handdator

Visa fullständig version : Dubbla bröstpass


topic
2012-04-28, 11:55
Hej! Jag ligger volymmässigt ganska kraftigt efter i bröst jämfört med t.ex. axlar och triceps, och hade därför velat "komma ikapp" just där.

Kan det vara gynnsamt att köra dubbla bröstpass i veckan, eller är det rakt av sämre än ett? Man hör lite olika beroende på vem man frågar.

Och om man nu kör dubbla, bör det ena vara inriktat på lätta vikter och många reps, och de andra med mer fokus på överbelastning och ~6 reps per set?
Också någonting man hört.

I dagsläget kör jag ett bröstpass per vecka. Syftet med förändringen skall vara ökad bröstvolym.

Tacksam för svar!

Mvh Kalle

rajjan_dammit
2012-04-28, 11:59
Kort sagt, ja det är antagligen mer effektivt än att bara köra ett pass i veckan. Lite beroende på hur du äter och tränar i övrigt.

lindb
2012-04-28, 12:03
jag brukar ligga på runt 2-3 bröst pass i veckan, beroende på återhämtningen, och hur den andra träningen är upplagd för veckan.

topic
2012-04-28, 12:22
Ok, det låter ju bra. Skulle ni kunna rekommendera något schema som har denna typ av upplägg?

lindb
2012-04-28, 12:43
jag kör efter mm2k för bänkpressen, sen lägger jag till lite lutande bänkpress, plana hantelpressar, och flyes mm.

sen ibland brukar jag latja lite och köra lite högre reps i bänkpress. de andra bröstövningarna brukar jag hålla mellan 6 och 10 reps.

topic
2012-04-28, 12:55
Tänkte mer på ett veckoupplägg som är anpassat för dubbla bröstpass :-)

deadich
2012-04-28, 13:23
Tänkte mer på ett veckoupplägg som är anpassat för dubbla bröstpass :-)

Räcker det inte med en liten ändring på nuvarande splitten bara istället för ett helt nytt schema? Vad kör du för övningar på en bröstdag? hur tungt?

topic
2012-04-28, 13:46
Räcker det inte med en liten ändring på nuvarande splitten bara istället för ett helt nytt schema? Vad kör du för övningar på en bröstdag? hur tungt?
Osäker på hur bra det passar i mitt nuvarande schema. I dagsläget kör jag en av Zyzz gamla upplägg, och är nöjd med det överlag, förutom bristen av dubbla bröstpass.

http://www.simplyshredded.com/exclusive-zyzz-interview.html

Alltså:
4 sets of Incline Dumbbell Press, 8-10 reps
3 sets of Bench Press, 8-10 reps
3 sets of Incline Flies, 8-10 reps
3 sets of Chest Dips until failure

Självklart varierar jag lite, men grunden är ungefär den samma.

När det gäller vikt så brukar jag försöka hålla bänkpressen runt min egna vikt, dvs 74-75 kg, på ungefär 9 reps per set. Jag kör aldrig färre reps än 6, och oftast fler som sagt. Hantelpressen ligger oftast runt 27,5 kg/hantel, och fliesen kanske 17,5 kg/hantel. Vågar inte gå fullt ut på hantelövningarna, framförallt inte i lutning, då min vänstra axel är instabil.

Hur rekommenderar du att jag implementerar ett extra bröstpass?

Mvh Kalle

Wormzie
2012-04-28, 13:54
Lägg fokus på bänkpress om du måste hålla igen på hantelpressarna. Fortsätt köra mellan 8-12 reps på ett pass och släng in bänk igen men istället köra 4-6 reps för att öka lite mer i styrka. För logg över dina lyft och se till att du ökar belastningen mellan passen. Personligen så föredrar jag att inte gå till fail alltför ofta utan istället använda vikter man kan hantera och att man successivt ökar inom ramen av det man klarar av.