handdator

Visa fullständig version : Dela upp ryggen 2 ggr i veckan? tjocklek + vidd


BicepsPeak
2012-04-28, 19:10
Är det någon av er som kör 2 ryggpass i veckan Tjocklek + Vid, alltså exempel på
Måndag: Tjocklek
Fredag: Vidd

Hur effektivt är det att köra så? Har själv alltid kört både tjocklek och vidd i samma pass men funderar nu på att dela upp passen till 2 ggr i veckan.

Vad tror ni om det?

Mvh

smalis
2012-04-28, 19:38
Varför inte istället köra:
Måndag: tjocklek & vidd
Fredag: tjocklek & vidd

?

Ser inte varför det skulle vara nödvändigt att dela upp dem så riktigt...

Birkharju
2012-04-28, 19:52
Jag TROR det är broscience.

BicepsPeak
2012-04-28, 21:22
Varför inte istället köra:
Måndag: tjocklek & vidd
Fredag: tjocklek & vidd

?

Ser inte varför det skulle vara nödvändigt att dela upp dem så riktigt...

För att det tar väl lång tid att köra båda mycket under ett helt pass? Fast jag har alltid kört både vidd och tjocklek tillsammans så jag pratar inte för mig. Men såg vissa som körde 4 övningar för vidd på en dag sen 4 för tjockleken. Kanske är skit att köra så, funderade på det.

blondyz
2012-04-28, 21:45
För att det tar väl lång tid att köra båda mycket under ett helt pass? Fast jag har alltid kört både vidd och tjocklek tillsammans så jag pratar inte för mig. Men såg vissa som körde 4 övningar för vidd på en dag sen 4 för tjockleken. Kanske är skit att köra så, funderade på det.

Säger inte att det är varken bu eller bä, men totalt blir det samma kaka om du kör 2 övningar tjocklek och 2 övningar vidd 2 gånger i veckan som 4 övningar tjocklek och 4 övningar vidd 1 gång i veckan.

Inge Enveten
2012-04-28, 21:47
Hur tränar man det ena och hur tränar man det andra menar du?

BicepsPeak
2012-04-28, 21:48
Säger inte att det är varken bu eller bä, men totalt blir det samma kaka om du kör 2 övningar tjocklek och 2 övningar vidd 2 gånger i veckan som 4 övningar tjocklek och 4 övningar vidd 1 gång i veckan.

Okej tack :)

BicepsPeak
2012-04-28, 21:49
Hur tränar man det ena och hur tränar man det andra menar du?

Vad menar du? Hur man tränar vidd och tjocklek?

Chins = Vidd
Latsdrag = vidd

Marklyft=tjocklek
Skivstångsrodd=tjocklek

Osv

svenbanan
2012-04-28, 23:13
Menar du möjligen att latsen är vidden och trapsen och allt annat jox som sitter mellan skulderbladen plus erektorerna är tjockleken?

För du menar väl inte att du vill träna vidden på latsen med en övning och tjockleken på latsen med en annan övning?

Hur många set kör du på varje övning egentligen om det blir för mycket att köra tre-fyra övningar i ett pass? Men du kanske kör armar samtidigt också?

Albin Eriksson
2012-04-29, 11:32
Jag tränar så, fungerar bra för min del.

Sniggel
2012-04-29, 11:49
Ser ingen direkt nackdel av att göra så. Bara man är medveten om att det är en förenkling av vilka muskler som jobbar och att det handlar om att fokuset skiftar åt "bredd" eller "tjocklek". Stångrodd tränar ju t ex både och i stor utsträckning.

Carcer
2012-04-29, 12:19
Inte konstigare än att dela upp bänk och militärpress. Olika vinklar att dra och pressa i helt enkelt.

Inge Enveten
2012-04-29, 14:16
Inte konstigare än att dela upp bänk och militärpress. Olika vinklar att dra och pressa i helt enkelt.

Det beror ju på hur man utför övningarna men bänk för mig är en bröstövning, militärpress en axelövning och både stångrodd och latsdrag är ryggövningar så för mig är det definitivt "konstigt".

Wormzie
2012-04-29, 14:32
Möjligt att musklerna jobbar i olika vinklar men du tränar fortfarande samma muskler i stor uusträckning.jag kör rygg 2 pass, dock enbart mark 1 pass:)

Sheogorath
2012-04-29, 14:46
Vill man köra rygg två dagar i veckan fungerar den uppdelning lika bra som någon annan uppdelning men det har inte med "vidd" och "tjocklek" att göra, det ska man vara på det klara med.

Silencer
2012-04-29, 14:46
Tränar man musklerna så växer de det spelar fan ingen större roll hur man delar upp dem så länge de får progressiv belastning och tillräcklig vila.

Jag kan hävda att jag delar upp bröstet på korsen och tvären och ändå få utveckling.

Sheogorath
2012-04-29, 14:47
Tränar man musklerna så växer de det spelar fan ingen större roll hur man delar upp dem så länge de får progressiv belastning och tillräcklig vila.

Jag kan hävda att jag delar upp bröstet på korsen och tvären och ändå få utveckling.

:thumbup:

Albin Eriksson
2012-04-29, 15:58
Kan snarare säga att jag delar upp det i olika dragövningar ovanifrån och roddövningar i olika varianter.

Krogbyggaren
2012-04-30, 03:10
Kan någon förklara för mig varför chins/latsdag gör latsen bredare medans rodd gör latsen tjockare, lol.. Alltid undrat.





