handdator

Visa fullständig version : LCHF för bättre prestation?


spoon
2012-04-28, 11:52
Jag ser mest på lchf som ett sätt att hålla nere vikten. Men det finns ju folk här på brädan som inte har det behovet men äter så ändå. Det hade varit kul att höra era erfarenheter av kosten och varför ni äter så.

För lat för att läsa igenom monsterlånga lchf-diskussioner. Bara lite nyfiken på era erfarenheter :)

spoon
2012-07-05, 02:29
Jag tolkar dom uteblivna svaren som att ingen äter LCHF för att prestera bättre.

Kinbote
2012-07-05, 06:09
Det gör du rätt i. :D
Jag känner ingen i min närhet som som går på lågkolhydratdieter och tränar seriöst. Min gissning är att det är ganska ovanligt.

FredO
2012-07-05, 07:23
Googla på Jonas Colting.

Tror det är vanligare med low carb, i alla fall under delar av säsongen för att hålla nere vikt, dieta för en viktklass o.s.v. Känner friidrottare som gillar stenålderskost. Kött med en massa grönsaker, rotfrukter, frukt o.s.v. Däremot har jag inte hört om många elitidrottare som lever på fetost, smör och bacon.

Old Nick
2012-07-05, 08:43
Tänkte du för styrketräning eller även för kondition?

Själv kör jag bara löpning och upplever att det går oerhört bra på LCHF. Var helt otränad när jag började träna förra våren. Kunde precis ta mig runt 2 km-slingan utan att kräkas. Det tog ungefär 1 månad och kanske 10-15 pass totalt innan jag sprang milen på under timmen. Halvmara på 1.50 och milen på 47 i september. Då tränade jag ungefär var tredje dag.

Nu är det svårt att jämföra det med kolhydratkost eftersom det var ca 10 år sedan jag sprang förra gången men på den tiden kämpade jag för att komma upp i 1 mil och det kunde ta en hel sommar. Längre än så höll jag aldrig på.

På senare tid har jag börjat fylla på glykogendepåerna efter långpass. Upplever inte att jag direkt måste göra detta men det gör underverk för träningsvärken. Jag kan känna av vaderna i tre dagar om jag inte tar en gainer efter löpningen. Tar jag en kan jag vara bra dagen efter.

Maod
2012-07-05, 09:00
Tänkte du för styrketräning eller även för kondition?

Själv kör jag bara löpning och upplever att det går oerhört bra på LCHF. Var helt otränad när jag började träna förra våren. Kunde precis ta mig runt 2 km-slingan utan att kräkas. Det tog ungefär 1 månad och kanske 10-15 pass totalt innan jag sprang milen på under timmen. Halvmara på 1.50 och milen på 47 i september. Då tränade jag ungefär var tredje dag.

Nu är det svårt att jämföra det med kolhydratkost eftersom det var ca 10 år sedan jag sprang förra gången men på den tiden kämpade jag för att komma upp i 1 mil och det kunde ta en hel sommar. Längre än så höll jag aldrig på.

På senare tid har jag börjat fylla på glykogendepåerna efter långpass. Upplever inte att jag direkt måste göra detta men det gör underverk för träningsvärken. Jag kan känna av vaderna i tre dagar om jag inte tar en gainer efter löpningen. Tar jag en kan jag vara bra dagen efter.

Lite intresserad hur din variant av LCHF ser ut?

Fredriiik
2012-07-05, 09:19
jag hatar verkligen LCHF. Men har för mig att Björn Ferry körde/kör det? och för honom går det ju hyffsat bra som elit-nisse.
Tror dock det skulle gå ännu bättre om han höjde kolisarna ;)

Kinbote
2012-07-05, 09:39
Björn Ferry kör inte ens enligt honom själv ren LCHF även om det har framstått så.

