handdator

Visa fullständig version : Kalorier i Kreatin?


exnm
2012-04-28, 17:27
Hej och hå!

Jag inhandlade precis en burk Kreatin Monohydrat men har blivit lite förundrad över näringsinehållet.

Per 100g så innehåller den 0g av både fett, kolhydrater och protein men 380 kcal. När jag sökt runt och kollat på andra märken så står det 0 kcal per 100 g på samtliga jag hittar.

Så hur är det, innehåller kreatin 380 kcal per 100 och varför står det i så fall 0 kcal på alla andra märken?

Den innehåller bara 100% kreatinmonohydrat så inga tillsatta kolhydrater eller annat jox..
Kreatinet är av märket Self Omninutrition (brandad Budo Fitness) om det spelar någon roll.

MVH

Morty
2012-04-28, 17:33
Kreatin skapas av två aminosyror, arginin och glycin. Därför blir energivärdet typ som för protein.

Sniggel
2012-04-28, 17:36
Det borde ju innehålla kalorier ja. Sen kanske det inte används som kalorier på det vis de vanliga makronutrienterna brukar användas.
Men bara en sån sak som att det blir ATP tillgängligt under en längre tid vid intensivt arbete med högre kreatinförråd är ju ett bevis på att det är energi kroppen kan använda.

Man kan ju även räkna på energiskillnaden mellan kreatin och kreatinin för att se hur mycket energi som försvinner där.
Oavsett känns det rätt onödigt att bry sig om kalorier i kreatin.

exnm
2012-04-28, 17:54
Ok, tack för svaren, klargjorde en del.

Jag håller med om att det är onödigt att räkna kcalen, blev bara nyfiken då det står 0 på alla andra märken men inte den här.

Sverker
2012-04-28, 18:45
Kreatin innehåller inga kalorier.

Kreatin bryts ned till kreatinin och utsöndras i urinen. Sönderfallet sker spontant.