 90% av 1RM så lär du lyfta stången långsammare än om du skulle ha 60% av 1RM (om du i bägge fallen försöker lyfta så snabbt som möjligt). Det senare skulle i såfall vara bättre för att träna på att utvecka kraften snabbt. Men då är det förmodligen vettigare att göra frivändningar än marklyft.

Om du lyfter 100% av 1RM i marklyft/knäböj så kommer du ju träna upp maxstyrkan. Denna är en viktig del i explosiviteten också. Du tränar såklart upp maxstyrkan då du lyfter på 90% också (fast kanske inte lika effektivt).

Angående den negativa fasen så är väl det vanligaste att helt utesluta den (eller i alla fall försöka minimera den) då man kör sina explosiva lyft som frivändningar.

Det finns en del varianter då man gör en negativ knäböj och när man nått ett visst djup så kopplas större delen av vikten bort (en speciell anordning krävs) och så kör man explosivt upp (såpass explosivt att man hoppar med stången på ryggen). Nu minns jag inte exakt vad just denna träningsform ger som vanliga explosiva lyft som frivändningar ger. Men det kan du säkert hitta på www.plyotruth.com eller www.verkhoshansky.com

svenbanan
2012-04-30, 16:31
Jag skulle ju personligen tro att den där övningen som var länkad till tidigare i tråden (boxhopp från sittande på pall) skulle vara perfekt för att utveckla masor av kraft från djupt läge. Se till att pallen du sitter på är riktigt låg bara. Detta i kombination med box-squat från en låg pall låter bra tycker jag.

Kanske zercherlyft (marklyft med armarna inträdda under stången så man lyfter i armvecket från ett sinnesjukt lågt läge) vore nåt också...

Eller så kör du nån typ av kast med en sån brottardocka. En sådan kan du ju accelerera upp med vansinnig fart och kasta bakåt. Antar att du redan kör med en sådan iofs, men det borde ju vara jäkligt bra tycker jag. Iofs svårt att progressivt öka belastningen med en sådan. Men att kunna verkligen accelerera fullt ut är jäkligt viktigt, plus att det lär ju vara väldigt tekniknära...

cero
2012-04-30, 16:50
Ett läsvärd inlägg om explosiv träning:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98155

Hymer
2012-04-30, 23:09
http://jap.physiology.org/content/93/4/1318.full

Om jag har fattat den studien rätt så påvisar den att tung träning kommer hjälpa ens rfd.

Sen kanske jag fortfarande är ute och cyklar ang explosivitets träning men jag håller på och sätter mig in i ämnet.

Målet jag har med träningen nu är som sagt att på någon sekund/sekunder kunna utveckla riktigt hög kraft för att lättare kunna kasta folk.

Gör jag fel så tar jag tacksamt emot era tips :)

emi23j
2012-05-01, 07:47
Det är ingen som påstår att det inte skulle kunna göra det. Men när du når till en viss nivå så kommer dock inte maxstyrka hjälpa din explosivitet utan då måste man se till andra metoder som är effektivare för att utveckla just explosivitet (för långtidsökningar väljer många att arbeta efter window of explosive power development).

Att träna på 90% av 1RM utvecklar främst dina maximala styrkenivåer och behöver inte nödvändigtvis utveckla din explosivitet, MEN i och med att dina maximala styrkenivåer ökar så ökar även potentialen för explosivitet. Du får ett högre tak alltså (till en viss nivå).

Så om ditt främsta mål för en specifik träningsperiod är att utveckla explosivitet så sänker man vikterna till ungefär 50% (kanske 60) av 1RM där kraftutvecklingen för de flesta är som störst. Sen bör man även träna sport specifikt för den förmåga det är man vill utveckla. Som svenbanan skrev, och som jag även skrev i ett tidigare inlägg i tråden.

Anders The Peak
2012-05-01, 08:14
Nu brukar man periodisera träning i normalfallet, Hypertrofi, maxstyrka och explosivitet i de flesta explosiva sporter. Sedan är det säkert bra att vara maximalt stark i förhållande till sin vikt. Normalbegåvad sprinter med vikt kring 80-85 kg och brukar kunna prestera ca 220-250 kg i hockeyböj.