OneManArmy
2012-07-05, 09:51
Personligen gjorde jag misstaget att förra hösten köra lchf bulk.. Mest för att jag ville se om det blev någon skillnad prestandamässigt och för att slå hål på myten att man inte kan gå upp i vikt på lchf.

Käkade när jag blev hungrig och åt rejäla portioner, låg på 10-50g kolhydrater per dag och de kom från grönsaker och åt kött och fett resterande.

5 styrkepass i veckan och resutaten var inte direkt glimrande. Efter 6 månader med 5 styrkepass i veckan så hade jag knappt ökat mer än 5-10kg i de 3 stora medans jag knappt orkade mig igenom mina pass på ca 1h.. Samtidigt hade jag lagt på mig 10kg fläsk.

En annan dålig bit var om jag någon dag kom över 50g kollisar per dag vid "fuskande" tex bli tvungen att käka nån pasta gratäng eller så på jobblunchen eller så. Så blev man en jävla zombie i en vecka efter innan man trillat tillbaka i ketos.

Nu har jag skalat av mig fläsket på en klassisk deff med mycket protein, kolhydrater och lite fett... Kommer INTE bygga på någon lowcarb diet igen.

Ta en titt på de som förespråkar lchf och se hur de ser ut.. 95% av dem är lönnfeta/smällfeta gubbar o kärringar.

Fredriiik
2012-07-05, 10:30
Björn Ferry kör inte ens enligt honom själv ren LCHF även om det har framstått så.

Åfyfasen! Tackar för rättningen!

Old Nick
2012-07-05, 10:44
Lite intresserad hur din variant av LCHF ser ut?

Vet inte hur energifördelningen ser ut direkt. Käkar turkisk yoghurt, fullfet kvarg eller gräddfil på morgonen. Någon kött- fisk- eller fågelbit till lunch eller middag med lite sås, avokado, grönsallad eller blomkålsmos till. Kanske en filtallrik eller ett par skivor smårgåsrån eller flatbröd med rejält mycket ost på kvällen. Det mest kolhydratrika jag äter skulle väl vara Coltings bananpannkakor som slinker ner då och då.

Tolkia
2012-07-05, 11:40
Ta en titt på de som förespråkar lchf och se hur de ser ut.. 95% av dem är lönnfeta/smällfeta gubbar o kärringar.
Att det är många överviktiga som förespråkar LCHF kan ju till äventyrs ha att göra med att kosthållningen är mest känd som bantningsmetod. Den genomsnittlige Viktväktaren är nog inte heller supersmal.

Jag är själv skeptisk till LCHF som den universallösningen okritiska anhängare framstället den som, och jag vet, baserat på vad jag sett i min omgivning, att det går alldeles utmärkt att äta sig tjock på en kolhydratfattig kost - men jag tycker att det är onödigt att sänka sig till att dra till med det här om tjockisar som motargument (det finns så många andra bra :D).

OneManArmy
2012-07-05, 11:43
Att det är många överviktiga som förespråkar LCHF kan ju till äventyrs ha att göra med att kosthållningen är mest känd som bantningsmetod. Den genomsnittlige Viktväktaren är nog inte heller supersmal.


Så sant men tycker det är ytterst sällan man ser någon förespråkare som är riktigt "fit" så att säga.

Ramrod
2012-07-05, 12:18
Så sant men tycker det är ytterst sällan man ser någon förespråkare som är riktigt "fit" så att säga.

Det beror på var du letar.

Fredriiik
2012-07-05, 12:28
Det beror på var du letar.

du kanske ska visa oss? eller ska du citera wikipedia igen? ;)

Lillgrabben
2012-07-05, 12:54
Efter att ha läst ett antal trådar liknande denna kan jag konstatera att;

- Det är ganska jäkla kul att se så många som verkar känna sig hotade av LCHF.arnas argument, likväl som många på LCHF-sidan går igång på alla cylindrar med 100 % effekt, omedelbums, av motståndarnas spefulla argument...:laugh:

Ramrod
2012-07-05, 12:59
du kanske ska visa oss? eller ska du citera wikipedia igen? ;)

Inget fel på wikipedia. Det jag har märkt är att det framförallt är kreationister och amerikansk ultra-höter som ogillar wikipedia, för att det har ett "liberal bias". Men de tycker å andra sidan att allt som inte är FOX news har ett "liberal bias".

