handdator

Visa fullständig version : Kräktes efter 2 minuters cykling! Behöver tips av er med bra kondition!


Sweety87
2012-04-28, 14:09
Hejsan!

ANLEDNING TILL ATT JAG CYKLAR

Jag ska "mönstra" (det heter ngt annat nu) i början av Juni, och då är det ett cykelprov där man ska cykla i cirka 5 minuters uppvärmning, o sedan ökar motståndet sig i cirka 10 minuter, o i början av de 10 minuterna är nivån på 1, o sen ökar den gradvis till 9.



MATERIAL

Jag har en gammal träningscykel (alltså inte en riktig cykel) som man kan ändra motståndet lite på (lite alltså. d e inte ngn jätteskillnad på minimum o maximum), och som mäter hastigheten och framför allt hur långt man har cyklat. Motståndet + hur långt jag cyklar på en visst tid e det som e mest relevant såklart, eftersom med det så kan jag mäta progression..



DAGENS FÖRSÖK OCH FIASKO

Idag skulle jag köra mitt först pass, o tänkte köra 15 minuter på maxnivån (som inte är särskilt tung alls), o komma så långt jag kunde (på kilometermätaren). Tänkte sedan göra om detta 1-2 ggr i veckan och konstant öka längden jag kom.

Idag så hann jag cykla i 2 minuter innan benen faktiskt tog slut. Jag trampade i princip så hårt o snabbt jag kunde i 2 minuter... och sedan var det stopp. Så jag gick av o bestämde mig för att köra fler 2-minuter senare. Men jag mådde fruktansvärt illa istället... la mig ner.. försökte hålla spyan inne men det gick inte utan spydde ordentligt.



SJÄLVA FRÅGESTÄLLNINGEN

Hur skulle ni lägga upp träningen inför 15 m inuter hård cykling, för en person som har HELT värdelös kondition? Ska jag börja på 15 minuter med lätt motstånd sedan successivt öka motståndet, eller ska jag öka från 2 minuter o uppåt på det hårdaste motståndet som jag körde idag?

Betänk att jag deffar oxå! Måste ner i vikt tills antagningen eftersom motståndet på cykeln anpassas efter hur mkt man väger... kör ingen superhård deff men inte väldigt långsam heller (ca 1 kg i veckan)... så energin e inte maximal o kan därför inte träna med väldigt hög volym.




mvh!!!

G_lund
2012-04-28, 14:23
Du har ingen vanlig cykel då?
Att cykla vanligt med ett par hörlurar i öronen gör att jag kan cykla bra mycket längre än vad jag gör på en träningscykel där jag bara sitter och tänker på hur jävla tråkigt det är :D

Annars skulle jag själv rikta in mig på tid i början och inte på antalet kilometer.
Jag skulle cykla lugnt i 5-10minuter (uppvärmning) och sedan öka tempot lite och köra 10-15minuter och sedan lägga till någon minut per gång, cyklar du några ggr i veckan så är du rätt snart uppe på en halvtimmes cykling och då kanske du kan inrikta dig på att öka tempot istället :)

En viktnedgång på ett kilo per vecka låter rätt hårt ändå, speciellt om du ska öka mycket i kondition/styrka samtidigt.

Om detta är optimalt kan jag inte vara på men det är så jag skulle gjort iaf.


Edit: Du behöver inte cykla tills du spyr, det är viktigare att få in en rutin och trampa några ggr i veckan.

mattilainen
2012-04-28, 14:41
jag undrar bara hur du tänker. Du verkar ju inte vara i den bästa formen då du inte klarar två minuter intensiv träning. Varför börjar du då så? Börja med att cykla lätt (väldigt lätt) en lite längre stund. säg 30 - 60 minuter. Sedan ökar du motståndet och cyklar kanske 30 - 40 minuter. När ud klarar detta så kan du börja tänka på tiden. Försök slå ditt rekord på milen. Kör fortfarande lite lättare pass där du enbart cyklar längre för att öva upp uthålligheten. Sedan när du blivit en mer van "cyklare" så kan du ju höja intensiteten och nivån. Det är som att du aldrig någonsin har sprungit men du börjar med HIT eller intervall träning/backintervaller ditt första pass. Du förstår väl själv att det inte är någon bra ide?