;)

Sheogorath
2012-04-30, 05:47
Kan någon förklara för mig varför chins/latsdag gör latsen bredare medans rodd gör latsen tjockare, lol.. Alltid undrat.





;)

Det finns säkert många som kan förklara men ingen kommer ha rätt.

PetterHultin
2012-04-30, 05:56
Det där är ju sånt jävla skitsnack känns det som. Ligger i samma broscience-grupp som "slanka muskler".
En muskel är en muskel, varken ryggen, bicep eller bröstet eller benen kommer forma sig på ett speciellt sätt beroende på bredd/vidd-träning (förutsatt att man tränar hela muskeln såklart).

Förlåt är lite morgonarg. Kanske har fel. Känns rätt. Förlåt.

Spartansk
2012-04-30, 06:14
Det där är ju sånt jävla skitsnack känns det som. Ligger i samma broscience-grupp som "slanka muskler".
En muskel är en muskel, varken ryggen, bicep eller bröstet eller benen kommer forma sig på ett speciellt sätt beroende på bredd/vidd-träning (förutsatt att man tränar hela muskeln såklart).

Förlåt är lite morgonarg. Kanske har fel. Känns rätt. Förlåt.

Men ryggen är ju mer än en muskel, precis som att överkroppens framsida är mer än en muskel. Lite grovt delar jag in ryggen i traps, lats och korsrygg. Det finns fler muskler, men träningsmässigt har jag förstått det som att de är de enda man behöver bry sig om, nästan.

Vissa delar är lätta att träna utan att träna någon annan del. I alla övningar där man drar neråt så får inte korsryggen någon träning alls. Samma sak med roddövningar där inte korsryggen behöver hålla upp överkroppen, som hantelrodd med ett knä på en bänk, eller sälrodd. Shrugs tränar nästan bara trapsen. Korsryggen är väl också hyfsat lätt att isolera; jag skulle tro att ryggresningar fixar den biten.

Så visst går det att dela in ryggen i mer än en muskelgrupp, men jag skulle nog inte dela in det i "vidd" och "tjocklek". Har man roddövningar som tjockleksövningar så får latsen massa träning både på tjockleks- och viddagen. Men uppenbarligen delar ett par vältränade herrar i den här tråden in ryggen på just det viset, så det verkar som att jag får revidera min uppfattning.

PetterHultin
2012-04-30, 06:23
Nej men menade inte att ryggen är en muskel, bara det att exempelvis LATS kommer inte växa sig bredare av chins än av rodd förutsatt att man har full ROM i båda och använder latsen och inte typ armarna för att genomföra repsen. Sen att dem delar upp ryggen så är väl precis exakt samma sak som att helt enkelt säga att dem tränar ryggen 2 gånger/vecka..?

Spartansk
2012-04-30, 06:26
Nej men menade inte att ryggen är en muskel, bara det att exempelvis LATS kommer inte växa sig bredare av chins än av rodd förutsatt att man har full ROM i båda och använder latsen och inte typ armarna för att genomföra repsen.

Helt klart.

Sen att dem delar upp ryggen så är väl precis exakt samma sak som att helt enkelt säga att dem tränar ryggen 2 gånger/vecka..?

Nej, "träna ryggen 2 gånger per vecka" kan ju betyda att man tränar samma muskler på båda passen?

PetterHultin
2012-04-30, 06:48
Ja jo, men om man som tidigare talesman sa delar upp ryggen i "stångrodd/mark" och "latsdrag/chins" så får man ju onekligen med det mesta (utom korsryggen) i båda.

Carcer
2012-04-30, 12:33
Det beror ju på hur man utför övningarna men bänk för mig är en bröstövning, militärpress en axelövning och både stångrodd och latsdrag är ryggövningar så för mig är det definitivt "konstigt".

Bänkpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Militärpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Går inte att utföra utan att använda allihop, du kan pressa i en riktning till i dips tex.

Samma sak med rygg tre olika håll i mark chins och rodd.

gustafffsson
2012-04-30, 15:25
Själv har jag delat upp ryggen så på måndagar kör jag marklyft och latsdrag,chins och biceps för att jag inte orkar köra nå tyngre dragövningar när händerna är helt slut från marken. Och på torsdagar blir det rodd övningar så som stångrodd hantelrodd sittande rodd shrugs och biceps funkar bättre för mig då händerna inte är helt trashade och man kan köra tyngre.

Inge Enveten
2012-05-01, 10:11
Bänkpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Militärpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Går inte att utföra utan att använda allihop, du kan pressa i en riktning till i dips tex.

Samma sak med rygg tre olika håll i mark chins och rodd.

Ok coolt. Jag tränar fett fel i så fall.

Wormzie
2012-05-01, 10:36
Bänkpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Militärpress använder armar bröst rygg och axel muskler.

Går inte att utföra utan att använda allihop, du kan pressa i en riktning till i dips tex.

Samma sak med rygg tre olika håll i mark chins och rodd.

Tycker inte marklyft kan likställas med chins eller rodd då man utgör mycket större rörelser i höft och knä och inte alls samma sorts arbete med armar/skulderblad..

Angående övningsval så kan man ju säga att alla större övningar träffar alla muskler men det som man kanske vill framhäva i den här diskussionen är väl att latissimus dorsi (latsen) är en huvudmuskel i såväl latsdrag/chins som roddövningar.