Fredriiik
2012-07-05, 13:22
Inget fel på wikipedia. Det jag har märkt är att det framförallt är kreationister och amerikansk ultra-höter som ogillar wikipedia, för att det har ett "liberal bias". Men de tycker å andra sidan att allt som inte är FOX news har ett "liberal bias".

åfyfan de säger du?

Och vart ska vi kolla för att hitta "fit" folk som älskar LCHF då?

Maod
2012-07-05, 13:23
Vet inte hur energifördelningen ser ut direkt. Käkar turkisk yoghurt, fullfet kvarg eller gräddfil på morgonen. Någon kött- fisk- eller fågelbit till lunch eller middag med lite sås, avokado, grönsallad eller blomkålsmos till. Kanske en filtallrik eller ett par skivor smårgåsrån eller flatbröd med rejält mycket ost på kvällen. Det mest kolhydratrika jag äter skulle väl vara Coltings bananpannkakor som slinker ner då och då.

Det känns mer som en kolhydratreducerad kost än LCHF. Alltså ca 20E% KH istället för 10E%. Men det behöver kanske inte vara så himla noga i gränsdragningen.
Dock känns ju inte bananer speciellt LCHF-aktigt.

Old Nick
2012-07-05, 13:38
Det känns mer som en kolhydratreducerad kost än LCHF. Alltså ca 20E% KH istället för 10E%. Men det behöver kanske inte vara så himla noga i gränsdragningen.

En burk kvarg ger väl i runda slängar 10 gram kolhydrater. Två flatbröd och en liten skål filmjölk ger kanske 20 gram till. Hur mycket det är i en avokado och en näve sallad eller 100 gram blomkålsmos orkar jag inte kolla upp men det är väldigt lite. Skulle gissa att jag ligger på kanske 50 gram om dagen vilket inte ens borde bli 10 E%.

Men räknar man med gainern jag tar efter passen blir det förstås mer. Där har vi ju ca 70 gram kolhydrater på ett bräde och de dagarna jag springer kanske jag kommer upp i 20 E%. Jag märker dock ingen skillnad i prestation om jag skippar gainern. Får bara lite längre återhämtningstid och mer träningsvärk.

Dock känns ju inte bananer speciellt LCHF-aktigt.

Nä det har du rätt i. Receptet är dock 5 ägg, 1 banan och 2 msk jordnötssmör och jag vill minnas att jag fick kolhydraterna till ungefär 7g/100g vilket inte är så överdrivet mycket. Kanske 20 gram totalt per sats. Och jag äter det inte så ofta heller. När jag väl gör det har jag lite smör till vilket drar ner snittet ytterligare.

Maod
2012-07-05, 14:32
Nä det har du rätt i. Receptet är dock 5 ägg, 1 banan och 2 msk jordnötssmör och jag vill minnas att jag fick kolhydraterna till ungefär 7g/100g vilket inte är så överdrivet mycket. Kanske 20 gram totalt per sats. Och jag äter det inte så ofta heller. När jag väl gör det har jag lite smör till vilket drar ner snittet ytterligare.

Hur blir pannkakorna i konsistensen? Jag brukar köra ett recept med 2 ägg, 2 bananer och mandelsmör.

spoon
2012-07-05, 14:39
Googla på Jonas Colting.

Tror det är vanligare med low carb, i alla fall under delar av säsongen för att hålla nere vikt, dieta för en viktklass o.s.v. Känner friidrottare som gillar stenålderskost. Kött med en massa grönsaker, rotfrukter, frukt o.s.v. Däremot har jag inte hört om många elitidrottare som lever på fetost, smör och bacon.