Morty
2012-04-28, 15:22
På en månad kommer du inte kunna göra så jättemycket för din kondis. Men för att göra det bästa av situationen så tycker jag att du ska köra nåt sånt här:
3 dagar per vecka 60 minuter lugnare cykling helst utomhus.
2 dagar per vecka 4x4 (4 intervaller á 4 minuter, 2 min lugn cykling mellan som vila)
1 dag övrig mönstringsträning (knäböj, frivändningar, marklyft, drag till hakan är de övningar som överförs bäst på det där skumma mönstringslyftet).

stromming
2012-04-28, 16:20
Det är inget extremt tempo man ska hålla på mönstringen. Det börjar lugnt och stegrar tills du är helt slut efter cirka en kvart. Sen är konditionsdelen väldigt olika beroende på längd och vikt. Jag var till exempel nästan obeskrivligt otränad (190 cm, 65 kg, hade aldrig joggat mer än 800 meter) och fick precis en trea i styrkan, efter att ledaren lät mig göra ett extra drag - jag tror inte man är behörig till något alls med en tvåa i styrka..

Cyklingen däremot fick jag en sjua utan att ens anstränga mig, gissar på att mätningen blir väldigt märklig för långa smala personer.

Sniggel
2012-04-28, 16:51
Att du spydde efter 2 minuter är nog en kombination av för hård diet och ett för tungt motstånd. Jag hade chansat på att ett ökat kaloriintag (fram tills mönstring) och ett lägre motstånd nästa gång är ett smart drag. Tror inte det är någon vits att försöka gå ner mer i vikt nu utan snarare bättre att börja få kroppen att må bra.

Minoshee
2012-04-28, 16:58
Om du kan så gå på ett spinningpass för att få inspiration och lite teknik. Värmde du upp nåt innan den där spyan?

svenbanan
2012-04-28, 19:10
jag undrar bara hur du tänker. Du verkar ju inte vara i den bästa formen då du inte klarar två minuter intensiv träning. Varför börjar du då så? Börja med att cykla lätt (väldigt lätt) en lite längre stund. Säg 30 - 60 minuter. Sedan ökar du motståndet och cyklar kanske 30 - 40 minuter. När ud klarar detta så kan du börja tänka på tiden. Försök slå ditt rekord på milen. Kör fortfarande lite lättare pass där du enbart cyklar längre för att öva upp uthålligheten. Sedan när du blivit en mer van "cyklare" så kan du ju höja intensiteten och nivån. Det är som att du aldrig någonsin har sprungit men du börjar med hit eller intervall träning/backintervaller ditt första pass. Du förstår väl själv att det inte är någon bra ide?

+1

simper02
2012-04-28, 23:05
nr 1 deffa inte. sattsa på att öka konditionen. 5 kg (tex) hit eller dit gör inte så mycket skillnad handlar kanske om 15 sekunders extra cykling. med bättre kondition så är 15 sec ingenting. det här testet kommer förmodligen vara det mest ansträngande du gjort lär dig hantera smärtan genom att:

träna på det sättet testet genomförs. cykla 1 min öka nivå cykla 1 min öka osv. vila 5 min seden upprepar du.

kompletera med intervaller på cykeln tex cykla på max nivå i 1 min sedan vila 30 sec, repetera.

det kommer krävas stor vilja om du vill nå ditt mål. träna hårt sov mycket och ät bra och mycket så kommer det att gå bra, bara du själv vill det.

TREX
2012-04-28, 23:14
Lumpen är ett helvete om du inte har bra kondition, tro mig det hade inte jag när jag gjorde "skiten" och nu såhär efteråt så ångrar jag det.

Du klarar dig utmärkt, men du får bita ihop desto mer och du ger dig själv oförtjänt mycket extra jobb.

Sök nästa år istället och jobba på konditionen tills dess istället.

Alltså, kondition är inget måste men det är en stor fördel, tänk dig att du ska gräva dig en grop och att ha dålig kondition är som att gräva med händerna och bra kondition är som att gräva med grävskopa.

Silencer
2012-04-28, 23:27
Börja lugnare