Kollade upp Jonas och det var bra prestationer. Frågan är om det är pga kosten eller om han klarade det trots att han käkade så.

Finns det fler högpresterande lågkolhydratsätare?

Ramrod
2012-07-05, 14:45
åfyfan de säger du?

Och vart ska vi kolla för att hitta "fit" folk som älskar LCHF då?

Google? hör talas om det?

FredO
2012-07-05, 14:59
Kollade upp Jonas och det var bra prestationer. Frågan är om det är pga kosten eller om han klarade det trots att han käkade så.

Inte lätt att säga. Du får be Colting att köra några månader på normal kost och jämföra resultaten.. ;)

Sen verkar han inte direkt vara någon hardcore-LCHF'are - se länk nedan:
http://coltingblogg.com/2012/02/26/sa-har-ater-jag-en-veckas-kostregistrering/

z_bumbi
2012-07-05, 15:06
Kollade upp Jonas och det var bra prestationer. Frågan är om det är pga kosten eller om han klarade det trots att han käkade så.

Problemet är att han inte äter en lågkolhydratkost. Han har en lägre andel kolhydrater än vad som brukar rekommenderas men räknat i gram så är det fortfarande rejäla mängder.

spoon
2012-07-05, 15:08
Problemet är att han inte äter en lågkolhydratkost. Han har en lägre andel kolhydrater än vad som brukar rekommenderas men räknat i gram så är det fortfarande rejäla mängder.

Om det stämmer så är jag nere på 0 utövare som äter lågkolhydrat för att prestera bra i idrott.

Ramrod
2012-07-05, 15:23
Problemet är att han inte äter en lågkolhydratkost. Han har en lägre andel kolhydrater än vad som brukar rekommenderas men räknat i gram så är det fortfarande rejäla mängder.

Skulle vara intressant att se fördelningen mellan makros i hans kost. Nån som har siffror på det?

FredO
2012-07-05, 15:36
Skulle vara intressant att se fördelningen mellan makros i hans kost. Nån som har siffror på det?

Ids inte räkna men du har detaljerat matschema för en vecka i länken i mitt inlägg ovan.

Librish
2012-07-05, 15:40
Skulle vara intressant att se fördelningen mellan makros i hans kost. Nån som har siffror på det?

Fördelning spelar såklart roll, men även mängden. Äter han 10%E från kolhydrater men äter 7000 kcal om dagen så är ju det nästan 200g.

Ramrod
2012-07-05, 15:42
Fördelning spelar såklart roll, men även mängden. Äter han 10%E från kolhydrater men äter 7000 kcal om dagen så är ju det nästan 200g.

Jo visst, men han gör ju samtidigt av med 7000 kcal om dagen, så den energimängden från kolhydrater borde väl i sammanhanget kunna anses ganska försumbar? Nu vet vi ju som sagt inte hur fördelningen ser ut så det är svårt att säga.

Kinbote
2012-07-05, 15:47
"Du äter ca 30% Kolhydrater (ca300g/dag), 45% fett och 22% protein.(Anledningen att det inte blir jämnt 100% är de 3 procenten alkohol i form av rödvin)"

Taget från kommentarerna, jag började räkna på det och det verkar rimligt. Inte direkt LCHF i alla fall.

Old Nick
2012-07-05, 15:49
Hur blir pannkakorna i konsistensen? Jag brukar köra ett recept med 2 ägg, 2 bananer och mandelsmör.

De blir fantastiskt bra. Fast, fina och lättstekta. Det är inte så hållbara att man kan steka fullstora som täcker en hel stekpanna men gör man tre småpannkakor per stekning går det väldigt bra. Känns och ser ut ungefär som vanliga pannkakor men med en tydlig banansmak. Blev positivt överraskad för i ärlighetens namn trodde jag att det skulle bli en omelett med banansmak och det låter ju lagom aptitligt. Men de är riktigt goda.

Ramrod
2012-07-05, 15:52
"Du äter ca 30% Kolhydrater (ca300g/dag), 45% fett och 22% protein.(Anledningen att det inte blir jämnt 100% är de 3 procenten alkohol i form av rödvin)"

Taget från kommentarerna, jag började räkna på det och det verkar rimligt. Inte direkt LCHF i alla fall.

Nä, skulle säga att det är ett mer moderat kolhydratsintag, det krossar ju dock mytem om att man måste stoppa i sig obscenta mängder kolhydrater för att kunna prestera på elitnivå.:D

spoon
2012-07-05, 16:13
Nä, skulle säga att det är ett mer moderat kolhydratsintag, det krossar ju dock mytem om att man måste stoppa i sig obscenta mängder kolhydrater för att kunna prestera på elitnivå.:D

Fast det säger ju inget om att det skulle vara bättre att träna utan kolhydrat. Finns det några fördelar prestationsmässigt med att utesluta kolhydrater?

JakeShaft
2012-07-05, 16:19
Nä, skulle säga att det är ett mer moderat kolhydratsintag, det krossar ju dock mytem om att man måste stoppa i sig obscenta mängder kolhydrater för att kunna prestera på elitnivå.:D

Nu är frågeställningen åt andra hållet. Kan man prestera bra på lite kolhydrater, inte om man kan prestera på moderat mängd kolhydrater. Sedan krossar knappast ett exempel någon myt. Om ett exempel krossar en myt så gäller det åt båda hållen. En person som äter mycket godis och är smal krossar myten att man blir tjock av mycket godis?

nyahamd
2012-07-05, 16:22
Fast det säger ju inget om att det skulle vara bättre att träna utan kolhydrat. Finns det några fördelar prestationsmässigt med att utesluta kolhydrater?

Jag blir pigg och vaken av dom, så min röst ligger på att det suger balle att inte äta carbs.

Ramrod
2012-07-05, 16:23
Nu är frågeställningen åt andra hållet. Kan man prestera bra på lite kolhydrater, inte om man kan prestera på moderat mängd kolhydrater. Sedan krossar knappast ett exempel någon myt. Om ett exempel krossar en myt så gäller det åt båda hållen. En person som äter mycket godis och är smal krossar myten att man blir tjock av mycket godis?

Att man blir tjock av mycket godis är en myt ;)

Det här är ett bra exempel på att man inte behöver äta "hur mycket kolhydrater som helst" för att prestera på hög nivå.

Librish
2012-07-05, 20:10
Att man blir tjock av mycket godis är en myt ;)

Det här är ett bra exempel på att man inte behöver äta "hur mycket kolhydrater som helst" för att prestera på hög nivå.

Men vem säger det? Nog för att folk gillar kolhydrater, men vem har påstått att man inte kan prestera på elitnivå med ett intag på 30%E från carbs? Vilket för övrigt inte ens är så lågt.

Ramrod
2012-07-05, 20:20
Men vem säger det? Nog för att folk gillar kolhydrater, men vem har påstått att man inte kan prestera på elitnivå med ett intag på 30%E från carbs? Vilket för övrigt inte ens är så lågt.

Det är ett ganska vanligt mantra, 30E% skulle nog klassas som kolhydratsreducerad kost.

Kischen
2012-07-05, 22:53
Hur är det med MikaelJ? Han verkade väldigt strikt för ett par år sedan.

Morty
2012-10-30, 20:13
Hur är det med MikaelJ? Han verkade väldigt strikt för ett par år sedan.

Det finns flera problem.

1) Han tränade inte prestationsinriktat då. Prestationsinriktad träning ger bättre resultat än vanlig motion
2) Han äter fortfarande inte direkt nån diet som förespråkas som "istället för", typ "clean food", paleo, medelhavs, husman, etc
3) Mig veterligen så mätte han inte progression förr och då är det svårt att säga när man blev bättre.

Men det vore grymt med ett svar från herrn själv! Det minsta vi kan få är hans åsikter om varför han inte äter strikt LCHF längre och vad kolhydrater ger honom idag, samt när han började äta dem igen.

Här är en grym triathlet som gjorde ett LCHF-experiment. Han är ju vegan så det blev ju inte nån gräsbetandeköttochgrädde-orgie direkt men fortfarande mkt intressant.

http://nitrovegan.blogspot.se/2012/04/lchf-experimentet-n1.html

Awesomeous Prime
2012-10-30, 22:40
Kollade upp Jonas och det var bra prestationer. Frågan är om det är pga kosten eller om han klarade det trots att han käkade så.

Finns det fler högpresterande lågkolhydratsätare?

Vet inte var du drar gränsen vid lågkolhydratsätare, men, Jamie Lewis (har bloggen chaos&pain OBS!-NSFW-OBS! och gör rätt så jävla bra prestationer i rå-SL http://www.youtube.com/watch?v=VA44r7tYxWw) håller ju på med rätt så jävla lågkolis-ätande....
Sen tränar han ju som ett djur även och ofta två gånger om dan dessutom... på lite kolisar...

huvudsakligen äre väl 5-6proteinshakes i vatten om dan samt 1-2mål bestående av kycklingvingar å biffrevbensspjäll (dock MYCKET av det = mycket kcal/dag) dock så kör han stenhårt på minst 1 carb-up/vecka så det kanske inte längre räknas som "lågkolhydratskost" om man äter kolisar sällan men med jämna mellanrum???

jag är dock också jävligt intresserad av detta då jag gett mig in i liknande sätt att äta som ett experiment... men, får se hur länge man kommer eventuellt vilja köra så...

himmelsdyk
2012-10-31, 12:55
När man säger LCHF så tänker dom flesta på den superstrikta varianten som funkar bra för viktnedgång och diabetiker. Där hittar man nog inte så många som presterar men om du vidgar begreppet lite och kallar det "tränings-LCHF" som Jonas Bergquist förespråkar eller den paleo Robb Wolf rekomenderar så är det inte svårt att hitta idrottare som presterar riktigt bra. Visst då är det lite mer kolisar men fortfarande bra mycket mindre än vad som tidigare har rekomenderats.

Några exempel från helt olika idrotter.

Tim Olson (http://www.meandmydiabetes.com/2012/08/11/western-states-100-low-carber-wins-ultramarathon-steve-phinney-and-jeff-volek-study/) en av dom absolut bästa ultramarathon löparna just nu.

Matt Chan (http://www.youtube.com/watch?v=DMjUhVxozSw) kom i sommras tvåa i Crossfit games.

Forrest Griffin (http://forrestgriffin.net/) föredetta light hevyweight champion i UFC. Ok han har väl sett sina bästa dagar som fighter men paleo sprider sig som löpeld inom MMA och Forrest var den kändaste jag kom på nu.

John Welbourn (http://fitfemaleforty.com/2010/04/09/nfl-goes-paleo/) han har 10 år i NFL och startade CrossfitFootball som bygger framtidens NFL spelare.

Så visst går det att prestera på lågkolhydratskost.

Ola Wallengren
2012-10-31, 15:03
Man kan inte genom enskilda exempel på idrottare avgöra om man presterar/ökar bättre eller sämre på en LCHF lik kost jämfört med en med mera kolhydrater. För det krävs randomiserade kontrollerande studier.
De få relevanta studier som är utförda tyder inte på en förbättring av prestationsförmågan på en kolhydratlåg kost jämfört med en med mer kolhydrater.

Dessutom är det väldigt relevant hur man definierar de olika kosterna (totalt kolhydratintag, E%, refeeds mm.) och vi vilka sporter eller på vilken tävlingsnivå det gäller.

himmelsdyk
2012-10-31, 15:05
Här är en grym triathlet som gjorde ett LCHF-experiment. Han är ju vegan så det blev ju inte nån gräsbetandeköttochgrädde-orgie direkt men fortfarande mkt intressant.

http://nitrovegan.blogspot.se/2012/04/lchf-experimentet-n1.html

Jag tycker det är intressant när man "exprimenterar" på sig själv men just här blir det ju lite tokigt när han testar den strikta LCHFn i bara 3 dagar, det tar upp till flera veckor att vänja kroppen. Sen är det nog omöjligt att få ut alla fördelar från lågkolhydratskost om man ska äta strikt vegankost.

Forskaren Tim Noakes (http://en.wikipedia.org/wiki/Tim_Noakes) som skrivit boken Lore of Running (http://www.amazon.com/Lore-Running-4th-Timoth-Noakes/dp/0873229592/ref=la_B001IXPXEG_1_1?ie=UTF8&qid=1351690583&sr=1-1) har flera studier (http://tranastyrka.se/noakes-studier-pa-lagkolhydratkost-och-traning/) på gång om löpare och lågkolhydratskost som fått honom att säga att man ska riva ut kapitlet om kost från hans bok där han rekomenderade den klassiska högkolhydratskosten. Det är även andra studier på gång så man ska nog inte vara för snabb att bara vifta bort tanken att man kan må bra och prestera på en lågkolhydratkost .

himmelsdyk
2012-10-31, 15:21
Man kan inte genom enskilda exempel på idrottare avgöra om man presterar/ökar bättre eller sämre på en LCHF lik kost jämfört med en med mera kolhydrater. För det krävs randomiserade kontrollerande studier.
De få relevanta studier som är utförda tyder inte på en förbättring av prestationsförmågan på en kolhydratlåg kost jämfört med en med mer kolhydrater.

Dessutom är det väldigt relevant hur man definierar de olika kosterna (totalt kolhydratintag, E%, refeeds mm.) och vi vilka sporter eller på vilken tävlingsnivå det gäller.

Om det var riktat till mig vill jag bara säga att jag absolut håller med, men ville med några exempel visa att det går att prestera inom olika idrotter på vad dom flesta skulle kalla lågkolhydratskost. Många verkar tro att det är helt omöjligt.

Awesomeous Prime
2012-10-31, 15:40
för mig är intresset huruvida man kan prestera bra/maximalt vad gäller styrka (tänk styrkelyft) och huruvida man kan/vill/orkar mosa på dag ut å dag in i gymmet, ofta med samma/liknande övningar varje dag.

Mitt exempel med Jaime Lewis är ju något av det perfekta exemplet för vad jag är intresserad av (han tränar oftast 2pass om dagen, tävlar i klassisk styrkelyft och tränar sjuka mängder volym/vikter om än ytterst låg-reps).
Dock som sagt så har han ju "re-feeds" på kolhydrater ungefär 1gg/vecka.

Och, som varit diskuterat här redan flera gånger så är de ju lite beroende på vad/hur man definierar lågkolhydratskost och många fler parametrar som spelar in i det mesta när det kommer till detta så...

Dock som sagt så är hela diskussionen MYCKET intressant och den stora frågan är ju fortfarande huruvida det kan vara BÄTTRE än en klassisk kost med mer kolhydrater eller ej? och i vilka aspekter i så fall?

I mitt exempel så använder han det väl dels för att kunna hålla sig på sjukt låga BF% och samtidigt ständigt förbättra sina resultat i RAW-SL samt för att det är så han är van/övertygad om att han måste/ska äta för att prestera och ändå vara bra jävla "fit"...

Awesomeous Prime
2012-11-01, 22:08
äre verkligen så få som testar lågkolisar/hård styrketräning att det inte finns mer att tillägga?
är ju ett högst intressant ämne (tycker jag:D) dock har jag ju inte så jättemycket att tillföra själv så, visst, kan ju förstå att det rinner ut lite denna tråden...

martikainen
2012-11-02, 07:40
Det är nog många som har testat, jag är en av dom och jag kommer inte göra det igen.
Vissa människor kanske fixar att prestera extremt bra på LCHF men majoriteten gör det inte.

Folk är tyvärr rätt trötta på alla LCHF trådar och håller sig borta från dom, diskussionerna slutar nästan alltid på samma visa.

Bozar
2012-11-02, 08:27
äre verkligen så få som testar lågkolisar/hård styrketräning att det inte finns mer att tillägga?
är ju ett högst intressant ämne (tycker jag:D) dock har jag ju inte så jättemycket att tillföra själv så, visst, kan ju förstå att det rinner ut lite denna tråden...

Jag önskar det vore så att LCHF gynnade prestationen men tyvärr så funkar det inte så för de flesta. Det funkar bra för att hålla formen året runt, hålla sig mätt länge, lösa problem med magen osv men just prestationen blir lidande om man kör tungt varje dag på gymmet.

Tycker en bra kompromiss är att äta måttligt med kolhydrater enbart i saband med träningen om man vill få de positiva effekterna av lågkolhydratkost utan de negativa effekterna för prestationen.

Gutten
2012-11-15, 09:27
Kan bara instämma med övriga. Har kört LCHF i flera år under olika perioder och jag upplever inte att prestationen ökar. Tappar vikt ja. Men tyvärr inte bara fett.

cakehole
2012-11-15, 20:17
Mitt exempel med Jaime Lewis är ju något av det perfekta exemplet för vad jag är intresserad av (han tränar oftast 2pass om dagen, tävlar i klassisk styrkelyft och tränar sjuka mängder volym/vikter om än ytterst låg-reps).
Dock som sagt så har han ju "re-feeds" på kolhydrater ungefär 1gg/vecka.

I mitt exempel så använder han det väl dels för att kunna hålla sig på sjukt låga BF% och samtidigt ständigt förbättra sina resultat i RAW-SL samt för att det är så han är van/övertygad om att han måste/ska äta för att prestera och ändå vara bra jävla "fit"...

Att hålla sin BF% på låg nivå kan du göra vare sig du väljer att vräka i dig carbs eller att hålla igen på dem. Visst man får ju en torrare look av att skära ner på kolhydraterna. Men till vilken nytta ska man gå runt och se torr ut 24/7 365.

För en som tränar/tävlar i fysiska sporter och omsätter stora mängder glykogen har ju inget att vinna på att strypa tillgången av den föda som agerar raketbränsle åt musklerna, dvs kolhydraterna.

Lilla Ludde
2012-11-15, 20:53
Intressant tråd!
Läste att kroppen omvandlar protein till glykogen, så hur lång tid tar det att fylla depåerna igen med enbart proteinintag?

Morty
2012-11-16, 08:54
Intressant tråd!
Läste att kroppen omvandlar protein till glykogen, så hur lång tid tar det att fylla depåerna igen med enbart proteinintag?

Det gör man inte. Eller visst, om du äter helt absurda mängder protein är det väl möjligt men... Det är bara rent teoretiska resonemang. Man fyller inte glykogendepåerna med 200g protein per dag.

tjing
2012-11-16, 12:02
Någon som läst boken om LCHF och träning. Är den något att ha?

Funderar att låna den på biblioteket.

z_bumbi
2012-11-16, 12:14
Intressant tråd!
Läste att kroppen omvandlar protein till glykogen, så hur lång tid tar det att fylla depåerna igen med enbart proteinintag?

Fyller gör du inte antagligen inte men du kan hålla dig på en lägsta nivå (den samma som otränade har) för muskelglykogen som räcker för att prestera hyggligt inom vissa områden. Exakt hur snabbt det går beror på hur mycket protein du äter men inom 24 h tror jag de flesta har återfått normal nivå.